تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت و گو با علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران:

باید به کلمنته فرصت بدهیم

فرنگیس محبی

Download it Here!

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار تدارکاتی خود، پیش از مسابقات مرحله‌ی نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، در برابر کاستاریکا، بدون رد و بدل شدن گل، مساوی کرد. کاستاریکا که در رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال، ۲۸ ردیف پایین‌تر از ایران قرار دارد؛ در این مسابقه با ترکیب اصلی خود ظاهر نشد و نتوانست خطر جدی روی دروازه‌ی ایران، ایجاد کند. اما تیم ایران هم که تحت نظر منصور ابراهیم‌ زاده تمرین می‌کند، قادر به گشودن دروازه‌ی این تیم نشد. در بازی روز چهارشنبه که بدون تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، علی کریمی در غیاب مهدی مهدوی‌کیا، کاپیتان تیم بود.

علی کفاشیان، رییس جدید فدراسیون فوتبال ایران، درباره‌ی علت عدم حضور تماشاگر در ورزشگاه به رادیو زمانه گفت که سرمای شدید هوای تهران و کمبود گاز و در نتیجه یخ‌زدن لوله‌های آب، سرویس‌های بهداشتی ورزشگاه را غیر‌قابل استفاده کرده بود و چون هر دو تیم اشتیاق داشتند در ورزشگاه آزادی بازی کنند، فدراسیون وادار شد از علاقمندان فوتبال تقاضا کند که به ورزشگاه نروند.

دیدار بعدی تیم ملی ایران، چهارشنبه‌ی آینده در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی آینده در قاره‌ی آسیا، در برابر سوریه در تهران برگزار می‌شود. گفته می‌شود، خاویر کلمنته که سرانجام هفته‌ی گذشته پس از ماه‌ها سردرگمی در انتخاب سر‌مربی تیم ملی ایران، به این مقام رسید، سه روز قبل از این مسابقه وارد تهران خواهد شد. کلمنته که اهل اسپانیا است، سابقه‌ی مربیگری در باشگاه‌های اسپانیایی چون بیلبائو، اسپانیول و آتلتیکو مادرید را دارد و به همراه بیلبائو به مقام قهرمانی باشگاه‌های اسپانیا، لالیگا، رسیده است. کلمنته در خارج از اسپانیا نیز مدتی سرمربی باشگاه مارسی فرانسه بود. او در سال ۱۹۹۲، سرمربیگری تیم ملی اسپانیا را بر عهده گرفت و توانست این تیم را به جام جهانی ۹۴ و جام ملت‌های اروپا ۹۶ برساند. کلمنته در سال ۱۹۹۸ پس از سرمربیگری اسپانیا در ۶۲ بازی به سبب شکست آن تیم از قبرس با نتیجه‌ی سه بر دو، از کار خود برکنار شد. در سال ۲۰۰۶، کلمنته به سمت سرمربی تیم ملی صربستان انتخاب شد اما چون نتوانست تیم خود را به جام ملت‌های اروپا هدایت کند، اواخر سال گذشته میلادی، بیکار شد و سرمربیگری تیم ملی ایران را انتخاب کرد. جالب است که دوران بازیگری کلمنته در سال ۱۹۶۷، با آتلتیکو مادرید آغاز شد، پس از تنها سه سال و ۴۷ بازی، به سبب آسیب دیدگی، خاتمه یافت. انتخاب خاویر کلمنته به عنوان سر‌مربی تیم ملی ایران و تعیین منصور ابراهیم‌زاده و افشین پیروانی به عنوان دستیاران او، یکی از اولین اقدامات علی کفاشیان به عنوان رییس جدید فدراسیون فوتبال ایران است که حدود ۲۰ روز پیش از سوی مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، به ریاست انتخاب شد. در گفتگویی که با آقای کفاشیان داشتم، او از اقدامات و برنامه‌های خود، در فدراسیون فوتبال گفت:


علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران



ما در این مدت ۲۰ روزی که فدراسیون را تحویل گرفتیم، سعی کردیم اولین کاری که می‌کنیم این باشد که سریعاً سرمربی تیم ملی فوتبال را مشخص کنیم و تیم ملی را آماده کنیم برای بازی‌های تدارکاتی و بازی‌های مقدماتی جام جهانی که می‌خواهد شروع بشود. چنان که از تیم ملی و رسیدگی به برنامه‌های کوتاه مدت فدراسیون فارغ شویم به سراغ ساختار فعلی فدراسیون و اساسنامه‌ی جدید و تعیین و تکمیل افراد و نیز کمیته‌های فدراسیون خواهیم رفت. اینها کارهایی است که الان وارد مراحل مطالعاتی آن شدیم و این کارها الحمد‌الله در حال انجام است و رو به جلو می‌رود.



