تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با اسماعیل گرامی مقدم، ‌سخنگو و کاندیدای حزب اعتماد ملی

قیمت بنزین و مسکن، در منظر انتخابات ایران

مریم محمدی
[email protected]


اسماعیل گرامی مقدم، ‌سخنگو و کاندیدای حزب اعتماد ملی

تا دو روز دیگر عملا تبلیغات نامزدهای نهایی انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی آغاز می‌شود. و این درحالی است که هنوز هم امکان اضافه شدن نامزدهایی با تایید صلاحیت‌های مجدد به لیست‌ها وجود دارد. در این زمان کمی که به برگزاری انتخابات مانده به سراغ احزاب شرکت کننده می‌رویم و از برنامه‌های آنها در مجلس هشتم پرس و جو می‌کنیم.

امشب با آقای اسماعیل گرامی مقدم،‌سخنگو و کاندیدای حزب اعتماد ملی درباره‌ی برنامه‌های‌شان گفتگو کردم.

Download it Here!

آقای گرامی مقدم، رئوس برنامه‌ی حزب شما برای انتخابات چیست یعنی درواقع برای اجرایی کردن کدام برنامه‌ها می‌خواهید به پارلمان بروید؟

ـ ما به عنوان حزب اعتماد ملی که یک تشکل سازمان یافته هستیم؛ و برنامه‌های خودمان را در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و اجتماعی تدوین کردیم و تمامی نگاه‌های اقتصادی، تجربیات گذشته، الگوهای جهانی و دانش روز را در آن ملحوظ کردیم، مجموعا به اولویت‌هایی که دست پیدا کردیم، اولویت‌های اقتصادی است.

اگر بصورت مصادیقی عرض کنم که مردم شریف ایران الان از مساله‌ای به نام سهمیه بندی بنزین رنج می‌برند و بطور قطع برنامه‌ی حزب اعتماد ملی و کاندیداهای آن، اجرای برنامه‌های پلکانی برای قیمت بنزین است و لغو مساله‌ی سهمیه بندی. و به‌طور قطع با محاسباتی که طبق ماده 3 برنامه چهارم توسعه انجام گرفته به همان شیوه‌ی گذشته بخواهیم برگردیم، حدوداً قیمت بنزین حدود 250 تومان خواهد بود.

نسبت به امروز چه تغییری را نشان می‌دهد این 250 تومان؟

ـ نسبت به امروز 150 تومان بیشتر است و این 150 تومان تأمین کننده 20 میلیون لیتری است که ما واردات انجام می‌دهیم. بنابراین با مصوبه‌ای که مجلس در گذشته تصویب کرده بود، که البته به نظر ما اصلاح طلبان، این سهمیه بندی و بعد عرضه آزاد بنزین، تصمیم غلطی بود ولی غلط اجرا کردن دولت، معضل را دوچندان کرد.

در دو مرحله به مردم افزایش قیمت تورم وارد شد که مرحله اول سهمیه بندی بود و مرحله دوم آزاد کردن بنزین تا قیمت 700 تومانی که امروز دولت مدعی آن است. بنابراین با عنایت به اینکه حزب اعتماد ملی و اصلاح طلبان به دنبال عملیات تدریجی در قیمت بنزین و مصرف انرژی هستند،

تصور ما این است که مناسب‌ترین و بهترین راه، باتوجه به اینکه ما توزیع ناعادلانه یارانه‌ها را هم داریم و می‌بایستی ملاحظاتی را هم برای دهک‌های پایین جامعه در نظر بگیریم، بهترین شیوه همان افزایش پلکانی قیمت بنزین است.

آقای گرامی مقدم، قیمت بنزین در ایران نسبت به سایر تولید کنندگان در اوپک و به خصوص کشورهای خلیج فارس در چه وضعیتی قرار دارد؟

ـ قیمت بنزین که الان پایه آن در خلیج فارس چیزی حدود 400 تا 450 تومان است که البته در بعضی از کشورهای عربی 200 تومان هم عرضه می‌شود و بالاترین آن هم 600 تومان است. بنابراین یک چیزی حدود 400 تا 450 تومان قیمت پایه است که ما طبق برنامه چهارم توسعه در سال سوم برنامه هستیم، قیمت همان 250 تومان خواهد بود.

حالا که شما در مورد مسائل مشخص صحبت می‌کنید،‌درمورد مسکن هم که در یکی دو سال گذشته در ایران، مردم با افزایش قیمت‌های شدید روبرو بودند،‌برنامه‌ی شما چیست؟

ـ در مساله‌ی مسکن هم برنامه حزب اعتماد ملی با توجه به افزایش قیمت سه برابری که توسط برنامه‌های دولت نهم اجرا شد و به‌ویژه تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که در خصوص کاهش دستوری سود بانکی صورت گرفت، و سرمایه‌های ثابت، پول‌های سرگردان، و نقدینگی که از بانک‌ها خارج شده بود به سمت سپرده‌های ثابت مثل مسکن روانه شد، و سیلی بود که کاملا سد‌هایی را که مانع افزایش قیمت مسکن بود، شکست و تا حدود 300 درصد یعنی سه برابر افزایش پیدا کرد قیمت مسکن، اولین اولویت ما کنترل این وضعیت است.

