تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد احمدی‌نژاد از نهادهای بین‌المللی

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران با انتقاد از سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی در نحوه اداره جهان به همتای الجزایری خود خواست که به اتفاق وی به‌دنبال «سازوکار جدیدی برای اداره جهان» باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران، محمود احمدی‌نژاد که امروز دوشنبه از عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر استقبال می‌کرد، گفت: «سازوکارهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی دیگر قادر نیستند مناسبات بین کشورها را به طور عادلانه تنظیم کنند.»

رئیس‌جمهوری ایران بارها عملکرد سازمان‌های بین‌المللی را زیر سؤال برده و خواستار حذف یا اصلاح ساختار آنان شده است.

آقای احمدی‌نژاد در این مراسم افزود: «نظام‌ها و سازمان‌ها نمی‌توانند چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی را حل و فصل کنند، به همین دلیل ما باید به دنبال سازوکار جدیدی برای اداره جهان باشیم.»

در آخرین مورد از این انتقاد‌ها، آقای احمدی‌نژاد در افتتاحیه اجلاس کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد که در ماه جاری در تهران برگزار شد از وزاری خارجه این کشور‌ها خواسته بود که نهادی جدید برای اداره جهان راه‌اندازی کنند.

وی از کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد خواسته بود که «جبهه بزرگ صلح و عدالت» تشکیل دهند تا در برابر تشدید اختلاف‌ها در جهان مبارزه کنند.

انتقاد از شورای امنیت
آقای احمدی‌نژاد همچنین از عملکرد شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین المللی به شدت انتقاد کرد و گفت که آنها «تأمین کننده منافع قدرت‌های بزرگ» هستند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه دور تحریم‌ها علیه ایران به‌خاطر امتناع این کشورازتوقف غنی‌سازی اورانیوم تصویب و به اجرا درآورده است.

آقای احمدی‌نژاد در حالی شورای امنیت را فاقد کارآیی اعلام می‌کند که منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در شش مرداد ماه سال‌جاری اعلام کرده که جمهوری اسلامی برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوره ۲۰۰۹ ‬تا ۲۰۱۰‬ که انتخابات آن به زودی در نیویورک برگزار می‌شود، نامزد شده است.

شورای امنیت (UNSC) یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد.

شورای امنیت پنج عضو دائم و ۱۰ عضو انتخابی دارد. ریاست شورای امنیت نوبتی است و مدت آن یک ماه است.

ایران هیچ گاه پس از ۱۹۵۶ میلادی موفق نشده است تا یکی از ۱۰ کرسی موقت شورای امنیت، به عنوان اصلی‌ترین نهاد سازمان ملل را کسب کند.

رئیس‌جمهوی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت که تهران همه راه‌های گفتگو با غرب را باز نگه داشته است.

به اعتقاد آقای احمدی‌نژاد، غرب ناچار است که با ایران از راه گفتگو وارد شود چراکه «آنها در این مذاکرات عمیقاً دریافتند که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هرگز متوقف نخواهد شد.»

وی افزود: «آمریکا و قدرت‌های بزرگ پیش از آنکه فعالیت‌های هسته‌ای ما را متوقف کنند، به دنبال نجات حیثیت از دست رفته شورای امنیت هستند.»

آقای احمدی‌نژاد همچنین به همتای الجزایری خود اعلام کرد که ایران آماده انتقال تجربیات خود در مبارزه با تروریسم به این کشور است.

عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر هم در گفت: «امروز شبح تهدیدات و دشمنی‌هایی که در کمین ایران نشسته بود رنگ باخته است.»

نظرهای خوانندگان

مقامات ایران مداوما از نهادهای بین المللی انتقاد می کنند که حامی کشورهای قدرتمندند. اگر از درست یا غلط بودن مسئله بگذریم از آقای احمدی نژاد می پرسم که دولت شما وخود شما مگر به مردم فقیر ایران نگاه می کنی که آنها به ضعفا بپردازند

مگر شما ... در کجا دست مردم بیچاره ی ایران را گرفته ای؟ یک سوزن به خودت بزن بعد یک ...

-- فرهاد- فریاد ، Aug 12, 2008 در ساعت 02:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)