تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از نظام مهندسی کشور
روزنامه مردم‌سالاری سرمقاله امروز خود را با عنوان «اقتدار نظام مهندسي ضرورتي که بايد به آن پرداخت» به موضوع ساخت و ساز‌های غیراصولی ساختمان در ایران اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره به فروریختن ساختمانی هفت طبقه در شمال شهر تهران و نقش سازمان مهندسی در وقوع چنین اتفاقاتی مشابهی در سال‌های اخیر می‌نویسد: «بايد به دنبال پاسخ چرائي موضوع بود. بايد آسيب‌شناسي کرد و موانع و معايب قصه را شناخت. بايد محدوديت‌ها و موانع ايفاي وظيفه نظام مهندسي را جدي گرفت. بايد حضور پررنگ و مسئولانه آن‌ها در ساخت و سازها را به يک مطالبه تبديل کرد.»

مردم‌سالاری در ادامه می‌نویسد که اگر سازمان مهندسی به وظایف خود به‌خوبی عمل نکند، افکار عمومی به مرور زمان این نهاد نظارتی را مجبور به ایفای صحیح نقش خود خواهد کرد.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان می‌‌آورد: «بايد از نظام مهندسي پرسيد، در کجاست؟ مدافعش چيست؟ چه کساني نمي‌گذارند اقتدار بيايد؟ چه کرده است؟ و چه مي‌خواهد بکند؟ چه بايد بشود که شاهد حوادثي از اين نوع نباشيم!»

مقایسه برنامه اتمی ایران و کره‌شمالی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «نمره مردودي كارنامه جهان‌خواران» به بررسی اهداف آمریکا در توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی پرداخته است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه «گام بعدي آمريكايي‌ها اين است كه برنامه كره را به يك مدل تبديل كنند.»

کیهان با اشتباه خواندن تعمیم الگوی کره‌شمالی به پرونده هسته‌ای ایران می‌نویسد: «مشابه‌انگاري برنامه‌هاي هسته‌اي ايران و كره‌شمالي به دلايلي بسيار واضح چيزي بيش از يك اشتباه محاسبه فاحش و عميقا گمراه كننده نيست.»

به اعتقاد این روزنامه برنامه‌ هسته‌ای ایران و کره‌شمالی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارد که عبارت است از: «برنامه كره شمالي از سال 2003 به بعد ماهيت نظامي پيدا كرد، اما برنامه ايران هرگز جنبه نظامي نداشته و نخواهد داشت»، «نگاه كره به برنامه هسته‌اي خود اساسا ابزاري بود، اما ایران برنامه خود را بر مباني استوار كرده كه آن مباني اساسا قابل مذاكره نيست» و «عامل شکست کره ضعف ژئوپلتيكي و فقر مفرط اين كشور از حيث مولفه هاي قدرت ملي بود، اما ایران این‌گونه نیست.»

کیهان در پایان از این مقایسه نتیجه می‌گیرد: «اين مقايسه بسيار اجمالي نشان مي دهد اگرچه مشكلات انبوه داخلي و خارجي سبب شده سياست تشويق و تنبيه درباره كره كارگر بيفتد و اين كشور را به ورطه گرداب امتيازخواهي بي پايان غرب دراندازد، اما كيس كره شمالي امكان تبديل شدن به يك مدل را ندارد و حداكثر مي‌تواند به عنوان يك نمونه در كارنامه بلند باج خواهي جهانخواران ثبت شود.»

پرسش از نظام ساخت و ساز ساختمان در ایران
روزنامه اعتماد‌ملی نیز در سرمقاله امروز خود با عنوان «آشيانه مرگ» به ریزش ساختمانی که روز گذشته در یکی از محلات تهران رخ داد، واکنش نشان داده است.

این روزنامه با انتقاد از اهمال‌کاری‌ها در امر ساخت و ساز در تهران می‌نویسد:‌ «ظاهرا موضوع استحكام و دقت در ساخت و محاسبات صحيح و طول عمر بنا نمي‌خواهد در ايران سامان بگيرد. هر از چند گاهي مانند اكثر كارهايمان، پس از يك زلزله، يك حادثه غيرمترقبه و اتفاقاتي از اين دست با در بوق و كرنا كردن طرح‌هاي استحكام، تضمين استاندارد، ‌اعمال ايزوها و هزاران ترفند تبليغاتي، موجبات آرامش ذهني و فريب خود را فراهم مي‌آوريم و سپس روز از نو روزي از نو.»

اعتماد‌ملی در ادامه می‌پرسد: «معلوم نيست با توجه به ثروت فراوان كشور، اخذ ماليات‌ها، تعرفه‌ها، عوارض نوسازي و كهنه‌سازي! و هزاران هزينه پيدا و پنهان از شهروندان چرا نظام ساخت و ساز در ايران اصلا‌ح نمي‌شود؟»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از وضعیت مسکن در ایران می‌نویسد: «وضعيت ساختمان در كشور ما در حالي از بيماري كارشناسي، فقدان نظارت، سودپرستي مالكان و دلا‌لا‌ن و رونق بازار مسكن در بخش دلا‌لي برخوردار است كه ساختمان‌هاي ايران عمر مفيد ناچيزي دارند.»

اعتماد‌ملی در پایان نوشته است: «با اين همه، افكار عمومي از مسئولا‌ن و متوليان امر انتظار دارد، ضمن اجماع براي طراحي يك نظام هماهنگ، كارشناسي و همه‌جانبه ساخت‌وساز، با خاطيان اين حادثه خاص برخورد شود. متاسفانه نهادهاي اداري اين كشور نشان داده‌اند كه تا چه ميزان نسبت به انجام وظايف خود در قبال شهروندان، بي‌مسووليت و غيرمتعهد هستند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)