تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت‌و‌گو با محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال ایران

«بسکتبال ایران؛ هر بازی بهتر از بازی قبل»

فرنگیس محبی
[email protected]

در مجله ورزشی این هفته، نگاهی داریم به روند آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال ایران برای بازی‌های المپیک پکن.

تیم ملی بسکتبال ایران که برای شرکت در مسابقات چهار جانبه در اسلوونی به آن کشور رفته است، در اولین دیدار خود مقابل استرالیا با شکست روبه‌رو شد.

بسکتبال ایران قبلا جواز شرکت در بازی‌های المپیک را که یک ماه دیگر در پکن برگزار می‌شود، به دست آورده و سفر به اسلوونی تنها جنیه تدارکاتی در راستای آماده‌سازی تیم ملی بسکتبال ایران برای این بازی‌ها را دارد.

از طرفی هم زمزمه‌های سفر تیم بسکتبال ایران به آمریکا به منظور انجام مسابقه تدارکاتی و دوستانه با چند باشگاه بسکتبال آن کشور برای آمادگی بیشتر تیم ملی قبل از المپیک شنیده می‌شود.

در این باره گفت‌وگویی داشتم با محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال ایران. آقای مشحون ابتدا از موقعیت تیم ایران در بازی‌های اسلوونی می‌گوید:

Download it Here!

ما در این بازی‌های تدارکاتی به هیچ‌وجه هدف‌مان برد و باخت نیست. اولا ما با 16 بازیکن به این کشور رفتیم، به این دلیل که بهترین بازیکنان و جنگنده‌ترین بازیکنان را بتوانیم در طول این تورنمت‌ها و مسابقات به دست بیاوریم. به همین مناسبت پس از هر سفر تعدادی عوض می‌شوند و جایگزین نفراتی که قبلا اعزام شده بودند می‌شوند.

این‌که در اسلوونی در بازی اول، دوم و سوم هم اتفاق خواهد افتاد، بازنده بودن ما است. چون تیم‌هایی که در آنجا حضور دارند، تیم هایی هستند که بسیار پرقدرت هستند و همه سال‌ها هم المپیک را تجربه کردند و هم در اروپا درخشیدند.

ما اول راه بازی‌های اروپایی هستیم و برای جا افتادن، مسلط شدن و موقعیت پیدا کردن خیلی باید تلاش بکنیم. ما اول باید باختن را یاد بگیریم تا بردن را بتوانیم تجربه کنیم. از این‌که از اول بخواهیم برنده هر بازی باشیم مسلما باخت‌های قویتری پشت سرش خواهد بود.

در مجموع آنچه که در این تورنمنت‌ها اتفاق افتاده، همه راضی‌کننده بوده است، به‌جز بازی با استرالیا – بازی دوم – که با اختلاف زیادی ما بازی را واگذار کردیم، بقیه بازی‌ها قابل پذیرش است.


محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال ایران

تیم ملی ایران که در مسابقات چهار جانبه ایتالیا شرکت کرد، در آن مسابقات پیروز شد.

در همان مسابقات ما دو بازی اول را که بازی تدارکاتی بود، هر دو بازی را به تیم ملی ایتالیا باختیم. ولی در بازی که مسابقه و تورنمنت چهار جانبه بود، ایتالیا را شکست دادیم. همان تیمی را که دوبار به آن باخته بودیم. این نشان از رشد و موفقیت بچه‌ها دارد. یعنی هر بازی بهتر از بازی قبل می‌شوند، هر روز تجربه بیشتری را کسب می‌کنند و برای آینده بهتر به میدان می‌روند.

چیزی به مسابقات المپیک پکن باقی نمانده و به هرحال...

دقیقا یک ماه.

