تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گفتگوی جلیلی و سولانا درباره مذاکرات هسته‌ای

ایران اعلام کرد که در گفتگوی سعید جلیلی نماینده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای با غرب و خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا توافقاتی مبنی بر ادامه مذاکرات «سازنده» میان دو طرف حاصل شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا امروز دوشنبه گزارش کرد که سعید جلیلی و خاویر سولانا به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده‌اند.

در این گفتگوی تلفنی طرفین توافق کرده‌اند که مذاکراتشان «در فضایی سازنده ادامه پیدا کند». با این حال جزئیات بیشتری از محور‌های مذاکرات تلفنی دو طرف منتشر نشده است.

این برای دومین بار طی دو هفته اخیر است که ایران و غرب در مورد بحران هسته‌ای این کشور به صورت تلفنی گفتگو می‌کنند.

در حدود ۱۰ روز پیش و یک روز پس از اولین مذاکره تلفنی جلیلی و سولانا، رسانه‌ها اعلام کردند که ایران پاسخ بسته پیشنهادی غرب که پیش از این سولانا در به مقامات تهران ارائه کرده بود را داده است.

ایران این گزارش‌ها را رد و اعلام کرده که آنچه که تحویل آقای سولانا شده متن مذاکرات تلفنی طرفین بوده است.

آمریکا و غرب اعلام کرده بودند که ایران دو هفته پس از مذاکرات ژنو فرصت دارد تا پاسخ مشخص خود را به بسته پیشنهادی ارائه دهد، اما منوچهر متکی وزیر امورخارجه این کشور، با رد این اظهارات گفته که ایران پاسخ‌های خود را در مذاکران ژنو داده و دیگر پاسخی برای ارائه ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین الهام سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد نیز امروز دوشنبه اعلام کرد: «اعلام ضرب‌الاجل برای ایران تنها یک فضاسازی تبلیغاتی رسانه‌های غربی است».

آقای الهام، آمریکا را مسئول انتشار چنین خبری در رسانه‌ها معرفی کرده است.

آمریکا پیشتر با چرخش در سیاست خود در قبال ایران، معان ارشد وزارت خارجه خود را راهی گفتگو‌های ژنو کرده بود، اما سخنگوی هیئت نمایندگی این کشور در سازمان ملل با اشاره به بی‌توجهی ایران به درخواست‌های بین‌المللی در موضوع هسته‌ای تهران، هشدار داده که راهی جز افزایش تحریم‌ها علیه ایران باقی نمانده‌است.

قدرت‌های عمده جهان، ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، ولی ایران هدف این برنامه را صلح آمیز و برای تولید برق اعلام کرده است.

نظرهای خوانندگان

این روزها متاسفانه مقامات جمهوری اسلامی در گیر رقابتهای جناحی هستند و مردم درگیر مشکلات اقتصادی و فشار بیش از حد جمهوری اسلامی هستند لذا مسائلی که ایران را تهدید میکند غافلند حاکمیت ملی ایران در خطر است و کسی را اعتنائی نیست . تا چند روز پیش شاید کسی آنرا جدی نمی گرفت اما الان تبدیل به یک واقعیت شده است هم اکنون آمریکا حدود چهل ناو جنگی خود را در خلیج فارس پارک کرده است در حالی که روسیه و اروپا درگیر مسئله ی گرجستان هستند این ناوها به منطقه آمده اند همه ی این ناوها مجهز به سیستم موشکی هستند لذا احساس خطر بیشتری را ایجاد می کنند آمریکا به احتمال زیاد در یک فرصت مناسب موشکهایش را به سمت ایران پرتاب خواهد کرد مراکز هسته ای ایران مطمئنا در اولویت قرار دارند و در صورت عدم تسلیم جمهوری اسلامی کل مناطق نظامی مورد هدف قرار خواهند گرفت . اهداف تخریبی باعث خواهد شد حکومت مرکزی با یک ضربت از بین برود و قدرت به دست هرج و مرج قرار خواهد گرفت یا نظامی ها اقدام به یک کودتا نمایند وضعیت بسیار خطرناک است برای همه ...انتخابات آمریکا این احتمال را قوت بخشیده.

-- فرهاد- فریاد ، Aug 12, 2008 در ساعت 01:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)