بالاخره بعد از مدتها سردرگمی و بی سرپرستی تیم ملی، از خاویر کلمنته درخواست کردید که هدایت تیم ملی را بر عهده گیرد، در مقایسه با مربیان سرشناس دیگری که با آنها به گفتگو نشسته بودید چه صفاتی در ایشان دیدید که باعث شد تصمیم به انتخاب ایشان بگیرید؟

خب اول آنکه توانایی‌های ایشان، تجربیات ایشان در تیم‌های بسیار قوی، تیم ملی اسپانیا و تحصیلات آکادمیک ایشان، شاخص‌های مهمی بود که ما را بر آن داشت که از بین چندین مربی که تصمیم گرفته بودیم با آنها لابی کنیم، به ایشان برسیم و چون سرعت کارمان هم خیلی بالا بود و قرار بود که سریع اینکار انجام شود، شناختی را هم که احتیاج بود در ایشان پیدا کردیم و از وی خواستیم و ایشان هم قبول کردند. با توجه به اینکه این باور هم در ما ایجاد شد که ایشان به کار برای تیم ملی ایران اعتقاد داره و جایی که می‌آیند را دوست دارند، ما را بیشتر تشویق کرد که با ایشان قرارداد ببندیم.


خاویر کلمنته، سرمربی تیم ملی ایران

تا آنجا که گفته شده با چندتا از مربی‌های خارجی سرشناس دیگر هم صحبت کردید ولی مثل اینکه فدراسیون فوتبال و یا کمیته انتقالی قادر به کسب رضایت آن مربیان نشدند. فکر می‌کنید که آقای کلمنته چه شرایطی را در ایران و در تیم ملی دیدند که رضایت دادند به اینکار؟
ببینید، مربیان زیادی حاضر بودند که به ایران بیایند، مربیان بزرگ. منتها این طبیعی و منطقی بود که در آن شرایط که رییس فدراسیون و هیات رییسه مشخص نشده بود و شکل نگرفته بود و ساختار مشخص نبود، کسی این ریسک را نمی‌کرد. می‌گفتند، هنوز رییس مشخص نیست، من بیایم کسی را انتخاب کنم شاید رییس بعدی نخواست. برای اینکه آنها ترجیح می‌دادند تا زمان مشخص شدن ساختار، صبر کنند. همین الان هم که ما رفتیم، مربیان بزرگ و زیادی که بودند، همه اعلام آمادگی کردند که به ایران بیایند و کار کنند که ما از بین آنها، آقای کلمنته را بهترین پیدا کردیم و در واقع از ایشان دعوت کردیم که بیایند. چوندیگر ساختار و رییس فدراسیون مشخص شده است.

حالا که آقای کلمنته قرار است تیم ملی فوتبال ایران را هدایت بکنند، آیا اختیار کامل به ایشان داده می‌شود؟ و آن شرایطی را که می‌خواهند برای‌شان فراهم می‌شود؟
خب، ببینید، این مساله خیلی مهمی است. یکی از کارهای بسیار مهمی که ما در فدراسیون باید انجام دهیم این است که شرایط و ابزار کاری را که ایشان می‌خواهد برای‌شان فراهم کنیم. این برمی‌گردد به هنر بعدی ما. هنر اول ما آن بود که چگونه وی را جذب کنیم و هنر بعدی ما این است که چطور آن ابزارها و شرایط را فراهم کنیم. ما تمام سعی و تلاشمان را می‌کنیم که این ابزار را فراهم کنیم. چون می‌خواهیم که تیم ما موفق باشد.

