تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش اختصاصی از بازی فینال زنان در ویمبلدون

ویمبلدون، صحنه نمایش قدرت دو خواهر سیاه‌پوست

فرنگیس محبی
[email protected]


ونوس و سرینا ویلیامز مجموعاً هفت بار قهرمان ویمبلدون شده‌اند/ عکس ازAFP

امروز زمین مرکزی (سنترکورت) ویمبلدون صحنه نمایش قدرت ویلیامزها دو خواهر سیاه‌پوست آمریکایی در فینال زنان بود و این ونوس ویلیامز، خواهر بزرگ‌تر بود که سرینا، خواهر کوچک‌تر را در این نبرد شکست داد و بدین ترتیب نام ونوس ویلیامز برای پنجمین بار بر روی تابلوی قهرمان‌ها در ویمبلدون نقش بست.

نتیجه ۵- ۷، ۴- ۶ در فینال مسابقات انفرادی به ۱۲ روز بازی‌های تماشایی تنیس زنان پایان داد. برخی فینال بین ویلیامزها را خسته کننده ونتیجه آن را از قبل تعیین شده تصور می‌کردند، اما تلاش بی‌امان دو خواهر در به‌ثمر رساندن ضربات بی‌نظیر، والی‌های زیبا و دوی‌های ماراتون برای گرفتن دراپ شات‌هایشان نه تنها تماشاچیان را خسته نکرد بلکه آن‌ها امید وار بودند تا شاهد یک ست دیگر از نمایش تنیس زیبای آنان باشند.

این هفتمین فینال ونوس و سومین فینال سرینا در ویمبلدون بود. هر دو خواهر در راه رسیدن به فینال در مراحل قبلی حتی یک ست به حریفان خود واگذار نکردند که نتیجه تمرینات زیاد آن‌ها قبل از این مسابقات و آرزوی رویارویی مجدد درفینال ویمبلدون پس از ۵ سال یعنی پس از سال ۲۰۰۳ بود.

هوای امروزدر ویمبلدون همراه با باد شدید و نامناسب برای تنیس بود که باعث تغییر یافتن مسیر سروها می‌شد اما باد هم حریف سرعت سروهای ویلیامزها نشد و ونوس سریع‌ترین سرو این تورنمت در قسمت زنان را با سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت بر زمین سرینا کوبید.

در آخر سرینا که در دو گیم اول هر دوست سرو‌های ونوس را شکسته بود و با وجود آس‌ها و امتیازات بیشتر در طول بازی در سرو خود شکست خورد و قهرمانی ونوس را که امتیازات سرنوشت‌ساز بازی را از آن خود کرده بود تضمین کرد و بعد هم نوبت به دریافت جام قهرمانی از دست دوک کنت از اعضای خاندان سلطنتی بریتانیا رسید.


ونوس و سرینا با وجود رقابت شدید، روابط نزدیکی با هم دارند/ عکس ازAFP

در دو دیدار قبلی این‌دو در فینال ویمبلدون در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ این سرینا بود که بر ونوس پیشی گرفت و در ۹ دیدار آنان در فینال دیگر مسابقات انفرادی باز این سرینا است که با ۶ پیروزی بر خواهر بزرگتر خود برتری دارد.

ونوس و سرینا با وجود رقابت شدید روابط نزدیکی با هم دارند و در شهر پالم‌بیچ فلوریدا با هم زندگی می‌کنند. هردو برای اولین بار ۹ سال پیش اولین جام گرند اسلم خود را بردند.

آغاز دوره این دو خواهر سیاهپوست در رقابت‌ها دوره جدیدی هم برای تنیس زنان به‌شمار می‌آید وشیوه قدرتی و سروهای عظیم آنان، تنیس زنان را به اوج دیگری برد و بدین ترتیب دیگر زنان تور تنیس هم برای مقابله با ضربات محکم آنان به تقویت عضلات بدن وتمرینات شدید پرداختند که در نتیجه تنیس زنان را تماشائی تر و هیجان انگیز تر کرد.

دوران مسابقات تنیس این دو در برابر حریفانی چون جنیفر کاپریاتی، لیندزی دونپورت، مارتینا هینگز و بعد از آن‌ها ژوستین انان دوران فراموش نشدنی در تنیس زنان است.