بله، دقیقا یک ماه باقی مانده است. تیم ملی ایران هم در آن شرکت خواهد کرد. بازی‌های المپیک در پی بازی‌های تدارکاتی هستند.
گفته شده که فدراسیون بسکتبال ایران هم درخواستی را داده به ان‌بی‌ای آمریکا که یکی دو تا بازی تدارکاتی با باشگاه‌های بسکتبال آمریکا ان‌بی‌ای داشته باشد. آیا چنین چیزی درست است؟

به هیچ‌وجه چنین چیزی نیست. به هیچ‌وجه ما درخواست مسابقه نکردیم. آنها از ما دعوت کردند، سه بار هم دعوت کردند. ما هم در اختیار بزرگان ورزش مملکت هستیم و هر تصمیمی که بزرگان ورزش و مسئولین بگیرند ما اجرا خواهیم کرد.

یعنی ممکن است که قبل از المپیک برای بازی‌های تدارکاتی به آمریکا بروید؟

قرار نیست. آنها از ما دعوت کردند، سه بار هم دعوت کردند و ما هم نپذیرفتیم. بار سوم شرایطی را اعلام کردند که عینا ما منتقل کردیم. بزرگان تصمیم می‌گیرند، اگر قرار باشد برویم، و بگویند بروید می‌رویم و اگر بگویند نروید نمی‌رویم.

دلیل خاص آن..

دلیل خاص آن، اول محلی که ما را دعوت کرده بودند در لاس‌وگاس بود که به هیچ‌وجه نپذیرفتیم. ضمن این‌که ما ارتباطی با آمریکا نداریم.

سال‌ها است که ایران و آمریکا با هم رابطه‌ای ندارند، ولی خب رقابت‌های ورزشی بین این دو کشور انجام شده.

حالا به هرحال اگر مصلحت دانستند، ما هم اعزام خواهیم شد و اگر مصلحت ندانند، ما هم اعزام نمی‌شویم. روند در اختیار من نیست و من اختیاری در این قضیه ندارم.


تیم ملی بسکتبال ایران

شما خودتان به عنوان رییس فدراسیون بسکتبال مایل به این سفر هستید؟ فکر می‌کنید برای تیم ملی ایران شرکت در چنین مسابقات دوستانه‌ای، مفید باشد؟

من مایلم آنچه که سیاست مملکت و کشورم است، من هم در راستای همان گروه حرکت کنم.

البته من از لحاظ ورزشی ...

فرقی نمی‌کند. هرچه که مصلحت نظام هست و هرچه مصلحت این جامعه هست، من هم یکی از اعضای این ملت و این خانواده هستم.

از طرف شما اشکال گذاشتن بر مسابقات تدارکاتی در لاس‌وگاس از سوی آمریکا، چه بود؟

لاس‌وگاس جایی نیست که... نه فرهنگ آنجا به فرهنگ ما می‌خورد و نه شرایط شهر مناسب است برای جوانان مملکت ما. خب لاس‌وگاس اسمش رویش هست دیگر. ممکن است شرایط خوبی هم داشته باشد از نظر ورزشی، ولی با اطلاعاتی که من داشتم به مصلحت تیم‌مان و جوانان‌مان نمی‌دیدم که به لاس‌وگاس بروند و بخواهند بازی تدارکاتی داشته باشند.

شرایط دیگری که بعدا گذاشتند، چه بود؟

گفتند شما هر شهر و هر ایالتی را که می‌خواهید دعوت می‌کنیم، هر تاریخی را می‌خواهید بیایید و همه چیز را در اختیار ما گذاشتند. خیلی هم مشتاق بودند که ما به آمریکا اعزام شویم. ما هم عینا منتقل کردیم و هر تصمیمی که بزرگان ورزش مملکت بگیرند، فدراسیون بسکتبال هم تابع و مجری آن است.

از تیم‌ ملی خودمان در بازی‌های پکن چه انتظاری دارید؟

انتظار داریم که در مقابل تیم‌های دیگر، زنگ تفریح آنها نباشیم. انتظار این را داریم که تیم بسکتبال جمهوری اسلامی آن‌قدر قوی ظاهر شود که مجبور باشند از یارهای اصلی‌شان در مقابل تیم ما استفاده بکنند و تیم ما را تیم تمرینی برای خودشان تلقی نکنند.