ببینید، آیا درست است که ایشان محل اقامت‌شان، همیچنان در اسپانیا خواهد بود و هر وقت که احتیاجی باشد به ایران می‌آیند، یا نه؟
نه. ایشان اصلاً خودشان این روش را قبول ندارند. خود ایشان اعتقاد دارند که باید در ایران باشند و هر موقع لازم بود به خارج بروند که آنهم هیچ محدودیتی ندارد. ولی شرایط کاری ایشان به‌ گونه‌ای است که در ایران باید باشند و مسابقات را ببینند، با تیم ملی باشند، شرایط تیم‌های لیگ را ببینند و کمک کنند که سیستم فوتبال ما درست شود.

فکر می‌کنید که آقای کلمنته در چه مواردی می‌توانند مفید و موثر باشند که مثلاً مربی قبلی آقای قلعه نوعی نتوانستند کارساز باشند؟
ببینید اولا ایشان شناخت‌ بهتری از تیم‌های مقابل ما دارندو نفوذ صحبت‌های ایشان روی بچه‌های تیم ملی ما می‌تواند خیلی خیلی بیشتر باشد. در کنار آن، دانش فنی ایشان با توجه به اینکه با تیم‌های خیلی بزرگتری کار کردند؛ خیلی بیشتر است و شاید سیستم خوبی را در تیم ما پیاده کنند.

یک‌ هفته بیشتر به اولین مسابقه‌ی رسمی ایران در چارچوب مقدماتی جام جهانی که برابر سوریه است، باقی نمانده است و ایشان هم مثل اینکه شنبه آینده می‌آیند، فکر می‌کنید بتوانند آن‌موقع تا قبل از این مسابقه هیچ تاثیری داشته باشند؟
به هر حال کار ایشان باید از یک جایی شروع شود. حالا اینکار باید از خیلی قبل‌تر شروع می‌شد، چون برای بازی مقابل سوریه، تسلط بیشتری لازم بود. ولی از همین حالا ایشان شروع می‌کنند و به نظر من مدتی هم باید به او فرصت دهیم تا با تیم و با بازی‌ها آشنا شود و وقتی این آشنایی کامل شد، هدایت تیم را دست می‌گیرد. با توجه به این ضرب‌المثل که می‌گوید ماهی را هر وقت از آب بگیرند، تازه است؛ از همین الان هم خوب است و ایشان برای شروع کردن کار حاضر است.

به هر حال با قراردادی که با ایشان بسته شد، فدراسیون از آقای کلمنته در رابطه با پیشرفت تیم ملی ایران چه انتظاری دارد‌؟
قطعاً ما از ایشان انتظار داریم، تمام سعی و تلاش خود را برای تیم ملی ما بکند و تمام دانش فنی خود را به این تیم انتقال دهد. ضمن اینکه به کار و برنامه‌های تیم ملی ما هم، شکل دهد. از این نظر که ما حتی از وی کمک خواهیم خواست تا تیم‌های امید و جوانان ما را ببیند، تیم‌های لیگ ما راببیند، حتی جابجایی‌هایی انجام دهد تا تیم ما در آسیا حرف اول را بزند و بتوانیم در مسابقات جام جهانی هم حضور موثری داشته باشیم.

Farangis Mohebbi
Interview,Ali Kafashian

(Head of Iran Football Federation)

نظرهای خوانندگان

بارک الله به شما که توانستید با کفاشیان مصاحبه کنید اما مثل اینکه خیلی ذوق زده شدید که دو تا عکس یکجور از او را چاپ کردید.

-- فرهاد کمالی ، Feb 2, 2008 در ساعت 01:20 PM

با سپاس از توجه اتان. عکس تکراری برداشته شد.

-- فرنگیس محبی ، Feb 10, 2008 در ساعت 01:20 PM

باسلام وتشكر از مصاحبه شما
بنده نظراتي در قالب نامه اي درخصوص مربي تيم ملي داشتم كه مي خواستم به روئيت جناب اقاي كفاشيان رسيده شود وايشان در اين مورد نظرات خودشان را هم بگويند لطفا راهنمايي فرمائيد كه چگونه مي شود چه از طريق ايميل و چه از روشهاي ارتباطي ديگر با ايشان ارتباط بر قرار نمود با تشكر
درضمن اگر مشتاق باشيد متن نامه ها را به سايت شما ارسال خواهم نمود

-- نوري ، Feb 15, 2008 در ساعت 01:20 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)