تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توقیف نشریه جشن کتاب تائید شد

یک مقام آگاه در هیئت تحریریه فصلنامه جشن کتاب، گزارش‌ها درباره توقیف این نشریه از سوی وزارت ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد را تائید کرد.

این مقام که امروز شنبه با رادیو زمانه گفتگو کرد و نخواست نامش فاش شود گفت که توقیف فصلنامه جشن کتاب به‌خاطر درج مقاله‌ای در شماره آخر این نشریه بوده است.

وی حاضر نشد توضیح بیشتری در مورد این مقاله دهد، اما افزود که دلایل وزارت ارشاد در توقیف این نشریه «غیرمنطقی» بوده است.

خبرگزاری فارس امروز شنبه در گزارشی از توقیف این نشریه خبر داده است.

فصل‌نامه جشن‌کتاب در دور جدید فعالیت‌ خود تاکنون پنج شماره منتشر شده بود.

وب‌سایت جشن‌کتاب
فهرست مطالب آخرین شماره جشن کتاب

مدیر مسئول فصل‌نامه «جشن کتاب» آرش حجازی و دبیر تحریریه آن حسین شهرابی هستند.

آرش حجازی نیز به زمانه گفت که ترجیح می‌دهد فعلا در این‌باره اظهارنظری نکند.

در ایران از هشت سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ نشریه از سوی مقامات این کشور توقیف و صده‌ها روزنامه‌نگار بیکار یا بازداشت شده‌اند.

براساس گزارش نهاد‌های فعال در امور حقوق بشر در سال گذشته مقامات قضائی جمهوری اسلامی بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار را تحت تعقیب قرار داده‌اند.

ایران دارای بیشترین تعداد وب نگاران معترض در خاورمیانه است که همگی آنها در معرض خطر سانسور و بازداشت هستند.

گزارش سالیانه کانون مدافعان حقوق بشر نشان می‌دهد که در سال هشتاد و شش در ایران حدود ۱۷ روزنامه، هفته‌نامه و فصل‌نامه و نیز هشت پایگاه اینترنتی تعطیل شده است و ۳۲ روزنامه‌نگار و نویسنده نیز به مجازات‌های شلاق حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شده‌اند.

ایران از ابتدای سال جدید خورشیدی تاکنون بیش از ۱۵ نشریه را توقیف کرده است.

نشریات صبح ورزش، ایمن گستر، گزیده پژوهش‌های جهان، لاله، دنیای تصویر، هفت، بازنگری، صبح زندگی، تلاش، به سوی افتخار، ندای ایران، شوکا، تهران امروز، خوب‌اندیش و جشن کتاب از جمله نشریاتی هستند که در سال‌جاری توقیف شده‌اند.

نظرهای خوانندگان

آخرین پیام خبرنگار شهید محمود صارمی:
مزار شریف سقوط کرد ! هفدهم مرداد ماه سال ‪ ۷۷‬خبر آمد: " اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می شوند به من بگویید که چه وظیفه ای ... " و آری این آخرین سروده و مکالمه شهید صارمی با ایرنا در تهران بود و به حق وظیفه خود را کامل ادا کرد ...

( ابراز همدردی وهمدلی کلمه ای بیش نیست مگر اینکه خود این درد مصیبت را تجربه کرده
باشید)
صارمی مثل من وتو زندگی را با تمام وجود دوست داشت وهمواره در تلاش بود تاهر لحظه اش را به بهترین شکل بگذراند.اما..
اینک دنیای رسانه امروز فارغ از رنگها -نژاد وادیان ها- زدوبند ها- تبعیض وبی عدالتی-منصب -زور وظلم تجاوز- تهدیدها- جنگ خونریزی-مرگ زندان- فقرو گرسنگی- نابرابری- سانسور- دیکتاتوری -قصور-وجهل ونادانی- چاپلوسی-نیرنگ- بلای خانمانسوز اعتیاد -فساد های اداری مالی وجنسی وغیره ...می باشد.

.پس بیاید همه باهم برای صلح ودوستی و رعایت حق حقوق وشهروندی با حفظ کرامت انسانی وزندگی بهتر همگان دعا کنیم .
حقیقتا خبرنگاران و اصحاب رسانه که بطور مداوم درسخت ترین شرایط وبحران ها همواره درپی کشف واقعیت هستند ونیز گاها در سراسر جهان اسباب نارضایتی گروهی را فراهم می آورند. خبرنگاران مشکلات وموفقیت های همه را منعکس می کنند ولی کسی درد ورنج آنان را عنوان نمی کند.
ایجانب در حد بضاعت ناچیزم اگر لایق باشم بعنوان یک علاقه مند و همدل و دردمند

همگام با اصحاب رسانه ومطبوعات یار ویاور بازماندگان و قربانيان وآسيب ديده گان راه عدالت وآزادي خواهم بود ...
صارمی غریب ومظلوم..که نه دیپلمات بود ونه تاجر فقط وفقط یک خبرنگاربود. باخون خود فریاد مظلومیت مردم دردمند وستمدیده افغانستان را به گوش جهانیان رساند ودرآخر خبرسقوط مزارشریف راباخون خود مخابره کرد وخود خبر شد .
آری ایثار وشجاعت راهرکسی ندارد باید لایقش باشی... صارمی را مجامع وکنوانسیونهای بین المللی. دوست ودشمن ستودنش ...حال ما چه کرده ایم وچه بکنیم تارسالت حرفه ای ورشادت اوبرای نسلهای بعد به ماندگار بماند....آری

خون بهای صارمی ها... میراث حرفه خطیر خبرنگاران وروزنامه نگاران هفده مردادماه روز خبر نگار برهمگان مبارک باد.گرامی بادیاد و نام وخاطره تمامی کسانیكه در راه انجام رسالت حرفه اي شان وآگاهی بخشی به جامعه بشری در سراسر این عالم گیتی دچار آسیب مصیبت ویا صدماتی گردیده ویا جان باختند .

حجت صارمی

-- بدون نام ، Aug 2, 2008 در ساعت 01:11 PM

من مشترک این فصلنامه هستم و در شماره ی آخرش هم واقعا چیزی نبود که باعث توقیف یک نشریه بشه. شاید علت توقیف جشن کتاب مقاله ی «لیلیت، شهربانوی شب» بوده باشه که در اون به بررسی شخصیت افسانه ای لیلیت پرداخته شد و یک سری مسائل جنسی هم در مورد این شخصیت مطرح شد. واقعا جای تاسف داره که یک نشریه به همین سادگی و به خاطر مقاله ای که به مذاق حضرات خوش نیامده توقیف می شه.

-- فرزاد ، Aug 5, 2008 در ساعت 01:11 PM

سایت جدیدیشون هم تازه راه افتاده و خیلی خوبه
www.bfm.ir
واقعا متاسف شدم

-- فرهاد ، Aug 6, 2008 در ساعت 01:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)