تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تأیید بازنشستگی باستانی پاریزی و داوری اردکانی

یک مقام نزدیک به رئیس دانشگاه تهران، گزارش‌ها در مورد بازنشستگی برخی از اساتید این دانشگاه را تأیید کرد.

پیشتر در شش مرداد ماه امسال، مدیرکل مدیریت نیروی انسانی دانشگاه تهران از بازنشستگی ۲۱ استاد این دانشگاه خبر داده بود و در هفته جاری رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که ۲۱ استاد برجسته دانشگاه تهران بازنشسته شده‌اند.

با این حال، محمدصادق ضیایی مشاور رئیس دانشگاه تهران امروز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری مهر بازنشستگی سه تن از ۲۱ استاد را تأیید کرده است.

رضا داوری اردکانی، ابراهیم باستانی پاریزی و علی شیخ الاسلامی سه استادی هستند که صدور حکم بازنشستگی آنان تأیید شده‌است.

در همین حال آن‌طور که روزنامه اعتماد‌ملی در شماره روز گذشته خود اعلام کرده «کریم مجتهدی، علی شیخ‌الا‌سلا‌می، غلا‌محسین ابراهیمی‌دینانی، محمدرضا شفیعی‌کدکنی، رضا داوری، محسن جهانگیری و ابراهیم باستانی‌پاریزی از استادهای برجسته دانشکده ادبیات دانشگاه تهران» در یک هفته گذشته به مراکز اداری دانشگاه تهران فراخوانده شده‌اند تا وضعیت آنها در سال تحصیلی جدید مشخص شود.

بازنشستگی این تعداد از استادان دانشگاه، دومین مرحله از طرح گسترده بازنشستگی استادان در دولت محمود احمدی‌نژاد است.

در مرحله نخست این طرح، استادان برجسته‌ای هم‌چون امیرناصر کاتوزیان، ایرج گلدوزیان، محمود عرفانی، ابوالقاسم گرجی، محمد آشوری، جمشید ممتاز و عزت‌الله عراقی که همگی آنها در دانشگاه تهران مشغول به تدریس بودند، از سوی معاونت اداری این دانشگاه بازنشسته شده بودند.

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ شماری از استادهای دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه تهران از کار برکنار شدند.

این برکناری‌ها یا با حکم بازنشستگی یا بر پایه «تخلف از ضوابط» صورت گرفته است؛ با این حال برخی گروه‌های دانشجویی و سیاسی داخل ایران، این اقدامات را دارای اهداف سیاسی می‌دانند.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شهریور ماه سال گذشته پس از آن‌که اخبار اخراج شماری از استادهای دانشگاه به رسانه‌ها راه یافت، با تأیید ضمنی این برکناری‌ها گفت: «تا این لحظه هیچ دانشگاهی قصد اخراج اساتید را ندارد، مگر اینکه بر اساس ضوابط و قوانین و تشخیص کمیته انضباطی اساتید، برخی از اساتید اخراج شوند».

نظرهای خوانندگان

بعد از انقلاب فرهنگی آقای بنی صدر در سال 1359 و ایجاد شورای انقلاب فرهنگی پاکسازی دانشجویان مدافع حقوق سیاسی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفت گزینشهای دانشجوئی انجام شد دانشجویان از خانواده های طرفداران رژیم انتخاب میشد سهمیه های متفاوت مانند رزمندگان جهاد سازندگی و ... اما دانشجو یان ساکت نشدند و همچنان کاووشگر باقی ماندند به همین دلیل جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیده است که پاکسازی دانشجویان به نتیجه نرسیده و حتی اوضاع را وخیم تر هم کرده است و برای تغییر ساختار دانشگاه باید استادان را نیز پاکسازی کرد . همانطور که تصفیه ی دانشجویان با بن بست روبرو شد پاکسازی استادان هم با شکست روبرو خواهد شد اما مسئله ی مهم اینست که خسارت از بین بردن نخبگان را چه کسانی پرداخت خواهند کرد . احتمالا شکست این طرح منجر به تعطیلی دانشگاه خواهد شد و حوزه های علمیه دوباره جایگزین دانشگاه خواهد شد اما وضعیت طلاب حوزه نیز بهتر از دانشجویان دانشگاهها نیست آنان نیز همسان با دانشجویان خواستهای دانشگاهها را دنبال خواهند کرد در یک کلام جمهوری اسلامی در همه ی حوزه های اقتصادی و اجتماعی دچار بن بست شده است پاسخ این بن بست سرنگونی رژیم است .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 12, 2008 در ساعت 01:27 PM

