تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پاسخ فرزند شیرین عبادی به خبرسازی ایرنا

نرگس توسلیان فرزند شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، ادعای خبرگزاری دولتی ایرنا مبنی بر تغییر مذهب خود از شیعه به بهائیت را رد کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا هفته گذشته در گزارشی از گرویدن خانم توسلیان به جامعه بهائیت خبر داده بود.

این گزارش ابتدا توسط شیرین عبادی مادر خانم توسلیان تکذیب شد، اما ایرنا بار دیگر با انتشار گزارشی خانم عبادی را تهدید کرد که روابط دختر وی با جامعه بهائیان را افشا خواهد کرد.

در جوابیه‌ای که خانم توسلیان برای خبرگزاری دولتی ایران ارسال کرده، این گزارش‌ها «خنده‌دار و خیال‌پردازانه» عنوان شده است.

در این جوابیه همچنین به اشتباهاتی که ایرنا درباره جزئیات زندگی خانم توسلیان ارائه کرده، پرداخته شده و آمده است: «نویسنده محترم از قدرت خیال‌پردازی خود در زندگی خصوصی ما هم غافل نگردیده است تا بدان جا که سن من را سه سال بزرگتر نموده و با خواهر خود دوقلو پنداشته است.»

خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده بود که خانم توسلیان توسط شخصی به نام پیام اخوان از فعالان بهائی در خارج از کشور به بهائیت گرویده‌است.

خانم توسلیان با رد این ادعا، می‌گوید: «آقای اخوان را به عنوان یکی از اساتید دوره فوق لیسانس خویش و انسانی بسیار شریف، گرامی و محترم می‌دارم ولی این امر را هیچ گاه به معنای تأیید مذهب ایشان (بهائیت) نمی‌دانم.»

وی در عین حال تأکید کرده که مذهبش شیعه است و به هیچ جریان مذهبی دیگری نگرویده است.

خانم توسلیان در متن جوابیه خود به فردی اشاره کرده که در دانشگاه مک‌گیل، دانشگاهی که در آن مشغول تحصیل است از وی سؤالاتی درباره آقای اخوان کرده‌است.

وی بدون اشاره به نام این فرد افزوده که این فرد یکی از مأموران جمهوری اسلامی است که در ظاهر دانشجویی گزارش‌های نادرستی به نهاد‌های اطلاعاتی در ایران ارسال می‌کند.

خانم توسلیان هرگونه ارتباط با «سازمان جمع آوری اسناد حقوق بشر» را نیز رد کرده است.

بهاییت در حدود ۱۵۰ سال پیش در ایران بنیان‌گذاری شد و این آیین از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود.

از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران، سازمان ملل تا کنون ۲۰ بار نسبت به اوضاع بهائیان در این کشور اظهار نگرانی کرده ‌است.

کنگره آمریکا و پارلمان اتحادیه اروپا نیز قطعنامه‌های مشابهی صادر کرده و خواستار رفع تبعیض و سرکوب مذهبی در مورد جوامع مذهبی در ایران شده‌اند.

از نظر حکومت ایران، بهائیان مرتد محسوب می‌شوند. اگرچه در قانون اساسی این کشور حقوق اقلیت‌هایی چون کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته شده است، اما بهائیان از هیچ حقی برخوردار نیستند.


در همین رابطه:
رد ادعای ایرنا از سوی شیرین عبادی

نظرهای خوانندگان

متهم کردن افراد به داشتن عقاید دیگر نشان میدهد جمهوری اسلامی به قانون اساسی خودش هم اعتقاد ندارد یعنی آزادی اندیشه را برنمی تابد . تبعیض دینی به شدت اجرا می شود حتی در مورد ادیانی که آزاد هستند بیش از ./. 80 ادیان یهودی و زرتشتی از ایران کوچ کرده اند و تضییقاتی که جمهوری اسلامی برای آنان بوجود آورد امکان حتی انجام آزاد مراسم مذهبی خود را نداشتند حتی دراویش که شعبه ای شیعه هستند با تخریب خانقاههایشان روبرو شدند و رهبرانشان هم اکنون نیز در زندان هستند گلوله و زندان تنها پاسخ جمهوری اسلامی به هر اندیشه ایست حتی شیعیان ایران وای بر سایرین .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 12, 2008 در ساعت 02:17 PM

man be khanom tavasolian ehteram migozaram va eshan ,1-ensan hastand,2 az lahaze ensani mitavanad mesle hame ensanha har tor mikhahand ,fekr bekonand be kasi marbot nist3 be gofte khodash ke shiee hastnd-pas digar be hich kas marbot nemishavad

