تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با ‌شیرین عبادی، سخنگوی کمیته دفاع از انتخابات آزاد:

«این انتخابات، آزاد، سالم و عادلانه نیست»

حسین علوی

کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ایران، با انتشار بیانیه‌ای روند برگزاری انتخابات مجلس هشتم را مغایر با معیارها و ضوابط یک انتخابات آزاد، سالم و عادلانه ارزیابی کرده است.
‌شیرین عبادی، سخنگوی این کمیته درباره مهمترین موارد نقض معیارهای انتخابات آزاد در انتخابات مجلس هشتم، به رادیو زمانه می‌گوید:

Download it Here!

متاسفانه در جریان انتخابات مجلس هشتم، موضوعاتی پیش آمده و اعمالی انجام شده که با تعهدات بین‌المللی دولت ایران در زمینه برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه کاملا مغایرت دارد. این مغایرت‌ها هم از باب حقوق و قوانین است و هم از باب عملکرد اجرایی دولت. از باب عملکردهای تقنینی، می توان به قانون نظارت استصوابی اشاره کرد. از باب عملکردهای اجرایی، می‌توان به نحوه برخورد با داوطلبان عضویت در پارلمان اشاره کرد و اینکه تعداد زیادی را بدون ذکر دلیل رد صلاحیت کرده‌اند.


‌شیرین عبادی، سخنگوی کمیته دفاع از انتخابات آزاد – عکس از Ap

آیا کمیته دفاع از انتخابات آزاد، اجازه نظارت نزدیک بر برگزاری انتخابات مجلس در روز جمعه را دارد؟
این اجازه به ما داده نشده که ما سر صندوق‌ها نماینده داشته باشیم. بنابراین گزارشات ما بر مبنای گزارشاتی است که توسط رسانه‌ها اعلام می‌شود و در نتیجه پس از انجام انتخابات یک نتیجه‌گیری کلی راجع به روند اساسی انتخابات خواهیم داشت که به اطلاع مردم در ایران و در سراسر جهان خواهیم رساند.

آیا تا کنون مراجعاتی به عنوان اعتراض و یا شکایت در مورد نقض معیارهای انتخاباتی، از سوی افراد و یا جمعیت های سیاسی به کمیته شده است، و اگر شده یا بشود، کمیته چه اقداماتی می‌تواند در این زمینه انجام دهد؟
بله، به کمیته مراجعاتی شده و اعتراضاتی کرده‌اند و ما همه این اعتراضات را به صورت خلاصه، در گزارش‌های مرتب خودمان و همچنین در گزارشی که در آخر کار خواهیم داد، قید خواهیم کرد.

آیا کمیته دفاع از انتخابات آزاد ارزیابی نهایی خودش را به مراجع قضایی جمهوری اسلامی و همچنین به مراجع بین‌المللی دفاع از حقوق بشر ارایه خواهد کرد؟
بله، قرار است که در این‌باره ارزیابی نهایی نیز صورت بگیرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)