تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با یکی از مسوولان چارلتون و رییس فدراسیون فوتبال ایران:

علی کفاشیان: ‌به فیفا شکایت می‌کنیم

فرنگیس محبی
[email protected]

تیم ملی فوتبال ایران بیش از دوهفته پیش عازم اسپانیا شد و در شهر ماربیا اردو زد تا با انجام چند بازی تدارکاتی، خود را برای مرحله بعدی بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی آماده و هماهنگ سازد.

Download it Here!

تیم‌های درنظر گرفته شده برای این بازی‌های تدارکاتی، دو تیم مالاگا و ماربیا از اسپانیا و تیم چارلتون ‌آتلتیک انگلیس معرفی شدند.

اما قبل از انجام این مسابقات، هر سه این تیم‌ها خود را کنار کشیدند و تیم ملی فوتبال ایران به سرمربی‌گری علی دایی، که به منظور سنجش قدرت و ضعف‌هایش در مسابقات تدارکاتی به اسپانیا رفته است، بدون حریف تدارکاتی باقی ماند.

فدراسیون فوتبال اسپانیا، دلیل لغو دو بازی باشگاه‌های آ‌ن کشور با تیم ملی ایران را عقب افتادن زمان آغاز مسابقات لالیگا در نتیجه قهرمانی اسپانیا در اروپا اعلام کرد که بدون اعتراض از سوی رسانه‌ها و مسوولان فدراسیون فوتبال ایران پذیرفته شد.

اما کناره‌گیری چارلتون از شرکت در بازی‌های تدارکاتی، در ایران جنجال به پا کرد‌ و پای دولت بریتانیا و آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران هم به میان کشیده شد.

مطبوعات ایران از قول مقامات فدراسیون فوتبال گزارش دادند که دولت بریتانیا در اعتراض به آزمایش موشکی جمهوری اسلامی، دستور لغو این بازی را به چارلتون داده است. و فدراسیون فوتبال ایران هم قصد دارد از این باشگاه به دلیل لغو بازی و دخالت دولت بریتانیا در امر فوتبال، به فیفا (فدراسیون بین‌المللی فوتبال) شکایت کند.

در پی گیری این جریان با متیورایت، یکی از مسوولان و سخنگویان باشگاه چارلتون آتلتیک، گفت و گو کردم.

آقای رایت گفت که رسماً قرار بازی گذاشته نشده بود که حالا این باشگاه، لغوش کرده باشد. تنها در حد یک صحبت از طریق یک شرکت رابط در مورد بازی با ایران و تیم دیگری بود که باشگاه چارلتون هیچ‌کدام را قبول نکرد.

متیو رایت، دخالت دولت بریتانیا در ارتباط با آزمایش موشک‌ها را صریحاً رد کرد و آن را خنده دار و مضحک خواند‌ و از این که چنین شایعه‌ای در ایران پراکنده شده، اظهار تعجب کرد.

او همچنین گفت ما با ایران دشمنی نداریم و اولین باشگاهی هستیم که در این کشور یک بازیکن ایرانی، کریم باقری‌ را به خدمت گرفتیم.

در این مورد و هم‌چنین موقعیت تیم ملی ایران در اسپانیا، با علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران، هم صحبت کردم.


علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران

آقای کفاشیان‌ در‌باره وضعیت کنونی تیم ملی فوتبال ایران در اسپانیا و عدم انجام بازی‌های تدارکاتی توضیح می‌دهد:

پیش‌بینی شده بود تیم ملی دو سه تا مسابقه را انجام دهد. اما به دلیل این‌که تیم‌های مقابل‌شان یا آمادگی نداشتند یا بعضی از تیم‌ها هم که آمادگی داشتند، از طرف سرمربی تیم مناسب تشخیص داده نشدند، این بازی‌ها انجام نشد.

تیم، عازم پراگ است و بیست و سوم و بیست و هفتم جولای، دو مسابقه با باشگاه‌های دسته اول و لیگ برتر پراگ دارند.

