تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اسکار بسکتبال و جام یاشار دوغو

فرنگیس محبی

در مجله‌ی ورزشی این هفته گفتگوهایی داریم با محمد طلایی، مربی تیم ملی کشتی آزاد ایران، نایب قهرمان جام بین‌المللی یاشار دوغو در ترکیه و محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال ایران، برنده‌ی نشان اسکار فدراسیون بین‌المللی بسکتبال. ابتدا یک خبر از دو و میدانی جهان.

گردانندگان مسابقات اروپایی دو‌و‌میدانی اعلام کردند که از شرکت دواین چمبرز، قهرمان دو‌و‌میدانی سابق بریتانیا، در مسابقات اروپایی، استقبال نخواهند کرد. جمبرز که در سال ۲۰۰۳ به جرم استفاده از مواد نیروزا، دو سال از شرکت در مسابقات بین‌المللی محروم شد و پس از پایان یافتن دوران محرومیت خود، دو سال فوتبال آمریکایی بازی کرد؛ اخیراً در مسابقات انتخابی برای مسابقات دو‌و‌میدانی داخل سالن، که در اسپانیا برگزار می‌شود در رشته‌ی دوی ۶۰ متر، به مقام قهرمانی رسید و به عضویت تیم اعزامی بریتانیا به این مسابقات، انتخاب شد. اما مدیران شرکتی که ۵۱ مسابقه در سراسر اروپا را اداره می‌کنند اعلام کردند که از شرکت ورزشکارانی که در مورد استفاده از مواد غیر قانونی محکوم شده‌اند؛ در مسابقات بین‌المللی خشنود نیستند. چون این ورزشکاران چنان لطمه‌ای به ورزش زده‌اند که قابل بخشش نیست. این بدان معنا است که چمبرز نمی‌تواند با تیم بریتانیا در مسابقات شرکت کند. و در نتیجه درآمدی از دو و میدانی حرفه‌ای نخواهد داشت. این در حالی است که مقامات دو و میدانی بریتانیا که می‌گوید با تقلب و استفاده از داروهای نیروزا، به شدت مبارزه می‌کنند، به سبب انتخاب چمبرز در تیم ملی آن کشور تحت انتقاد شدید قرار دارند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات بین‌المللی جام یاشار دوغو در ترکیه، عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را کسب کرد. در این مسابقات که بدون حضور تیم روسیه، قهرمان فعلی جهان و کشتی گیران آمریکا و کوبا برگزار شد؛ کشتی‌گیران ملی‌پوش ایران، موفق به کسب سه مدال طلا و سه مدال نقره شدند. محمد طلایی، از مربیان تیم ملی کشتی آزاد ایران از این مسابقات می‌گوید:

Download it Here!

جام یاشار دوغو، جام معتبر ترکیه است که انتخابی تیم ملی خود آن کشور هم هست. ما هم تیم ملی را بردیم برای محک زدن و کار کردیم برای جام کیف. کلا‌، مجالی برای محک زدن بچه‌های خودمان بود. تعدادی جوان بودند و ما می‌خواستیم میدان ببینند و تعدادی هم باتجربه بودند که می‌خواستیم به آن آمادگی نسبی برسند و بدن آنها را نگاه کنیم. روی هم رفته هم به اهداف‌مان رسیدیم. بعد از آن، جام کیف هم هست و بعد از آن هم انشاء‌الله برای سهمیه می‌رویم. کلاً اینها برای تدارک است برای گرفتن سهمیه‌ی المپیک.

فردین معصومی، که از کشتی‌گیران خوب ایران است، هنوز سهمیه المپیک را کسب نکرد. آیا امیدی هست که در این فرصتی که باقی مانده، سهمیه‌ی ورود به المپیک را کسب کند.
بله. خب الان بهترین سنگین وزنمان در ایران، ایشان هستند و مدال جهانی هم دارند و انگیزه‌ی لازم را هم دارند و خیلی هم زحمت می‌کشند. یعنی همین الان هم که اردو تعطیل است، ایشان بعد از مسابقات، مستقیم در اردو به سر می‌برند که به خاطر گرفتن سهمیه است و با وجود مشکلات زیادی که دارند ولی زحمت خود را دارند می‌کشند که انشاء‌الله سهمیه المپیک و بعد از آن مدال المپیک را برای تیم ملی ایران و مملکت‌مان به ارمغان بیاورند.


