تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست ایران برای عضویت در شورای امنیت

وزیر امورخارجه ایران درخواست دولت متبوعش را مبنی بر کسب کرسی موقت شورای امنیت در دیدار با نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی در مقرر سازمان ملل متحد مطرح کرد.

به گزارش بلومبرگ، منوچهر متکی گفت: «ایران به دنبال کسب کرسی شورای امنیت پس از اتمام زمان عضویت دوساله اندونزی، در ۳۱ دسامبر است.»

ژاپن نیز که در سال ۲۰۰۵ نیز در شورای امنیت حضور داشت، تقاضای خود را در این مورد مطرح کرده است.

در همین حال، منیر اکرم سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد که ریاست این جلسه را برعهده داشت، گفت: « ایران از ۵۰ سال پیش تا کنون عضو شورای امنیت نبوده است. بر اساس انصاف و قاعده عضویت چرخش، این شانس و حق مشروع آنهاست.»

ایران هیچ گاه پس از ۱۹۵۵ میلادی موفق نشده است تا یکی از ۱۰ کرسی موقت شورای امنیت، به عنوان اصلی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری سازمان ملل را کسب کند.

گزارش بلومبرگ حاکی‌است، دولت آمریکا بلافاصله مخالفت خود را با تقاضای ایران مطرح کرده است.

زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به این موضوع گفت: «برای کشوری که تحت تحریم است و درخواست‌های جامعه بین‌المللی را تمکین نمی‌کند، بسیار شگفت‌آور است که حتی به عضویت در شورای امنیت فکر بکند. این امر برای ایران در شرایط فعلی، فوق‌العاده عجیب و غریب است.»

ایران در حالی این درخواست را مطرح کرده که شورای امنیت در دو سال گذشته پیگیر موضوع هسته‌ای تهران بوده و تا کنون با اجماع کشورهای عضو سه قطعنامه با مضمون تحریم ایران تصویب کرده است.


آمریکا، انگلستان، چین و فرانسه و روسیه پنج عضو دائم شورای امنیت را تشکیل می‌دهند که از حق وتو برخوردارند اما اعضای غیر دائم که به مدت دوسال برگزیده می‌شوند، برای انتخاب نیازمند دو سوم آرای ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند.

نظرهای خوانندگان

به این میگن سیاست خارجی فعال!
جالبه که جمهوری اسلامی میخواهد در شورایی عضو شود که دستور به توقف غنی سازی داده و جمهوری اسلامی هم آنرا غیر قانونی دانسته!

-- آرش ، Jul 4, 2008 در ساعت 01:27 PM

folanio be deh rah nemidadn,soraghe kadkhoda ro migereft!

-- Mehran ، Jul 4, 2008 در ساعت 01:27 PM

يارو را تو ده توي ده راه نمي دادن سراغ خونه کدخدا را ميگرفت.زکي!

-- شاهد ، Jul 4, 2008 در ساعت 01:27 PM

چه رویی دارند. موش تو سوراخ نمی رفت، جارو به دمش می بست!؟

-- بدون نام ، Jul 5, 2008 در ساعت 01:27 PM

آفرین به این اعتماد به نفس بالای مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران.

-- سرفراز ، Jul 5, 2008 در ساعت 01:27 PM

حضرات نشستن بوجه ترویج دموکراسی میل می کنن و مزیت تحصیل در آمریکا و ... حتما منتظرن ایران را براشون فتح کنن بیان هورا بکشن. هر چقدر سیاست مدارامون احمق باشن این حق ماست که از خودمون دفاع کنیم

-- مریم ، Jul 5, 2008 در ساعت 01:27 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)