تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بالاخره نادال، قهرمان ویمبلدون شد

فرنگیس محبی
[email protected]

رویارویی بهترین‌های تنیس مردان جهان در معتبرترین تورنمنت تنیس جهان، به پیروزی یک بازیکن ۲۲ ساله اسپانیایی انجامید.

در طولانی‌ترین مسابقه‌ای که تا‌کنون درتاریخ فینال مسابقات ویمبلدون ثبت شده، رافائل نادال اسپانیایی، قهرمان جام تنیس ویمبلدون شد و در یکی از مهیج‌ترین بازی‌های فینال، حریف خود راجر فدرر، نفر اول جهان از سوییس را در پنج ست طاقت‌فرسا ۴-۶، ۴-۶، ۷-۶، ۷-۶ و ۷-۹ شکست داد و آرزوی شش قهرمانی پیاپی ویمبلدون و شکستن رکورد بیورن بورگ قهرنان نامدار سوئدی به دل فدرر ماند.

نفر اول و دوم جهان می‌دانستند که جایزه نقدی این پیروزی یک چک ۷۵۰ هزار پاوندی‌ست. اما این بوسیدن جام قهرمانی و شکستن رکوردها بود و نه جایزه نقدی که اراده این دو ورزشکار برجسته جهان را در رسیدن به آرمان‌ها و آرزوهای خود بیش از پیش آهنین کرده بود.

قهرمانی فدرر، برای او ششمین پیروزی پیاپی در ویمبلدون را در بر می‌داشت و پیروزی نادال او را اولین اسپانیایی‌ای می‌کرد که ۴۲ سال پس از مانوئلو سانتانا، قهرمان ویمبلدون می‌شد، همان‌طور که تیم ملی فوتبال اسپانیا پس از ۴۴ سال انتظار، هفته گذشته جام قهرمانی فوتبال اروپا را بر دست بلند کرد.


رافائل نادال اسپانیایی، قهرمان جام تنیس ویمبلدون شد/ عکس از رویترز

اضافه بر آن پیروزی نادال، او را اولین بازیکنی می‌کرد که همانند بیورن بورگ، دو جام آزاد فرانسه و ویمبلدون را در یک سال تصاحب کرده بود.

این سومین دیدار نادال و فدرر در فینال ویمبلدون بود. در فینال سال گذشته نادال، تنها بازیکنی بود که فدرر را به ست پنجم کشاند که در آخر، زمین خوردن و صدمه دیدن پایش باعث شکست او شد. نادال و فدرر، هر دو از آغاز تورنمنت حریفانشان را به‌راحتی از میان برداشتند و رویارویی مجدد این دو در فینال، کاملاً پیش‌بینی شده بود و تنها نتیجه بازی بود که قابل پیش‌بینی نبود.

در دو ست اول رافائل همچون سدی آهنین قدرت خودنمایی به فدررکه در هر نوع ضربه تنیس استاد است نداد و با وجودیکه فدرردر ست دوم سرویس گیم نادال را شکست، نادال با برگشت‌های خارق‌العاده و دنبال کردن و برگرداندن فورهندهای غیر‌قابل دسترسی فدرر، سرویس گیم فدرر را دو بار شکست داد و دو ست از فدرر پیشی گرفت.

در ست سوم در حالی‌که گمان می‌رفت پیروزی نادال دور از دسترس نیست، بارش شدید باران به داد راجر فدرر رسید. بازیکنان از زمین بیرون رفتند و یک ساعت بعد را در رختکن‌هایشان گذراندند.

توقف بازی در اثر باران، به نفع فدرر تمام شد که بازیکنی است که زود گرم بازی می‌شود. او ست سوم را در در تای بریک برد و در ست چهارم هم نادال که ۵-۲ در تای بریک برتری داشت، برای اولین بار در طول بازی در فکر و هیجان احتمال قهرمانی، تسلط بر اعصابش را از دست داد و به‌دنبال آن دو امتیاز قهرمانی را و بعد هم ست چهارم را.

تونی نادال، عموی رافائل که از زمان چهار سالگی برادرزاده‌اش، مربیگری او را برعهده دارد و در عین‌حال مرد بسیار خونسردی است، در این لحظات از شدت فشار و نگرانی در جایگاه ویژه خانواده بازیکنان، صورت خود را در میان دستانش پنهان کرده بود.


راجر فدرر سوییس نتوانست برای ششمین سال متوالی قهرمان ویمبلدون شود/ عکس از رویترز

ست پنجم و ‌سرنوشت‌ساز، داستان دیگری بود. هر دو بازیکن که بیش از سه ساعت در حال بازی بودند، در میان تشویق و هیجان شدید تماشاچیان، آخرین تلاش خود را در پیروزی به‌کار بردند. تنها این ریزش باران بود که توانست این دو بازیکن را از نمایش بی‌نظیر قدرت اراده و کیفیت ضرباتشان در امتیاز ۲-۲،۴۰-۴۰ از یکدیگر جدا کند.

توقف باران با تاریکی هم‌زمان شد و زمانی‌که فدرر و نادال به زمین برگشتند، به‌سختی در اواخر بازی جهت توپ‌ها را می‌دیدند. در آخر اراده و قدرت تهاجمی نادال بر ایستادگی فدرر غلبه کرد و چون در ویمبلدون در ست پنجم مسابقات تای بریک بازی نمی‌شود، بازی ادامه یافت تا در گیم پانزدهم، نادال با دو ضربه کوبنده سرویس گیم، فدرر را شکست و با بردن گیم بعد و پیروزی با نتیجه ۹ بر ۷ از خوشحالی نقش زمین شد.

نادال پس از دست دادن با فدرر، از دیواره کنار زمین بالا رفت و اعضای خانواده خود را در آغوش کشید. او سپس از روی سر جمعیت به جایگاه سلطنتی رفت تا از شاهزاده فلیپه ولیعهد اسپانیا و همسرش که برای تماشای بازی او به لندن آمده بودند، تشکر کند و آنگاه جام زرین قهرمانی ویمبلدون را در میان فریادهای رافا رافای ۱۵ هزار تماشاچی در زمین مرکزی‌ در آغوش کشید.

پیروزی نادال به سلطه پنج ساله فدرر بر ویمبلدون پایان داد. نادال که در فینال جام آزاد فرانسه هم فدرر را شکست داده بود، پس از پیروزی در ویمبلدون فاصله خود با او در رده‌بندی جهانی را به نصف تقلیل داد.

اگر او بتواند در جام آزاد آمریکا و پس از آن در فصل مسابقات داخل سالن هم بر فدرر برتری پیداکند، که احتمال آن بسیار زیاد است، در پایان سال، جهان، قهرمان تنیس جدیدی خواهد داشت، قهرمانی ۲۲ ساله از اسپانیا به نام رافائل نادال.


در همین زمینه:
ویمبلدون، صحنه نمایش قدرت دو خواهر سیاه‌پوست
خواهران ویلیامز، نادال و فدرر در راه قهرمانی ویمبلدون

Farangis Mohebbi
Wimbledon Tennis Championship

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)