تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«پاسخ ایران، تحویل مقامات اروپا شد»

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه از پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب در خصوص توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خبر می‌دهد، پاسخی که جمهوری اسلامی پیشتر آن را انکار کرده بود.

این پاسخ امروز سه‌شنبه از سوی سفیر ایران در بروکسل طی نامه‌ای تحویل مقامات اتحادیه اروپا شده است.

هنوز جزئیاتی از این پاسخ منتشر نشده، اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرده که تهران پاسخ روشنی در این‌باره که فعالیت‌های هسته‌ای خود متوقف خواهد کرد یا نه، نداده است.

براساس اعلام خبرگزاری فارس و به نقل از مقامی که نام وی فاش نشده، سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران خبر ارائه پاسخ تهران را روز گذشته به خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ارائه داه است.

این منبع آگاه به طور مشخص گفت که پاسخ ایران براساس توافقات صورت گرفته میان طرفین مذاکره‌کننده در ژنو بوده است، امری که مقامات تهران در دو هفته اخیر منکر آن بودند.

آمریکا و غرب اعلام کرده بودند که به ایران دو هفته فرصت دارد تا پاسخ مشخص خود را به بسته پیشنهادی ارائه دهد، اما منوچهر متکی وزیر امورخارجه این کشور، هفته گذشته با رد این اظهارات گفته بود که ایران پاسخ‌های خود را در مذاکران ژنو داده و دیگر پاسخی برای ارائه ندارد.

خبرگزاری ایسنا هم امروز در واکنش این خبر خبرگزاری فارس، به نقل از یک مقام مسئول در شورای عالی امنيت ملی ایران نوشت: «سندی كه از سوی ايران امروز به خاوير سولانا و نمايندگان شش كشور ارائه شده، متن صحبت‌های دكتر جليلی و سولانا در جريان مذاكرات تلفنی روز گذشته آنهاست.»

این مقام آگاه اضافه کرده‌است: «سندی كه ايران امروز به سولانا ارائه كرده است، پاسخ به بسته‌ پيشنهاد ۵+۱ نيست.»

مقامات جمهوری اسلامی در عین حال تمام گزارش‌ها مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل از سوی اروپا برای ارائه پاسخ به بسته مشوق‌ها را جنجال رسانه‌ای دانسته بودند.

با این حال گونزالس گالگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرده که مسئولان ارشد وزارت‌خانه‌های خارجه آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین و آلمان، پس از مذاکرات تلفنی، به توافق رسیده‌اند که در صورت پاسخ منفی ایران به این بسته پیشنهادی، مسیر تشدید تحریم و مجازات ایران را در شورای امنیت سازمان ملل دنبال کنند.

قدرت‌های عمده جهان، ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، ولی ایران هدف این برنامه را صلح آمیز و برای تولید برق اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی، در همین حال، دولت بریتانیا نیز اعلام کرده که در صورتی که ایران «پاسخ ساده و مثبتی» ارائه نکند، این کشور از تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه تهران حمایت خواهد کرد.


در همین رابطه:
آمریکا: راهی جز افزایش تحریم‌ها نمانده است

نظرهای خوانندگان

با این بازی خطرناکی که ایران شروع کرده خدا اخر و عاقبت ملت ایران را بخیر کنه من که از جواب منطقی ایران ناامید هستم

-- حسن ، Aug 5, 2008 در ساعت 12:21 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)