-- reza ، Aug 12, 2008 در ساعت 02:17 PM

بهائيت از آن‌جا كه بر پايهء تغيير بنيادهاي اعتقادي شيعه پا گرفته، يك جريان آزاد اعتقادي نيست. هيچ ديني نمي‌تواند با اعلام عبور از ديني ديگر شكل بگيرد. زدشت، يهوديت، مسيحيت، اسلام، و اديان شرقي ديگر، هيچ‌كدام در منطقه‌اي كه اكثريت به آيين ديگري گرويده بودند ظهور نكردند. چه سودي دارد كه يك فرد امروز از دين (سپهر باور) اجدادي دست بشويد و به نظام ناتاريخي تنظيم‌شده‌اي بگرود كه هيچ مزيتي ندارد جز جعلي بودن.

-- فرياد فخرالديني ، Aug 12, 2008 در ساعت 02:17 PM

Aya Ayatolah Shareeatmadari ham bahaei boode.
ya in kar ha baraye sarkobe mokhalefin ast.

-- nonam ، Aug 12, 2008 در ساعت 02:17 PM

جناب فخرالدینی شما دینتان را بر اساس همینجور استدلالات به تعبیر من بی مایه عوض نکنید. اما اینکه دیگران چه می کنند چه نمی کنند دیگر به شما مربوط نیست و دلیل کارهایشان هم تا زمانی که به دیگران کاری نداشته باشند، به هیچ کس ربطی ندارد

-- دن سیفون ، Aug 12, 2008 در ساعت 02:17 PM

جناب دن سيفون، من آزادي بيانم را از شما به دست نمي‌آورم. شما هم از محيط آزاد گفت‌وگو براي گفتن حرف‌هاي خودتان استفاده كنيد، و با دانشي كه نداريد وارد حوزه‌اي نشويد كه بي‌مايه‌گي تان، روشن شود.

-- فخرالديني ، Aug 13, 2008 در ساعت 02:17 PM

یکی از حربهای زمامامداران مستبداسلامی درطول تاریخ برای مقابله باکسانی که احتمال خطرازناحیه آنان می رفت .استفاده ازهمین حربه ارتداداست .وازاین حربه یهودونصارا برای خاموش کردن صدای مخالفین خوداستفاده نمودند.وطبق آیه اناهدیناه السبیل اماشاکراواماکفورا(دهر3)وآیه لااکراه فی الدین(بقره256)وآیه فبشرعبادالذین یستمعون القول فایتبعون احسنه .کسی رانمیتوان به قبول دینی اجبارنمود.چون اساساعقیده یک امرقلبی است که یازوربه وجودنمی آیدزیراانسان هرچه فطرتش حکم کندمی پذیرد.تمامی این اتهامات برای وادارنمودن خانم عبادی به سکوت است

-- ابراهیم ملکی ، Aug 13, 2008 در ساعت 02:17 PM

این ادعا که ادیان از روی یکدیگر عبور نمی کنند ادعای درستی نیست/مسیحیت در ابتداو در هنگام تبدیل شدن به یک آیین فرا گیر با مقاومت شدید دین یهود و یهودیان قرار گرفته بود / اسلام از روی دین زردشت ایرانیان عبور کرد و ایرانیان در صدر اسلام و دوران سلطه اعراب
یا مجبور به ترک دین زردشت بودند و یا اگر نمی خواستند
آیین زردشت را ترک کنند و مسلمان شوند مجبور به پرداخت غرامت با اصطلاح اسلامی آن یعنی جزیه بودند/
عقیده داشتن به هر عقیده ای هر چند به نظر سایرین نادرست نباید موجب آزار وستم به آن گروه و یا سلب حقوق شهروندی از آنان گردد.

-- بدون نام ، Aug 14, 2008 در ساعت 02:17 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)