تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز‌ به‌کار «شورای ملی صلح» در ایران

«شورای ملی صلح» که به ابتکار شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل برای جلوگیری از رویارویی نظامی با ایران تشکیل شده، از پنجشنبه آغاز به کار می‌کند.

خانم عبادی در گفتگو با زمانه اعلام کرد: «به دنبال فراخون هشت ماه قبل برای تشکیل شورای ملی صلح ارائه شد، روز پنجشنبه نخستین نشست این شورا در محل کانون مدافعان حقوق بشر، برگزار می شود و در این نشست راه‌های مختلف گریز از جنگ، تحریم اقتصادی، و از همه مهم‌تر دسترسی به صلحی پایدار به شور و مشورت گذاشته می‌شود.»

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در مورد نحوه انتخاب شخصیت‌های حاضر در این نشست گفت: « کمیته موقت صلح با مشارکت ۹ نفر از فعالان اجتماعی، حدود هشت ماه رایزنی‌هایی را با فعالان سیاسی و اجتماعی گروه‌های مختلف صورت دادند که پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که تعدادی را دعوت کنیم و در نهایت ۶۰ نفر از گروه‌های مختلف سیاسی اجتماعی ایران، آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کردند.»

خانم عبادی در پاسخ به این پرسش زمانه که چطور موضوع صلح در شرایطی که وقوع جنگ حتمی نیست، در دستور کار قرار گرفته است اعلام کرد: «صلح تنها به معنای نبود جنگ نیست و اینکه کشوری مستقیماً درگیر جنگ نظامی نباشد به این معنا نیست که آن کشور در صلح به سر می‌برد.»

وی اضافه کرد: «صلح مجموعه شرایطی است که در آن فرد بتواند با آزادی و کرامت انسانی، زندگی کند و تفاوتی نمی‌کند که مرگ در اثر گلوله دشمن یا گرسنگی باشد. همچنین تفاوتی نمی‌کند که فرد به خاطر یک انتقاد سیاسی سال‌ها در زندان بماند یا اینکه سال‌ها اسیر دشمن خارجی شود.»

خانم عبادی تأکید کرد که صلح مجموعه شرایطی است که انسان بتواند با آرامش و حفظ کرامت انسانی زندگی کند و این موضوع سر فصل فعالیت‌های شورای ملی صلح خواهد بود.

آن طور که خانم عبادی به زمانه گفت، نشست ۱۳ تیر شورای ملی صلح، نخستین نشست مؤسسان این شوراست و تداوم این نشست‌ها منوط به تصمیماتی است که اعضای شورای مؤسسان خواهند گرفت و این تصمیمات در اطلاعیه‌هایی به اطلاع همگان خواهد رسید.

«شورای ملی صلح» سازمان غیر دولتی که با هدف خنثی کردن تهدیدهای جنگ بر ضد ایران ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۸۶ تشکیل شده است، روز پنجشنبه اولین نشست خود را در دفتر مرکزی مدافعان حقوق بشر در تهران برگزار خواهد کرد.

این شورا ۶۰ عضو دارد که شامل فعالان سیاسی و کارشناسان اقتصادی می‌شود و برای جلوگیری از رویارویی نظامی، خارج از چارچوب دولت عمل خواهد کرد.

این درحالی است که گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی آمریکا و اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران تشدید شده است.

خانم عبادی در سال ۲۰۰۳ میلادی برنده جایزه صلح نوبل شد. وی اولین ایرانی است که چنین جایزه‌ای دریافت کرده است.

خانم عبادی پیشتر در اطلاعیه‌ای که در ۲۸ آبان‌ماه سال ۸۶ در تشریح دلایل راه‌اندازی چنین شورای صادر کرد، گفته بود که «پس از رایزنی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که می‌شود با یک جنبش صلح‌خواهی از وقوع جنگ جلوگیری کرد.»

عبادی با طرح این مسئله که اگر ما متحد شویم و یک صدا بگوییم که جنگ نمی‌خواهیم این صدا واکنش خواهد داشت، اضافه کرده بود: «این موضوع که چگونه جنگ نمی‌خواهیم، و صلح را برای چه شرایطی می‌خواهیم؟ این همفکری و یاری همگان را می‌طلبد.»

برنده جایزه صلح نوبل اظهار امیدواری کرده بود که شورای ملی صلح بتواند زمزمه طبل جنگ را خاموش کند.

پیشتر جمعی از فعالان سیاسی در ۲۹ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۵ با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام نگرانی از برخورد احتمالی میان آمریکا و ایران، از دولت ایران خواسته‌ بودند که پیشنهاد محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد و غنی‌سازی را به صورت موقت به حال تعلیق درآورد.

در بیانیه این فعالان آمده بود: «ما علیرغم مخالفت بنیادین با نظام سیاسی و سیاست خارجی حاکم بر کشورمان و با اعتراض علیه شرایطی که بحث و اظهار نظر و مشارکت عمومی را در تصمیم گیری‌های حساس ملی غیرممکن ساخته است، هر نوع تجاوزی به خاک میهنمان را بدون قید و شرط محکوم می‌کنیم.»


در همین رابطه:
شیرین عبادی: جنگ نمی‌خواهیم
"برای پیشگیری از تحریم و جنگ، از پیشنهاد البرادعی پشتیبانی کنیم"
گنجی در پارلمان اروپا: جنگ و تحریم نه، حقوق بشر آری

نظرهای خوانندگان

امیدوارم با ارزش واعتباری که خانم عبادی دارد بتواند این گفتمان صحیح را در سطح رسانه های داخلی بدون هزینه برای منتقدان داخلی به بحث بگذارد تا شاید جلوی تحریم ها وجنگ گرفته شود

-- ح ، Jul 2, 2008 در ساعت 04:39 PM

وقتی کشورهای اروپایی و امریکایی جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریسم متهم می کنند به دور از عقل است که کسی از این شورای صلح در ایران و جهان حمایت کند چون در آن صورت اروپا و امریکا این حمایت کنندگان از صلح را !!!! حامی تروریسم می نامند و بی شک پی گرد قانونی در جهان دارد. امیدوارم خانم شیرین عبادی عواقب این کار را در نظر داشته باشند وباعث نشوند افراد بی گناه که تشنه ازادی و امنیت هستند ناخواسته و نااگاهانه در دام دیگری افتند بهتر است این مسئله را سیاست مداران جهان حل و فصل کنند چراکه خانم عبادی سیاستمدار نیستند و تجربه ای در این زمینه ندارند.

-- ایمان ، Jul 2, 2008 در ساعت 04:39 PM

ابتکار خانم عبادی و تلاش ایشان را در کمیته دفاع از انتخابات آزاد، کانون مدافعان حقوق بشر، حقوق کودکان و ... و اکنون شورای ملی صلح را باید ستود.

-- حامدمحمدی ، Jul 3, 2008 در ساعت 04:39 PM

Aghaye Iman, nazare shoma ghabele ehteram ast vali, dar keshvari ke siasatmadaranash khamenei o ahmadinejad hastand, na tanha khanome Ebadi az hameye ina sartar ast balke hata ishan dar keshvarhaye democratik ham be onvane yek farde azadikhah o mobarez mattrah hastand. Siasat o siasatmadar ke shakh o dom nadarad

-- Nam ، Jul 4, 2008 در ساعت 04:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)