بي‌انصافي است كه فراموش كنيم موج بازنشسته‌كردن اجباري اساتيد دانشگاه از دوران رييس جمهوري دولت نهم آغاز شده، اين افتخار هرچه باشد از دولت خاتمي آغاز شده است.
استادان نامبرده در بالا، با انتخاب جانشيني
«شامخ» براي خود، سبكبال به ديار معشوق باقي مي‌شتابند. آنها مرده‌اند. كافي است نگاهي بيندازيد به اعضاي جديد هيئت عملي دانشكده‌هاي حقوق و علوم سياسي، و ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران در رشته‌هاي حقوق، علوم سياسي، فلسفه، تاريخ، ادبيات فارسي، فرهنگ و زبان باستاني، تا ببينيد امثال استادان دانشكده حقوق و دكتر باستاني پاريزي، شيخ‌الاسلامي، محمدرضا شفيعي كدكني، چه كساني را به جانشيني خود برگزيده‌اند و آنان را مقايسه كنيد با استاداني كه امثال آقاي باستاني پاريزي، كدكني و شيخ‌الاسلامي را برگزيده‌اند به استادي. دانشگاه تهران مرده است. باور كنيد.

-- يك دانشجوي حقوق ، Aug 12, 2008 در ساعت 01:27 PM

اقدامی چشم گیروتحول بر انگیز دیگر از جانب یک "خط امامی" واقعی و استاد "کاذب" سابق ومقام مرتفع ریس جمهور فعلی در نابود کردن عنوان و حرمت "استاد" . بزودی فوجی عظیم از "بچه های" سپاه و بسیج همانند خانم فاطمه رجبی با تحصیلات عالیه اکابری جایگزین این اساتید باز نشسته خواهند شد و چهره دانشگاههای کشور بکلی دگر گون می شود.

-- بدون نام ، Aug 12, 2008 در ساعت 01:27 PM

احمدی نژاد سیستم مدیریتی و همچنین سیستم دانشگاهی ایران را نابود کرده است. به عزمی ملی نیاز داریم تا این لجنزار را دوباره از تن بشوییم.

-- پارسا پویا ، Aug 12, 2008 در ساعت 01:27 PM

شاید بسیاری از اظهارات خوانندکان سایت شما ناشی از بی اطلاعی باشد این آقای داوری اردکانی عضو شورای انقلاب فرهنگی از پرچم داران نظریه ولایت مورد علاقه شدید کیهان و مجذوبان در بحر ولایت است خودرا وارث احمد فردید میداند خلاصه عرض کنم عدم حظور ایشان در عرصه فرهنگ را بفال نیک باید گرفت

-- فرزاد ، Aug 12, 2008 در ساعت 01:27 PM

پيشنهاد مي‌كنم راديو زمانه كارنامه علمي اعضاي جديد هيئت علمي دانشگاه‌ها را بررسي كند، فهرست كند آن‌ها چه مقالاتي تاكنون نوشته‌اند، و به چه نكات و اكتشافاتي دست يافته اند كه بدون مسابقه‌هاي انتخابي براي عضويت در هيئت علمي به چنين مقامي رسيده‌اند؟ اين موضوع بالاخره روزي بايد روشن شود

-- بي‌نام ، Aug 13, 2008 در ساعت 01:27 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)