تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«تقویت عملیات مخفیانه علیه ایران»

مجله آمریکایی نیویورکر در مطلبی به قلم سیمور هرش نوشت که ایالات متحده با تصویب بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری که جورج بوش رییس‌جمهور این کشور سال گذشته از کنگره درخواست کرده بود، انجام عملیات مخفیانه علیه ایران را گسترده‌تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، نیویورکر در گزارشی به نقل از منابع سابق نظامی اطلاعاتی و کنگره آمریکا نوشته است که این اقدام نشان‌دهنده «افزایش چشم‌گیر» عملیات مخفیانه با هدف بی‌ثبات کردن نظام مدیریتی جمهوری اسلامی در جریان بحران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است.

در این مقاله آمده است که از جمله روش‌های به کار گرفته شده از سوی آمریکا برای تضعیف ایران، افزایش حمایت ایالات متحده از گروه‌های اقلیت و مخالف و جمع‌آوری اطلاعات درباره تأسیسات هسته‌ای تهران است.

رویترز نیز در گزارش مشابهی خبر داد که نیویورکر افزوده است با وجودی که چنین فعالیت‌های مخفیانه‌ای در ایران از جانب ایالات متحده مسأله جدیدی نیست، اما «در حال حاضر ابعاد و دامنه عملیات در این کشور که سازمان اطلاعات مرکزی و فرماندهی عملیات ویژه مشترک آمریکا در آن مشارکت دارند، به طرز قابل توجهی گسترش یافته است.»

بر اساس قوانین ایالات متحده، احکام کاملاً طبقه‌بندی شده باید در اختیار رهبران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در مجالس نمایندگان و سنا و اعضای برجسته کمیته‌های اطلاعاتی این مجالس قرار گیرند.

این مقاله به نقل از فردی آشنا با محتوای این حکم که با گروه‌های مخالف دولت ایران برای تأمین مالی آن‌ها ارتباط دارد، افزوده است که محور این حکم، تضعیف جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران و تلاش برای تضعیف دولت از طریق تغییر حکومت این کشور است.

درخواست دولت بوش برای تصویب این بودجه، تقریباً با انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در دسامبر ۲۰۰۷ درباره توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۳ هم‌زمان بود.

به نوشته این مقاله، هیچ یک از رهبران دموکرات در کنگره آمریکا در مورد این حکم اظهار نظر نکردند و کاخ سفید نیز که همیشه آماده شدن برای اقدام نظامی علیه ایران را منکر شده، از اظهار نظر در مورد این مقاله خودداری کرده است.

نظرهای خوانندگان

تغیییر حکومت در ایران کمترین هزینه را برای آمریکا دارد شاید بتوان گفت از نظر مالی به اندازهی هزینه ی ده روز جنگ باشد سرعت افزایش قیمت نفت کمتر از دوره ی جنگ است از نظر بین المللی کسی نمیتواند متعرض مردم به خیابان آمده شوند یعنی هیچ پیامد منفی بین المللی برای آمریکا ندارد و این از طرفی باتقویت شورشهای مردمی و از طرف دیگر خرید فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش کاملا به سهولت امکان پذیر می باشد پس آمریکا باید این امکان را به خوبی در نظر بگیرد بخصوص که مردم ایران از رابطه با آمریکا استقبال میکنند

-- Farhad ، Jun 29, 2008 در ساعت 06:29 PM

دو ره در پیش: یا تسلیم یا پیکار جان فرسا،
از آن راه خطا برگرد و با همت در این ره شو!

-- امیر ، Jun 29, 2008 در ساعت 06:29 PM

دم خروس موند بیرون.
رادیو زمانه ی اصلاح چی می خواد بگه اگه شورشی تو ایران شد کار کار امریکاست.
قدیمی شده این ترفندهای ...
بیخود زور نزنید.

-- محمد ، Jun 29, 2008 در ساعت 06:29 PM

پیدایش و گسترش اقدامهای گروههایی چون جندالله و پژاک را می توان زیرمجموعه ی از اقدامات آمریکا برای بی ثبات کردن ایران به شمار آورد. از طرف دیگر رسانه های آمریکایی مانند رادیو فردا و صدای آمریکا مدتهاست تلاش گسترده ای را آغاز کرده اند تا تصویری دروغین از تبعیض قومی در ایران به نمایش درآورند و بابرجسته کردن هویت قومی و منطقه ای به هویت ملی ایرانیان آسیب بزنند و راه را برای چکمه پوشان غربی و کشورهای کوچک همسایه به قصد تکه پاره کردن ایران هموار کنند. همان کاری را که به نوعی دیگر در مورد صربستان کردند.

-- احمد ، Jun 29, 2008 در ساعت 06:29 PM

محمد آقا بنا به استدلال شما باید گفت این آقای سیمور هرش هم به قول شما اصلاح چی شده. چون او این حرفها را زده. بابا بس کنید این سیاسی شدن به زور و ضرب چسب و سریشم

-- مهتاب ، Jun 30, 2008 در ساعت 06:29 PM

بسیار بعید به نظر میرسه که این به معنای آمادگی نظامی برای حمله به ایران باشه اما چنانچه مقاله ی اوریجینال رو بخونید این امکان با صراحت داده شده. به هر حال شاید بهتر باشه روابط از این سمت هم کمی دوستانه بشه....تا قبل از بغرنج تر شدن اوضاع.

-- S.P.O ، Jul 1, 2008 در ساعت 06:29 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)