تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با ناصر آملی مقدم، عضو جبهه مشارکت

تایید صلاحیت‌ها به روش قطره‌چکانی

اردوان روزبه

رد صلاحیتها هنوز هم موضوعی است که محور پر رنگ جدل‌های سیاسی ایران به‌حساب میآید؛ در حالی که علیرغم برگزاری جلسات بین برخی سران اصلاح‌طلب و رایزنی‌های دیگر، تغییری در برنامه‌های آتی احساس نمی‌شود.
با ناصر آملی ‌مقدم عضو جبهه‌ی مشارکت و فعال سیاسی درباره‌ی این رد صلاحیت‌ها و مواضع این جبهه‌ی صحبت کردم. در ابتدا از او پرسیدم که تحلیل او از موقعیت فعلی و دلایل رد صلاحیت‌ها چیست؟

Download it Here!

ـ الان همه در بهت فرو رفته‌اند. خب چه کنند. از یک‌طرف به سمت شیوهای تحریمی‌ نمی‌خواهند بروند، از طرفی می‌خواهند تصمیم بگیرند چگونه وارد بشوند. اما نمی‌دانند چگونه و با چه گزینه‌هایی وارد بشوند. به تصمیم نیم‌بندی هم که برای شرکت‌کردن یا شرکت نکردن می‌رسند، باز فردا به‌صورت قطره‌چکانی هیات نظارت نظر جدیدی را اعلام می‌کند و باز تا این‌ها می‌آیند خودشان را با آن نظر جدید تطبیق بدهند، یک تصمیم دیگر را اعلام می‌کند.

وخلاصه این امکان را قائل نمی‌شوند که یک رقابت عادلانه‌ای بین گروه‌های سیاسی موجود شرکت‌کننده در این انتخابات بوجود بیاید. هدفشان هم این است که عوامل خودشان را به مجلس بفرستند و به نظر من واقعا هیچ هدف دیگری ندارند. من که از این جناح مقابل به کلی سلب اعتماد کرده‌ام.

در اشاره‌تان به جناح مقابل، می‌توانید دقیق‌تر بگویید یعنی چه کسانی؟

ـ یعنی راست افراطی. آن گرایشی که درحوزه‌ی عمل با دولت احمدی‌نژاد مشخص می‌شود. برای ما از پیش معلوم بود که این جریان فکری، چنان‌که در سیاست خارجی و اقتصاد عمل می‌کند، در سیاست داخلی هم همان‌طور عمل می‌کند. یعنی همانطور افراطی و بی‌مبالات، بدون رعایت آداب حقوق مردم و بدون توجه به عوارضی که این‌گونه عملکردها ممکن است برای کشور و برای مشارکت مردم و برای جمهوریت و حتا برای اسلامیت نظام داشته باشد.

البته این نوع برخوردشان برای ما چندان غیرمترقبه نبود، ولی همه‌ی اصلاح‌طلب‌ها دیدگاه‌های ما را ندارند. ما عضوی از جریان اصلاحات هستیم. برای ما غیرمترقبه نیست، ولی برای بقیه‌ی اصلاح‌طلبان واقعا بهت‌انگیز است.
یعنی این‌که آقای دکتر آفریده نماینده‌ی دو دوره‌ی شیروان رد صلاحیت می‌شود. این‌که آقای مهندس نوروززاده نماینده‌ی پنج دوره‌ی مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت می‌شود، حاکی از بی‌مبالاتی وبی‌ادبی جناح حاکم درعرصه‌ی سیاست و قدرت است.

این‌ها به هیچ ادبی از آداب سیاسی وحقوق مردم پای‌بند نیستند. و من واقعا متاسفم. جناح مقابل ما نه تنها به مصالح و سرنوشت کشور که نمی‌اندیشد، بلکه به آبرو و حیثیت خودش هم نمی‌اندیشد، که آقا چگونه شما وزیری که در دوره‌ی گذشته وزارت می‌کرده، استانداری که نماینده‌ی عالی دولتی بوده که این دولت از جانب مراکز موجه‌ای مورد تایید بوده و مورد تفویض امر بوده رد صلاحیت می‌کنید.

آخر وقتی شما صلاحیت‌وزیری را برای ورود به رقابت مجلس رد می‌کنید، جواب افکارعمومی، جواب آینده‌، جواب تاریخ، جواب دنیا را چه می‌خواهید بدهید؟ این‌ها اهمیتی برای هیچی قائل نیستند. گفتم، مودب به هیچ ادبی از آداب نیستند، لذا هرکاری دلشان می‌خواهد می‌کنند.

فکر می‌کنید این ریخت‌وریزی که الان از جبهه‌ی اصلاحات شده، می‌تواند باعث شود که انتخابات به سمت یک‌سویه شدن حرکت کند؟

ـ اگر در این موازنه تغییری بوجود نیاید، قطعا همین‌طور می‌شود. راهی غیر از این نمی‌ماند. البته جناح راست، داخل خودشان رقابت‌هایی دارند. اگرچه در بین آنها هر طرف بیاید بالا سودشان را برده‌اند و نهایتا برایشان فرقی نمی‌کند. ولی رقابت اصلی در کشور که بین مجموعه‌ی اصلاح‌طلبان با گرایش‌های مختلف با مجموعه‌ی جناح محافظه‌کار با جناح‌های مختلف است با شرایط موجود تقریبا منتفی است.

ما دیشب در شورای عمومی اصلاح‌طلبان که بررسی می‌کردیم، ۹۰درصد کاندیداهای شناخته‌شده‌ی جبهه‌ی اصلاحات رد صلاحیت شده‌اند. دربعضی حوزه‌ها مثل سیسستان و بلوچستان به کلی رقابتی وجود ندارد. حتا یک نفرپذیرفته نشده است. در بیرجند و قائن همین‌طور و در اکثر نقاط کشور این وضعیت وجود دارد. رقابت بی‌معنا شده است. حتا از اعضای «حزب اعتماد ملی» که بالاخره آدم‌های ملاحظه‌کار و آدمهای مراقبی بودند که نکند چیزی بگویند که به تریج قبای کسی بربخورد هم اکثرا رد صلاحیت شده‌اند. گرچه می‌دانم و حداقل با شناختی که نسبت به گذشته دارم، احتمال می‌دهم برای این‌که ما نتوانیم تصمیم بگیریم که چه بکنیم؛ این‌ها همین‌جور به صورت قطره‌چکانی هرچند روز یک‌بار یک تغییر موضعی را اعلام کنند.

اصلاح‌طلبان الان ممکن است بنشینند و به این نتیجه برسند که وقتی ما کسی را برای معرفی به مردم و برای گزینش نداریم، در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. یعنی به این معنا که لیست نمی‌دهیم، نه این‌که تحریم می‌کنیم. فردا دومرتبه می‌آیند یک‌نفر را وارد می‌کنند. باید جمع دوباره بنشیند و بگوید خب حالا شرایط تغییر کرده است. باز تا بیایند درباره‌ی آن تصمیم بگیرند، فردا آقایان شورای نگهبان ممکن است به این نتیجه برسند که یکی از دستشان در‌ رفته و بیخود تایید شده، باز او را بردارند. باز جمع دومرتبه باید بنشیند و تجدیدنظر کند.

این بازی را هرساله در همه‌ی انتخابات‌ها بر سر ما آورده‌اند و الان هم بعید نمی‌دانم این کار را بکنند. ولی من به‌عنوان یک نیروی مشارکتی امید خودم را به این‌که از طریق انتخابات مجلس بشود حقی از حقوق را احقاق کرد، تا حدود زیادی از دست داده‌ام.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)