تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تکذیب اقدام نظامی علیه ایران از مرز عراق

رایان کراکر سفیر ایالات متحده در بغداد، ادعای انجام عملیات مرزی نیروهای آمریکایی علیه ایران از طریق عراق را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کراکر در واکنش به مقاله روز یکشنبه نیویورکر به قلم سیمور هرش مبنی بر این که دولت بوش اقدامات نظامی مخفیانه‌ای در داخل ایران از طریق مرز جنوبی عراق انجام می‌دهد، گفت که نیروهای آمریکایی در داخل خاک ایران از طریق مرز عراق اقدامی صورت نمی‌دهند.


رایان کراکر؛ سفیر ایالات متحده در بغداد/Getty Images

آقای کراکر در مصاحبه با تلویزیون سی‌ان‌ان در عین حال افزود که مقاله یادشده را مطالعه نکرده است و اقدامات آمریکا از طریق افغانستان که با ایران هم مرز است انجام می‌شود.

در واکنش به اظهارات آقای کراکر، سیمور هرش نویسنده مقاله جنجالی نیویورکر نیز گفت که بعید نیست کراکر از اقدامات نظامی آمریکا علیه ایران بی‌خبر باشد.

وی افزود که گاهی بهتر است سفیر از برخی مسائل مطلع نباشد. ممکن است واقعا کراکر نداند آمریکا تاچه حد در داخل ایران در حال فعالیت است.

در مقاله نیویورکر به نقل از مسئولان کنونی و سابق اطلاعاتی و نظامی آمریکای آمده است که مقیاس و دامنه این عملیات مخفیانه که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز در آن مشارکت دارد به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

کاخ سفید، سازمان سیا و مقامات دولتی ایلات متحده، محتویات مقاله هرش را رد کرده‌اند.

نیویورکر در مطلب اخیر سیمور هرش نوشته است که ایالات متحده با تصویب بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری که جورج بوش رییس‌جمهور این کشور سال گذشته از کنگره درخواست کرده بود، انجام عملیات مخفیانه علیه ایران را گسترده‌تر کرده است.

این اقدام نشان‌دهنده «افزایش چشم‌گیر» عملیات مخفیانه با هدف بی‌ثبات کردن نظام مدیریتی جمهوری اسلامی در جریان بحران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است.

درخواست دولت بوش برای تصویب این بودجه، تقریباً با انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در دسامبر ۲۰۰۷ درباره توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۳ هم‌زمان بود.


در همین رابطه:
«تقویت عملیات مخفیانه علیه ایران»

نظرهای خوانندگان

باید باز و باز کتاب ما چگونه ما شدیم از زیبا کلام را بخوانیم و به علت های عقب افتادگی مان پی ببریم، چرا که عقب افتادگی و بی لیاقتی ما و سیاستمداران ماست که هرش می تواند بنویسد، آنها در کشور ما بسیار فعال هستند. باید به علت های عقب افتادگی و دست نشاندگی و توسری خوری خودمان خوب بیندیشیم تا بتوانیم کشوری توسعه یافته در منطقه بحران زده ی خاورمیانه ایجاد کنیم. باید علت های توسعه نیافتگی خود را پیدا و رفع کنیم تا به قدرت بیرونی احتیاجی نداشته باشیم و نتوانند در امور ما دخالت و برای ما آخوند رهبر یا شاه تعیین کنند.

-- بدون نام ، Jun 30, 2008 در ساعت 12:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)