تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با محمدصادق جوادی‌حصار

«مردم باقی‌مانده‌ی اصلاح‌طلبان را به مجلس بفرستند»

حسین علوی

جریان‌های سیاسی موسوم به اصلاح‌طلب در ایران با اعلام فهرست‌های انتخاباتی ده نفره برای تهران، آمادگی خود را برای شرکت در دور دوم انتخابات مجلس هشتم ابراز داشتند.

ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با تغییر نام خود به ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان و حذف پسوند «یاران خاتمی» از فهرست‌های خود، اظهار امیدواری کرده است که گروه‌های جدیدی از اصلاح‌طلبان از فهرست کاندیداهای دور دوم این ستاد حمایت کنند.

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز گفته است که علی‌رغم اختلاف نظرها، کاندیداهای این حزب،‌ همه آماده شرکت در دور دوم هستند.

در گفت‌وگویی با محمدصادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، این پرسش را در میان نهادم که با توجه به ابهامات موجود در شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات دور اول، میزان انگیزه کاندیداهای اصلاح‌طلبان و نیز استقبال رای‌دهندگان در دور دوم را چگونه ارزیابی می‌کند؟

Download it Here!

با توجه به نتایج به‌دست آمده و مجموعه رفتارهای انتخاباتی که در مرحله قبل بود، به‌ویژه از سوی اصلاح‌طلبان، خیلی امیدی به حضور گسترده و انگیزه‌ای برای فعالیت‌های بیشتر دیده نمی‌شود. اما حزب اعتماد ملی همچنان که در مرحله‌ اول اعلام کرده بود، در انتخابات شرکت می‌کند و در این مرحله هم اعلام کردیم که در انتخابات شرکت می‌کنیم تا جایی که توان داشته باشیم.

ضمن اینکه به رفتار پیش آمده و اتفاقاتی که در انتخابات رخ داد، کاملا معترض هستیم و اعتقاد داریم که آنچه که اتفاق افتاده درست نبود و در بحث‌های زیادی، تخلفات چشمگیری صورت گرفته است. ولی چون می‌بینیم که جریان مقابل اصلاحات در پی آن است که با بی‌اثر نشان دادن حضور و انتقاد و فعالیت اصلاح‌طلبان، مردم و به‌ویژه گروه‌های فعال اصلاح‌طلب را از نقش‌آفرینی در جریان سیاسی کشور ناامید کند و علی‌رغم همه فشارها و ناروایی‌هایی که دیدیم و داریم می‌بینیم گمان می‌کنیم که باز هم نباید تسلیم بازی شد که جریان اقتدارگرا در کشور طراحی کرده است.

بنابراین تصور ما این است که باید شرکت کرد، اگرچه معتقدیم و می‌دانیم که بسیاری از دوستان ما در گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب با ما در این پروسه به تمامی همداستان نیستند و کاملا با ما منطبق و موافق فکر نمی‌کنند.

آقای جوادی‌حصار، آیا در این دوره دوم انتخابات بین حزب اعتماد ملی و نیروهای ستاد اصلاح‌طلبان هماهنگی بیشتری خواهد بود؟

امیدوارم این هماهنگی بیشتر از مرحله اول صورت گیرد. ولی هنوز اتفاق مشخصی که بتوان مثلا یک ائتلافی بین حزب اعتماد ملی و ستاد اصلاح‌طلبان صورت گرفته، نیفتاده است.

ولی امیدوار هستیم که تجربه‌ی مرحله اول به کمک هر دو گروه اصلاح‌طلب بیاید که بتوانند با هم با هماهنگی و همراهی بیشتر نتایج بهتری را در این مرحله بگیرند.

یکی از انتقاداتی که به برنامه‌ی اصلاح‌طلبان، حالا اعم از حزب اعتماد ملی و ائتلاف اصلاح‌طلبان شده، کلی بودن شعارهای انتخاباتی است. آیا در این زمینه، در دور دوم تفاوتی بین شعارها وجود دارد؟

آنچه که تا الان به چشم می‌خورد، نه. همان شعارهای اولیه است و به نظر من خیلی هم نمی‌شود در این مرحله شعارها را عوض کرد. چون طبیعتا برنامه‌ی عمومی اصلاح طلبان، ورود به مجلس و تاثیر در روند قانون‌گذاری و نحوه‌ی شکل‌گیری کانون‌های قدرت درمیان مجلس و دولت است.

بنابراین من تصور نمی‌کنم که بشود گفت در این فاصله تغییر اصولی در برنامه‌های اصلاح‌طلب‌ها، اعم از اعتماد ملی یا گروه‌های دیگر به چشم بخورد.

با توجه به اینکه به‌طور معمول در دور دوم انتخابات شرکت داوطلبانه مردم پایین‌تر است و احزاب و گروه‌هایی که امکان بسیج سازمان یافته‌ مردم را دارند، امکان موفقیت بیشتری دارند. آیا در این زمینه نیروهای اصلاح‌طلب ابتکارات جدیدی را برای شرکت، مد نظر دارند؟

متاسفانه هیچ ابتکاری را تا الان من ندیدم و با حرف شما هم موافق هستم که معمولا در مرحله دوم کمتر شرکت می‌کنند. اما اصلاح‌طلبان همانطور که گفتم با توجه به نتایج پیش آمده و رفتارهایی که در انتخابات دیده شد، بیش از بقیه‌ی مردم شاید خلع انگیزه شده باشند و کاهش انگیزه برای آنها ایجاد شده باشد.

همانطور که در ابتدای صحبت عرض کردم باید به جامعه گفت و از دوستان‌مان در سطح کشور خواهش کنیم که به رغم همه‌ی این ناملایمات، تسلیم بازی که طراحی کردند، نشوند و منسجم بیایند و رای بدهند و همین باقی مانده کاندیداهای اصلاح‌طلبی که در برخی شهرها به مرحله دوم راه یافتند را به مجلس بفرستند.

نظرهای خوانندگان

این مردم که ما می بینیم شاید بدترین مردم در دوره های مخنلف تاریخی ایرانند، از هیچ چیز حتی از خودشان نمی توانند دفاع کنند. مردمی تماشاچی که فقط برای دقیقه نود ساخته شده اند !

-- تهرانی ، Apr 13, 2008 در ساعت 02:40 PM

اقاي جوادي حصار شما در مشهد از اقاي طبسي در انتخابات اخير حمايت كرديد !
اين به معناي اينست كه شما براي كسب قدرت هر كار مضحكي را هم انجام مي دهيد

-- بدون نام ، Apr 15, 2008 در ساعت 02:40 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)