تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لغو حکم چهار محکوم به سنگسار در ایران

عليرضا جمشيدی سخنگوی قوه قضائیه ایران از لغو حکم چهار نفر که به سنگسار محکوم شده‌اند، خبر داد.

حکم سنگسار دو تن از این افراد با عفو آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به ده سال زندان تبدیل شده و دو تن دیگر نیز به تحمل شلاق محکوم شده‌اند.

در اظهارات آقای جمشیدی اشاره‌ای به هویت این افراد نشده است، اما به‌نظر می‌رسد این افراد، جزو ۹ زن و مردی باشد که نهاد‌های حقوق بشر در ایران اعلام کردند که به سنگسار محکوم شده و در انتظار اجرای احکامشان هستند.

شبکه وکلای داوطلب، سی‌ام تیرماه سال جاری با ابراز نگرانی نسبت به اینکه ۹ زن و مرد حکم قطعی سنگسار در پرونده خود دارند خواهان توقف این احکام شده و نسبت به لایحه جدید مجازات اسلامی ابراز نگرانی و اعلام خطر کرده بود.

براساس گزارش‌های شبکه وکلای داوطلب، زنان متهم به سنگسار سنی بین ۲۷ تا ۴۳ سال دارند و تنها متهم محکوم به سنگسار که مرد است ۵۰ سال سن دارد.

عبدالله فریور، اهل ساری، یک معلم موسیقی است که متهم به ارتباط نامشروع با شاگرد خود شده است.

۸ زن دیگر نیز به خاطر اتهاماتی از جمله فحشا و یا زنای محصنه به سنگسار محکوم شده‌اند.

واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران، امروز سه‌شنبه که سخنان این مقام قضائی را در نشست هفتگی خود منتشر کرده، همچنین به نقل از وی اعلام کرد: «احکام صادرشده سنگسار فعلاً در ايران اجرا نخواهد شد.»

آقای جمشیدی گفت که این دستور را آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس‌ قوه قضائیه صادر کرده است.

گرچه آیت‌الله ‌شاهرودی در اواخر سال ۲۰۰۲ طی حکمی اجرای چنین اعدامی را به حالت تعلیق درآورده بود، اما جعفر ‌کیانی در ژوییه سال ۲۰۰۷ به اتهام زنای محصنه در روستایی در استان قزوین سنگسار شد که این اقدام خشم بین‌المللی را به همراه داشت.

زنای محصنه، ارتباط جنسی مرد یا زن متاهل با فرد دیگری است و در قانون مجازات اسلامی یکی از سخت‌ترین مجازات‌ها برای آن در نظر گرفته شده است.

با این حال برخی از روحانیون بلند‌پایه در جمهوری اسلامی از لغو مجازات اعدام و سنگسار در سال‌های اخیر به شدت انتقاد کرده‌اند.

پرونده افراد دیگری که به سنگسار محکوم شده‌اند و گمان می‌رود پنج نفر باشند، به گفته آقای جمشیدی در کميسيون عفو قوه قضاييه در حال بررسي است.

در صورت موافقت با عفو این افراد، حکم سنگسار آنها لغو و به احتمال فراوان با حبس یا شلاق همراه خواهد شد.

با این حال آقای جمشیدی گفت که تاکنون در حدود يك هزار نفر از محكومين جرايم سازمان يافته مورد عفو آقای خامنه‌ای قرار گرفته‌اند که این رقم در سال گذشته به بیش از ۱۹ هزار نفر بالغ می‌شود.

وی همچنین در اعتراض به موضع‌گیری نهاد‌های حقوق‌بشر واتحادیه اروپا درخصوص اعدام‌ها در ایران گفت: «زماني كه يك مفسد، محارب، تروريست به اعدام محكوم مي‌شود موج جوسازی و فضاسازی از سوی رسانه‌های خارجی آغاز می‌شود.»

بر اساس ماده های ۱۰۲ و ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی مردان باید تا کمر و زنان تا سینه در گودال دفن شده و «بزرگی سنگ در رجم نباید به حدی باشد كه با اصابت یك یا دو عدد شخص كشته شود. همچنین كوچكی آن نباید به اندازه‌ای باشد كه نام سنگ بر آن صدق نكند».

در ماده ۱۰۱ نیز آمده است که حاکم شرع باید مردم را از اجرای حکم سنگسار آگاه کند و حداقل سه نفر از مومنین باید در این امر شرکت کنند.

به غیر از ایران، سنگسار در کشورهای افغانستان، سودان، نیجریه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رایج است.

پرونده پالیزدار
خبرگزاری دولتی ایرنا هم از به نقل از سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که تاکنون از ۱۷ نفر از متهمان پرونده عباس‌ پالیزدار تحقیقات مقدماتی به‌عمل آمده است.

عباس پالیزدار دو ماه پیش، در یک سخنرانی اتهاماتی متوجه ۴۴ مقام مذهبی و سیاسی کرده بود.

عليرضا جمشيدي گفت: « ‪۹‬ نفر در ارتباط با اين پرونده همچنان در بازداشت هستند و بقيه با صدور قرار قانونی آزاده شده‌اند.»

پرونده پالیزدار باعث بروز مناقشه‌ای میان قوه قضائیه ایران وبرخی نمایندگان مجلس هشتم که گفته می‌شود با وی در ارتباط بوده‌اند، شده است.

آقای جمشیدی در عین حال گفت که دو تن از نمايندگان اطلاعات خود را در اختيار بازپرس پرونده قرار داده‌اند.
وی نام این نمایندگان را فاش نکرد.

نظرهای خوانندگان

کوه موش زایید...

-- پارسا ، Aug 5, 2008

احکام سنگسار عفو شد اما قانون سنگسار همچنان باقی ست .
احمدی نژاد و نظامیان حامی اش با افشاگری پالیزدار برای زیر قدرت خود گرفتن قوه ی قضائیه با شکست روبرو شدند تا کنون سپاه پاسداران دولت و مجلس را بدست گرفته بود اما تلاش میکرد تا قوه ی قضائیه را نیز بدست بگیرد که با ناکامی روبرو گردید . پالیزدار و گروهش قربانی این جنگ قدرت شدند و باید سالها در زندان بمانند شاید احمدی نژاد بتواند قدرت را بطور کلی قبضه کند خیال خام

-- فرهاد- فریاد ، Aug 6, 2008

we are women we are human

-- maryam naz ، Nov 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)