تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

احتمال توقف صادرات بنزین به ایران
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «کاهش سهمیه بنزین راه‌کار مهار تحریم» به قلم محمد‌علی خطیبی معاون مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، به بررسی راه‌های کاهش آثار منفی توقف واردات بنزین به ایران پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به این‌که احتمال دارد کنگره آمریکا به‌زودی توقف صدور بنزین به ایران را تصویب کند، می‌نویسد: «به دلیل آن‌که ایران هیچ‌گونه مبادله تجاری اعم از صادرات نفت به این کشور یا واردات فرآورده از این کشور ندارد بنابراین مشکلی پیش نخواهد آمد.»

آقای خطیبی در ادامه با تاکید بر این موضوع که تحریم صدور بنزین به ایران نمی‌تواند مشکلی برای این کشور به‌وجود آورد، می‌افزاید: «خوشبختانه با سهمیه بندی بنزین در کشور که یک سالی است به اجرا گذاشته شده به راحتی می‌توان عرضه این فرآورده در کشور را مدیریت کرد.»

این روزنامه در پایان توصیه می‌کند: «در حال حاضر ایران روزانه حدود 20 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌کند که در صورت مدیریت مصرف می‌توان این میزان را به نصف نیز کاهش داد.»

بودجه جدید آمریکا برای گسترش ناامنی در ایران
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «سرگردانی دیپلماتیک» به بررسی تصمیم جدید کنگره آمریکا برای تخصیص بودجه تازه‌ای به‌منظور ایجاد ناآرامی در ایران پرداخته است.

این روزنامه در سرمقاله خود با اشاره به افزایش بودجه ضد ایرانی در کنگره آمریکا در سال‌جاری، می‌نویسد:‌ «افزایش بودجه دولتی علیه منافع ایران به آن معنا است که آمریکا در ادامه سیاست‌هایش با توفیق همراه نبوده و نیازمند افزایش فشار بر جمهوری اسلا‌می است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه همچنین معتقد است که این افزایش بودجه به معنای «کاهش احتمال استفاده از دیگر حربه‌ها بر ضد ایران است.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود در واکنش به مقاله اخیر مجله نیویورکر که از افزایش بودجه برای ناامنی در ایران خبر داده است، می‌نویسد: «افزایش بودجه نظامی از سوی مقامات کاخ سفید بیش از آن‌که حاوی اطلا‌عات دقیق و یا رویکرد غیرمترقبانه‌ای باشد، می‌تواند نوعی جنگ روانی در کنار سایر حلقه‌های اعمال فشار بر ایران» ارزیابی شود.

این روزنامه در پایان به مقامات آمریکا توصیه می‌کند: «باید به سران کاخ سفید توصیه و تاکید نمود راه تعامل آمریکا و ایران از طریق اختصاص بودجه‌های براندازی -که معادل پول قلک دانش‌آموزان ایرانی هم نیست-» این‌گونه نیست.

موافقت مجلس با برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز حود با عنوان «واردات برای معیشت مردم» به قلم یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، به تجزیه و تحلیل آثار برداشت از حساب ذخیره برای واردات کالاهای مصرفی در ایران پرداخته است.

آقای آل اسحاق در این یادداشت ضمن اشاره به آثار منفی برداشت‌ها از حساب ذخیره ارزی برای واردات، می‌نویسد: «در مورد لایحه جدید که روز گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، چنین ایرادی را نمی‌توان مطرح کرد.»

در این لایحه قید شده که برداشت برای واردات کالاهای اساسی و گندم انجام می‌شود.

این روزنامه در ادامه با حمایت از تصویب چنین لایحه‌ای در مجلس می‌آورد: «زمانی که مردم با مشکلاتی مواجه می‌شوند این اصلی‌ترین رسالت دولت است که برای حل آنها اقدام کند و باید توجه داشت که در دوره خاص کنونی کمک به معیشت مردم اولویت اول به شمار می‌آید.»

گارگزاران در پایان می‌نویسد: «وارداتی به تولید آسیب نمی‌رساند که تنها محدود به کالاهای خاص باشد نه این‌که برای هر کالایی اقدام به واردات کنند. براساس اطلاعاتی که به اتاق بازرگانی رسیده نیز این لایحه دوفوریتی تنها برای کالاهای مورد نیاز مردم تصویب شده است.»

بررسی تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «کابوس آشفته فتنه جویان» به بررسی تهدیدات اخیر نظامی اسرائیل علیه ایران پرداخته است.

کیهان با اشاره به این نکته که پرونده هسته‌ای ایران روال طبیعی خود را داشته و اسرائیل با به راه انداختن جنگ روانی قصد عرض اندام دارد.

سرمقاله‌نویس این روزنامه همچنین معتقد است که آمریکا اجازه استفاده از آسمان عراق برای حمله به ایران را به اسرائیل نخواهد داد، مضاف بر این‌که حمله به ایران قیمت نفت را تا 250دلار در بشکه افزایش خواهد داد که این چیزی نیست که بوش به‌دنبال آن باشد.

کیهان در ادامه می‌آورد: «سازمان ملل اولین قربانی هرگونه اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران خواهد بود. بان کی مون که بارها سخنان دکتر احمدی نژاد در مورد رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است، تاکنون به شکل غیرقابل توجیهی در مقابل تهدیدات آشکار اسرائیل برای حمله به ایران، سکوت اختیار کرده است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «حمله نظامی به ایران علیه تاسیسات هسته‌ای اساساً امری محال و کابوسی آشفته برای فتنه‌جویان است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)