تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حکم اعدام برای «جاسوس اسرائیل» در ایران

یک شهروند ایرانی که دو روز پیش از این اعلام شد به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در تهران محاکمه شده است، امروز از سوی دادگاهی در این کشور به اعدام محکوم شد.

یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات جمهوری‌ اسلامی این خبر را امروز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.


علی اشتری؛ متهم به جاسوسی برای اسرائیل/مهر

این حکم از سوی شعبه ‌١٥ دادگاه انقلاب تهران صادر شده و متهم که نام وی برای نخستین‌بار افشا شده می‌تواند به آن اعتراض کند.

حکم اعدام وی باید به تأیید دیوان‌عالی کشور برسد.

علی اشتری ۴۵ ساله، مدیر یک شرکت تجاری در تهران در حالی متهم به جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی موساد شده است که جزئیات بیشتری از چگونگی دستگیری وی تاکنون منتشر نشده است.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که این فرد را ۱۶ ماه پیش از این دستگیر کرده است.

رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که شنبه هفته‌جاری آخرین دادگاه وی بوده و براساس آخرین دفاعیات آقای اشتری، دادگاه حکم به اعدام وی داده است.

خبرگزاری‌ها، به نقل از مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران نوشته‌اند که آقای اشتری اطلاعات حساس مراکز تحقیقاتی، نظامی و دفاعی از جمله سازمان انرژی اتمی را با افسران اطلاعاتی موساد در میان گذاشته است.


اشتری از دادگاه طلب «رأفت اسلامی» کرد/ایرنا

این متهم به جاسوسی فردی باهوش در حوزه‌های الکترونیکی معرفی شده که اقدام به فروش قطعات آلوده به برخی از مراکز حساس در ایران می‌کرده است.

براساس آنچه که این مقام بلند‌پایه وزارت اطلاعات اعلام کرده، آقای اشتری به‌خاطر معضلات «اخلاقی، خانوادگی و مالی در دام سازمان جاسوسی اسرائیل» افتاده است.

وزارت اطلاعات همچنین وابستگی وی به نهاد‌های دولتی ایران را رد و افزوده که سازمان جاسوسی موساد به مدت دو تا سه‌سال از اطلاعات نامبرده بهره‌برداری می‌کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای اشتری در این مدت ۵۰ هزار دلار از طرف‌های اسرائیلی بابت فروش اطلاعات به دست آورده که پول‌ها را به‌طور مخفیانه دریافت کرده‌است.

براساس گزارش‌ها، آقای اشتری در دفاعیه خود در مورد چگونگی آشنائی با سه افسر اطلاعاتی موساد گفته است: «در مراحل اول در تایلند با این افراد دیدار کردم و بعد از آن چند بار در سوئیس و ترکیه ملاقات‌هایی با این افراد داشتم. آنها اول خود را به عنوان مسئولان بانک فورتیس به من معرفی کردند و گفتند که نمایندگان شرکت سرمایه‌گذاری زیر مجموعه این بانک هستند.»

وی همچنین اعلام کرده که نمی‌دانسته مجموعه فعالیت‌هایش در ارتباط با سازمان موساد بوده است.

علی اشتری در بهمن ۸۵ وارد ایران شد و بعد از سه روز اقامت در کشور هنگامی که برای تمهید خروج از ایران به یکی از آژانس‌هاس مسافرتی مراجعه کرده بود، دستگیر شد.

وی از دادگاه خواستار رأفت اسلامی شده است.

ایران و اسرائیل که با پیرزوی انقلاب اسلامی در ایران (سال ۱۳۵۷) با یکدیگر قطع رابطه کرده‌اند، بارها از دستگیری افرادی خبر داده‌اند که برای طرف مقابل اقدام به جاسوسی می‌کرده است.

در یکی از آخرین ‌دستگیری‌ها، در سال بهمن ماه سال ۱۳۸۵ اسرائیل اعلام کرد که قاضی فلح، استاد جغرافیا در دانشگاه «ایکرون» اسرائیل که دارای تابعیت کانادایی است را به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرده است.

این اتهام بعد‌ها رد و این استاد دانشگاه آزاد شد.

براساس ماده‌ ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی: «هرکس نقشه‌ها یا اسرار یا اسناد و تصمیمات راجع به سیاست داخلی یا خارجی کشور را عالما و عامدا در اختیار افرادی که صلاحیت دسترسی به آنها را ندارند، قرار دهد یا از مفاد آن مطلع کند، به نحوی که متضمن نوعی جاسوسی باشد، نظر به کیفیات و مراتب جرم به یک تا ده سال حبس محکوم می‌شود.»


در همین رابطه:
محاکمه متهم به جاسوسی برای اسرائیل در ایران
یک ایرانی به جاسوسی علیه اسرائیل متهم شد

نظرهای خوانندگان

man nemidanam osolan in moso haghighat darad ya nan! chon yel marjae rasmi an ra taeid nakarde wali betor koli jasosi va zarbe sadan be manafe mali bayad mojasat bashad wali na edam.

-- بدون نام ، Jun 30, 2008

سلام به نظر من برای کسی که به کشور و ملتش خیانت میکنه و برای کشوری جنایتکار و غاصب مثل اسراییل جاسوسی میکنه اعدام هم کمه. ننگ بر او

-- ali ahmadi ، Jul 1, 2008

Bayad in mozou ra dar nazar dasht ke parvandeye siahe sardamdarane Eslami nama rouzi baz khahad shod. Inha be manafeye melli fekr nemikonand, tanha o tanha fekro zekre in mosalman nemayan negah dashtane ghodrat o be naboudi keshidane Iran o iranist

-- Nam ، Jul 1, 2008

این اتهامات همه دروغ کذب است . فقط همین ! همه و همه دروغی بیش نیست .

-- ناشناس ، Sep 17, 2008

این اتهامات همه دروغ است بروید و سرکرده این رابطه را دستگیر کنید نه شخصی که از همه جا بی خبر است . واقعا بروید دنبال شخص اصلی

-- ناشناس ، Oct 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)