▪ ▪ ▪

تیم ایران روز ششم مرداد ماه برای شرکت در تورنمنت دایموند بال که به دعوت چین و با شرکت تیم‌های اسپانیا، استرالیا، روسیه، آرژانتین و ایران برگزار می‌شود عازم چین خواهد شد. پس از این مسابقات تیم ملی ایران در صورتی که بازی‌های تدارکاتی بیشتری نداشته باشد، وارد دهکده المپیک خواهد شد.


Farangis Mohebbi
Interview, Mahmoud Mahshon

نظرهای خوانندگان

shoma dar harf haye in agha 1- tars az aghayaneh bala {amadi najad} ro mibinid-2 afkareh tahjor mazhabi ro ham mibinid-

-- kia ، Jul 12, 2008 در ساعت 02:26 PM

معلوم نیست اشکال برگزاری مسابقه بسکتبال در لاس وگاس چیست. متاسفانه چون در ایران همه مسوولان در فکر فسق و فجور هستند همه را به کیش خود می پندارند. کاش به این آقای محترم که من میدانم حزب اللهی هم نیست و از قبل از انقلاب برای بسکتبال زحمت می کشید می گفتید آقا جان بزرگترین مسابقات ورزشی از جمله مسابقات قهرمانی سنگین وزن مشت زنی جهان در لاس وگاس انجام میشود، کسی هم فاسد نمی شود. حالا فرض کن تیم بسکتبال ایران به آنجا نرود، فقط خود ایرانیها ضرر می کننذ. جالب اینجاست که مشحون گفت لاس وگاس از اسمش پیداست چه جور جائی است. شاید فکر کرده لاس اول لاس وگاس از لاس زدن می آید. لابد وگاسش هم معنی بدتری دارد!

-- محمود ، Jul 13, 2008 در ساعت 02:26 PM

لطفن اینقدر مسائل را سیاسی نکنید.
مشحون در زمان بازیکنی و مربیگری و سرپرستی و هر عنوان دیگر بیشتر یک ورزشی مرد بوده وهست تا سیاست کار,باوجود داشتن آگاهی سیاسی بالا. خیلی ساده هم زیر
فشار سوال فرنگیس خانم مسئولیت سیاسی قضیه رابه درستی به دوش مسئولان حکومت میگذارد.
مسئولیت او همین بود که سطح بسکتبال ایران را جهانی کرد و هنوز هم ادامه میدهد( البته دست همه پیش کسوتان و زحمت کشان و الاخصوص بازیکنان گذشته و حال درد نکند).او خوب میداند هنوز اول راه است که میگوید تا نبازیم برد را نمیتوانیم "تجربه" کنیم .
مشحون آنجا که مصلحت نظام را میآورد بلافاصله ملت و جامعه را پشت بندش میکند تا بما
نشان دهد که به سیاست چگونه مینگرد.
مسله مشحون رد کردن به سلامت تیم از هزارلای بروکراسی ایدئولوژکی است در آن مملکت که هر موضوعی حتی همین مصاحبه برای او و تیمش میتواند ایجاد مانعی برای رفتن اشان به المپیک کند .قصد او در کوتاه مدت رفتن به المپیک و در دراز مدت رساندن بسکتبال ایران به جایگاه استحقاقی اش است .حال در این بین گیرم که یک آمریکائی هم به هر دلیلی نرفتند.
برای من تنها نکته نا روشن اصرار آمریکائی ها برای دعوت از تیم ایران است و چرائی آن.
با تشکر از خانم محبی عزیز که خط ارتباط ورزشی با ایران را باز نگه میدارند.
بهرام شفیعی

-- بهرام شفیعی ، Jul 14, 2008 در ساعت 02:26 PM

هم آقای مشحون میدانستند مردم چه برداشتی از سخنانشان خواهند داشت و هم خوانندگان میدانند او چرا اینها را گفت
به نظر نباید سخت گرفت.
با تشکر از بانو محبی گرامی

-- رضا ، Jul 14, 2008 در ساعت 02:26 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)