در رابطه با تیم‌هایی که بازی‌های تدارکاتی‌شان‌با تیم ملی لغو شد سوالی دارم؛ دلیل کناره‌گیری دو تیم اسپانیایی ماربیا و مالاگا ایران پذیرفته شد. اما چرا کناره‌گیری چارلتون انگلیس این قدر جنجالی شد؟

چارلتون طی تلکسی اعلام کرده بود که به دلیل تست موشکی که اخیراً ایران کرده است، با ایران بازی نمی‌کند. دلیل‌ش را این‌گونه فرستاده بودند.

آیا برای فدراسیون فوتبال چنین دلیلی ‌فرستاده بودند؟

طرف‌شان فدراسیون فوتبال نبوده. برای شرکتی که با آن‌ها قرارداد بستند، فرستادند.

در گفت و گویی که در این رابطه با یکی از سخنگویان چارلتون داشتم، گفتند که ما فقط با یک شرکت رابط در این مورد صحبت کردیم و هیچ قراردادی هم نبستیم و تمام صحبت‌های مربوط به تست موشکی را خیلی مسخره خواندند.

نامه و امضای‌شان هست که این را نوشته‌اند. حالا اگر جعل کرده باشند، آن را من نمی‌دانم.

نامه از طریق شرکت رابط به شما داده شد؟

بله، بله. ما که قرارداد نداشتیم. ‌همیشه یک شرکت واسط برای ما بازی‌ها را تدارک می‌بیند. این شرکت با باشگاه چارلتون صحبت کرده و باشگاه چارلتون به آن‌ها گفته است که با تیم ما مسابقه می‌دهد. ما هم تیم‌مان را آماده کردیم و فرستادیم برای مسابقه.

بعد چارلتون یک نامه نوشته بود که به دلیل تست موشکی ایران که اخیراً در خبرها آمده است، ما این بازی را انجام نمی‌دهیم. این نامه‌ای بود که از چارلتون فرستاده بودند. این‌که این نامه جعل یا اصل ‌باشد، من اطلاعی ندارم.

رابط شما که این قراردادها را می‌بندند ایرانی هستند یا خارجی؟

شرکت‌های رسمی در فیفا هستند.

آقای کفاشیان، اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، چرا چارلتون در صحبت با من صریحاً این مساله را انکار می‌کند و برایش خیلی خنده‌دار است که حتی پای دولت انگلیس هم در این‌جا به میان کشیده شده است؟ شما فکر نمی‌کنید که خود فدراسیون باید تماس مستقیمی با این باشگاه برقرار کند؟

ما مدارک را برای فیفا می‌فرستیم تا آن‌ها اظهارنظر کنند. شاید این نامه را با امضای چارلتون جعل کرده باشند. ‌ما متنش را در فدراسیون داریم. اگر خواستید بعداً برایتان می‌فرستم.

شما شکایت‌تان را در این مورد به فیفا فرستاده‌اید؟

هنوز نفرستاده‌ایم. اما برای‌شان می‌فرستیم.

متاسفانه این بازی انجام نشد. چارلتون که چنین دلیلی را در صحبت با من تکذیب می‌کند، اما از طرفی شما می‌گویید چنین نامه‌ای دارید. حالا آقای کفاشیان، از تیم ملی بگویید. مثل این‌که راهی جمهوری چک هستند.

راهی پراگ هستند‌ و آن‌جا دو تا بازی دارند.

برنامه‌ریزی این بازی‌ها قبل از رفتن تیم ملی انجام شد یا زمانی که آن‌جا بودند؟

قبل از رفتن.

آیا از دو تیم اسپانیایی هم که قبلاً قول چنین بازی را داده بودند، اما بعد کناره‌گیری کردند، به فیفا شکایت کردید یا نه؟

نه. آن‌ها با هماهنگی کادر فنی بوده است.

برنامه تیم ملی بعد از بازی با دو تیم چک چگونه خواهد بود؟

برمی‌گردند به ایران. بازی‌های مختلفی دارند از جمله با مصر. برنامه بازی‌های‌شان را بعداً در اختیار شما می‌گذاریم.

تیم ملی فوتبال ایران، جمعه برای انجام دو مسابقه تدارکاتی با دو تیم لیگ برتر جمهوری چک عازم این کشور شد.

Farangis Mohebbi
Interview, Ali Kafashian

(The Head of Iran Football Federation)


نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)