محمد طلایی، یکی از مربیان تیم ملی کشتی ایران به کسب تمام سهمیه‌های المپیک امیدوار است

مدت‌ها بود که تیم ملی کشتی آزاد ایران، کارکرد خوبی نداشت. با محکی که این ملی‌پوشان را در جام یاشار دوغل زدید‌، تا چه حد به نظر شما ما شانس کسب مدال طلا در المپیک را داریم؟
همه‌ی ما با امید زنده هستیم. ما داریم سعی می‌کنیم که کشتی را به روزهای اوج برسانیم. توکل به خدا. البته این جام، جزو جام‌های معتبر و درجه یک دنیا هست ولی خب کافی نیست. باید تیم ملی کشتی ما، بتواند بیشتر از اینها در جام‌های معتبر شرکت کند و بیشتر زحمت بکشد. زمان هم حدود ۶ ماه داریم. انشاء‌الله به دور از حاشیه بتوانیم کار کنیم، دور از دسترس نیست، توکل به خدا.

فکر می‌کنید تیم ملی کشتی آزاد ایران که به هر حال یکی از بهترین تیم‌های کشتی آزاد تیم‌های دنیا بود، چرا برای یک مدت، ضعیف کار کرد؟
خب، ضعیف کار نکرد. شما اگر ارزیابی پارسال را هم ببینید، دو، سه تا قرعه اگر جابجا شده بود، دو، سه تا پوئن؛ خب، بچه‌ها بی‌تجربگی کردند، اگر مشکلی پیش نمی‌آمد، تیم ما دوم جهان می‌شد. حالا چهارم، پنجم شده است. با همان دو تا کشتی که خدمت شما عرض می‌کنم. یعنی به آن صورت نیست. بالاخره ورزش کشتی، ورزش رکوردی است و این چیزها هم همیشه در آن بوده است. تیم ما، سالی که به منچستر اعزام شده بود، سال بعد اصلاً جزو چهارتا نیامده بود. این چیزها در ورزش طبیعی است. ورزش تمام زیبایی‌های آن، به همین چیزها است. ولی روی هم رفته، هیچ وقت کشتی ایران، کم‌فروشی نکرده است. بالاخره اتفاق و اینطور چیزها پیش آمده و یک پوئن‌هایی بالا و پایین شده و این اتفاقات افتاده است. الان هم باز همین است و انشاء‌الله هم باز بتواند برای این مملکت افتخار بیاورد.

آیا این نتیجه‌ی رضایت‌بخشی که در جام یاشار دوغو گرفتید، نشانه‌ای از آن است که فدراسیون مشکلاتی را که مدتها در میان افراد خودش، بین مدیران و مربیانش داشت، پشت سر گذاشته است‌؟

خدا را شکر فعلاً رو به یکی شدن هست ولی باز کم است. باز برای افتخارات المپیک باید بیشتر همه در یک جهت باشند و همه باید همدیگر را قبول کنند و به همدیگر کمک کنند. ورزش کشتی، ورزشی است که همیشه احترام بزرگ و کوچکی در آن لحاظ می‌شده. همیشه در آن ابتدا رفتار پهلوانی لحاظ می‌شده. انشاء‌الله که در درجه‌ی اول آن پیاده شود در کشتی وبعد ازآن‌، پیامد آن هم، صد در صد، قهرمانی در آن هست.


اسکار بسکتبال به تبم ملی ایران تعلق گرفت

فدراسیون بسکتبال ایران، صاحب نشان اسکار ورزش شد. این نشان به سبب موفقیت‌های ورزش بسکتبال ایران، در مراسمی که در ایتالیا برگزار شد، از سوی فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) به محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال ایران، داده شد. این نشان به سه رییس فدراسیون بسکتبال دیگر از کشورهای اسپانیا، قهرمان جهان، روسیه، قهرمان اروپا و آنگولا، قهرمان آفریقا نیز اهدا شد.

نشان اسکار به خاطر کسب عنوان نخست رقابت‌های قهرمانی آسیا در ژاپن و راهیابی به پیکارهای المپیک ۲۰۰۸ چین و همچنین قهرمانی در اولین دوره‌ی رقابت‌های داخل سالن ماکائو، به ایران اهدا شده است. محمود مشحون می‌گوید، انتظار چنین جایزه‌ای را نداشته است:

من به هیچوجه انتظار چنین جایزه‌ای را نداشتم و تصور آن را هم نمی‌کردم ولیکن خوشبختانه از آنجایی که جوان‌های دلاور و قهرمانان ارزنده‌ی ما با ایثارگری و فداکاری خود توانستند قهرمان بلامنازع آسیا بشوند و به بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ چین، راه پیدا بکنند؛ فدراسیون جهانی برای تشویق و حمایت از کشورهایی که دارای شرایط خاص بسکتبال بودند، مثل کشورهای ایران، آنگولا، روسیه و اسپانیا یعنی قهرمان جهان، قهرمان اروپا، قهرمان آفریقا، قهرمان آسیا، جوایز اسکار را در نظر گرفتند که در روز ۱۱ فوریه، این جایزه با ارزش به من در کشور ایتالیا داده شد. مراسم خیلی با شکوه، مجلل و در محل یکی از قصرهای ایتالیا برگزار شد که شهردار، فرماندار نیروی امنیتی آنها و روسای فدراسیون‌های گذشته و رییس فدراسیون فعلی و قهرمانان ارزنده‌ی دوره‌ی گذشته‌ی و بسیاری از بزرگمردان و دولتمردان‌شان، در این جشن حضور داشتند. جشن بسیار با‌شکوهی بود.

آیدین نیکخواه هم که متاسفانه در تصادف کشته شد؛ در این دستاوردهای اخیر بسکتبال، سهم بسزایی داشت. آیا نامی از آیدین در این مراسم برده شد؟
اولین مسالهای که عنوان شد، اظهار تاسف و تسلیت فقدان آیدین نیکخواه بهرامی از سوی سران لیگ آسیا، فدراسیون جهانی بود. مسلماً آنها خانواده نیکخواه بهرامی و سهم او را می‌توانند به حساب نیاورند.

فکر می‌کنید سهم آقای ترومن، سرمربی تیم بسکتبال در رسیدن به این جایزه تا چه حد بود؟
ببینید در اساس این جایزه، هر کسی که در بسکتبال به هر نحوی دستی داشته، سهم می‌برد. ما نباید گذشتگان را فرا‌موش بکنیم و کسانی که به هر نحو برای بسکتبال مملکت ما، تلاش داشتند و زحمت کشیدند. در این برهه، آنچه که موفقیت بود حاصل یک کار گروهی بود و این نتیجه‌ی زحمات ایثارگرایانه قهرمانان خوب دلاور در بازی‌های آسیایی بوده و حاصل یک کار گروهی، موفقیت ارزشمند و به دست آوردن جایزه‌ی اسکار بود.


Farangis Mohebbi

Interview, Mohammad Talaie,

Mahmood Mashhoon

نظرهای خوانندگان

« اسکار» يک عنوان انحصاري ثبت شده است که به آکادمي علوم و هنرهاي سينمايي ايالات متحده امريکا تعلق دارد و آن را که يک مجسمه طلايي است سالي يک بار به اشخاص وآثار برتر سينماي امريکا (و يکي هم به بهترين فيلم خارجي نمايش داده شده در امريکا) اهدا ميکنند و استفاده از اين اسم در موارد ديگر نشان از بي اطلاعي کار بر آن دارد مثل اينست که بگوييم جايزه نوبل کشتي را به جهان پهلوان تختي دادند ويا جايزه پوليتزر بهترين چلو کباب را به نايب چلويي.

-- علومي ، Feb 17, 2008 در ساعت 09:41 PM

شنونده/خواننده عزیز
این جوائزکه از سوی فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در مراسمی در ایتالیا اهدا شد "جام اسکار بسکتبال" نامیده شده که فدراسیون جهانی در دعوتنامه هایشان هم به تیمهای کشورهای برنده انها را به "جام اسکار بسکتبال" دعوت کرده اند. جوائز اسکار بسکتبال هرچند که از سوی فیبا تائید شده اما این جوائز را ایتالیایی ها میدهند و به همین دلیل هم اسکار نامیده میشود. در ایتالیا استفاده از جواز بنام اسکار در زمینه های مختلف مثلا اسکار شراب، اسکار موسیقی و غیره بسیار مرسوم است. برای اطلاع شما سال گذشته آکادمی علوم وهنرهای سینما برگذارکنندگان جوائز اسکار در کوشش خود در دادگاهی درلس آنجلس در متوقف کردن کانال تلویزیونی RAI در اهدای جوائز گوناگون بنام اسکار ناکام شد. این به آن دلیل است که نام و یا واژه اسکار در ایتالیا ریشه دار و مصطلح است. در نتیجه دوست عزیز با این تصمیم دادگاه ابتالیایی ها اگر دلشون بخواد می توانند اسکار چلوکباب را هم به نایب چلوئی بدهند!
فرنگیس

-- فرنگیس محبی ، Feb 18, 2008 در ساعت 09:41 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)