سرینا تا کنون صاحب ۸ جام قهرمانی گرند اسلم در هر چهار گرند اسلم عمده جهان است، و ونوس دارای ۷ جام قهرمانی ویمبلدون و یو اس اوپن (مسابقات جام آزاد آمریکا)، به اضافه مدال طلای قسمت انفرادی المپیک ۲۰۰۰ سیدنی است.

این دو با هم در مسابقات دوبل زنان بارها در هر چهار گرند اسلم قهرمان شدند و مدال طلای مسابقات دوبل المپیک سیدنی هم در کنار جوائز آنان دیده می‌شود.

گفتنی است که کسب این مقام‌های قهرمانی بدون دردسر هم نبوده و بارها اتفاق افتاده که در طول بازی‌های حساس، هدف توهین‌های تبعیض‌آمیز چندی از تماشاچیان قرار گرفتند.

حوادث دردناک در اواخر سال ۲۰۰۳ برای مدتی این دو خواهر را از صحنه‌های قهرمانی دور کرد. سپتامبر سال ۲۰۰۳ یکی از خواهران ونوس و سرینا در محله خطرناکی در لس‌آنجلس به ضرب گلوله کشته شد و بعد از آن این‌دو شاهد جدایی پدر و مادر خود که روابط نزدیکی با هر دو آن‌ها دارند بودند.

اما اراده قوی ونوس که در ۱۴ سالگی گفته بود که می‌تواند از نفر اول جهان هم فراتر برود او وخواهرش سرینا را بار دیگر به صحنه مسابقات تنیس باز گرداند و آن‌ها مقام‌های بیشتری را از آن خود کردند.

امسال هم کار ونوس و سرینا در ویمبلدون هنوز به‌پایان نرسیده و درانتظار بازی فینال خود در دوبل زنان هستند که انتظار می‌رود این جام را هم بر دیگر جام‌های خود بیافزایند.


لورا رابسون بازیکن ۱۴ ساله بریتانیایی امید انگلیسی‌ها

و بالاخره بریتانیایی‌ها هم صاحب یک قهرمان در ویمبلدون شدند. با خروج اندی ماری از قسمت انفرادی و برادرش جیمی ماری که در دوبل مختلط بازی می‌کرد، انگلیسی‌ها امیدشان را به لورا رابسون بازیکن ۱۴ ساله بریتانیایی در قسمت انفرادی دختران جونیور (نوجوانان) بستند که او امروز با شکست دادن حریف تایلندی خود به مقام قهرمانی رسید.

مسابقات جونیور ویمبلدون تاکنون سکوی پرش مناسبی برای نوجوانانی بوده که قصد دارند وارد تنیس حرفه‌ای شوند. تاکنون چند قهرمان جهان از جمله بیون بورگ، استفن ادبرگ و راجر فدرر، با پیروزی در قسمت نوجوانان ویمبلدون، حرفه بازیکنی تنیس را در پیش گرفتند. بریتانیایی‌ها امیدوارند که رابسون هم روزی مقام قهرمانی جهان را از آن خود کند.

فردا (یکشنبه) هم قرار است که شاهد فینال مهیج دیگری در قسمت مردان ما بین راجر فدرر و رافائل نادال نفرات اول و دوم جهان باشیم. البته با هوای بارانی که برای یکشنبه پیش‌بینی شده مسابقه این دو ممکن است تا روز دوشنبه هم ادامه پیدا کند.

گزارش های مرتبط

گزارشی از ویمبلدون - بخش نخست

گزارشی از ویمبلدون – بخش دوم


Farangis Mohebbi
Wimbledon Tennis Championship

نظرهای خوانندگان

نفهمیدم "سیاه پوست" چه ربطی به موضوع دارد، آن هم در تیتر درشت. "... قدرت دو خواهر" خیلی قشنگ تر می توانست باشد. این گونه دقت در نوشتن و به خصوص در تیتر، مفهوم درست شعار یورو 2008 است که به نژادپرستی نه بگوییم.

-- فاریا ، Jul 7, 2008 در ساعت 07:55 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)