آقای گرامی مقدم اگر از این مسائل جاری معیشتی مردم بگذریم، در زمینه‌ی اقتصاد کلان مثلا در امر خصوصی سازی برنامه حزب شما چیست؟

ـ مساله‌ی خصوصی سازی جزو برنامه‌های کلان اقتصادی ما است. ما اولا وقتی می‌گوییم کنترل خواهیم کرد، یعنی برنامه داریم. دولت نهم تا به امروز که سومین سال دولت است، الگوی اقتصادی ارائه نداده است.

ما به هر حال یک تجربه‌ای در کشور داریم که الگوی اقتصادی بازار آزاد یا سیاست‌های رشدگرایانه است که توسط جناب آقای هاشمی اجرا شد و بعد از آن هم در دولت اصلاحات با ادغام دو سیاست حمایت گرا و رشد‌گرا توانستیم مانع از سیاست‌های تعدیل بشویم و بصورت تدریجی، بخش خصوصی شروع به رشد کرد.

بنابراین ما در برنامه خودمان در مجلس هشتم در صورتی که اکثریت را داشته باشیم با ادغام هر دو مساله با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی‌مان و رشد بخش خصوصی که نیاز امروز جامعه است، وعملیاتی شدن اصل 44،‌ قطعا جزو اولویت‌های کلان ما است و دارای الگوی اقتصادی هستیم.

در خصوص سیاست خارجی به هر حال ایران امروز با مشکلاتی مواجه است. در زمینه سیاست خارجی برنامه مشخص شما چیست؟

ـ در سیاست خارجی ما سیاست تنش زدایی را در روابط‌ خودمان، به‌ویژه با کشورهای توسعه یافته و برقراری ارتباط‌هایی که از منظر مصلحت، حکمت و عزت باشد را همراه با تدبیر و همراه با بهره گیری از توانمندی‌های کشورهای توسعه یافته در حوزه دانش فنی، مدیریت و منابع مالی؛ قطعا کارهای اشتراکی زیادی را مد نظر داریم که این امکان پذیر نخواهد شد مگر با سیاست‌های تنش زدایی و رفع موانع این ارتباطات.

در سیاست تنش زدایی، سیاست‌های فعلی کشور به نظر شما چه نقاط ضعفی دارد؟

ـ مشخصا وقتی دولتی بر سر کار می‌آید و چشم انداز آن ارتباط منطقی بین کشورهای دنیا است با کشور خود، ادبیات دولت، اولین گام هست برای ایجاد روابط مناسب. بنابراین ادبیات مناسب در دیپلماسی خارجی، آغاز کننده روابط ما خواهد بود و تایید کننده‌ی آن خواهد بود.

در حقیقت ما می‌توانیم به این شیوه کشورهایی که تمایل دارند این تنش‌ها کاهش پیدا کند، وارد مذاکره خواهیم شد و قطعا توانمندی‌های کشور ایران آنقدر وسیع است که علاقمندان زیادی برای این امر هست. فقط می‌بایست اینکه ادبیاتی را بکار برد، مواضعی را گرفت که این دیوار بی‌اعتمادی را کاهش بدهد.

در مساله‌ی ائتلاف‌های انتخاباتی، حزب شما ناگهان اعلام کرد که مستقلا عمل می‌کند و در ائتلاف با سایر نیروهای اصلاح طلب شرکت نمی‌کند، این سوال پیش می‌آید که وقتی آقای کروبی ایراد دارند به برخورد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری که منجر به دو نیمه شدن آرای اصلاح طلبان شد، چرا شما عینا این بار همان کار را کردید و در این شرایطی که هست، مانع شدید یک ائتلاف یکدست و مشخص داشته باشید؟

ـ عقیده‌ی خود من بر این است که ما می‌بایست به یک لیست واحد دست پیدا کنیم؛ و آقای کروبی و حزب اعتماد ملی هم به عنوان یک حزب وارد انتخابات می‌شوند. اگر به عنوان یک حزب ما وارد انتخابات نشویم، هویت خودمان را زیر سوال بردیم.

از این منظر پس باید به حزب اعتماد ملی حق داد که او با تابلو و نشان خود در انتخابات حضور پیدا بکند. اما به دلیل اینکه طیف اصلاح طلبان وسیع هست، و واقعیت‌های نظام انتخاباتی ما هم نشان می‌دهد که یک نظام انتخاباتی صرفاً حزبی نیست؛ بنابراین این کار آقای کروبی را باید ستود که در نهادینه کردن فرهنگ حزبی پیشگام و پیشتاز شدند.

اما بطور قطع و با توجه به لیست‌هایی که ارائه شده که الان می‌بینیم، و بیش از 60 درصد لیست با ائتلاف اصلاح طلبان مشترک است، و من خودم یکی از نامزدهای مشترک و هر دو لیست هستم؛ حتما امروز و فردا، افراد مشترک زیادی در این لیست‌ها قرار خواهند گرفت و به یک ائتلاف 80 درصدی یا بیشتر دست پیدا خواهیم کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)