تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با افشین پیروانی درباره بازی اخیر ایران و سوریه

«کلمنته به امید خدا برمی‌گردد»

فرنگیس محبی

Download it Here!

تيم ملی فوتبال ايران در نخستين گام برای راهیابی به مسابقات جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، برابر تیم ملی سوریه متوقف شد. مسابقه این دو تیم که چهارشنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، پس از 90 دقیقه، بدون رد و بدل شدن گل به پایان رسید.

تیم ملی فوتبال ایران، جهت آمادگی برای این مسابقه، سه بازی تدارکاتی انجام داد که در هیچ یک از آنها نیز موفق به ثمر رساندن گل نشد. حدود 50 هزار تماشاگری که به‌طور رايگان به ورزشگاه آزادی آمده بودند، از نمايش ضعيف و همچنان ناتوانی در گلزنی تيم ملی انتقاد کردند و با بردن نام «علی دايی»، کاپیتان سابق تیم ملی ایران در اواخر مسابقه، نارضايتی خود را نشان دادند.

در این مسابقه، منصور ابراهیم‌زاده مربیگری تیم ایران را بر عهده داشت و خاویر کلمنته مربی اسپانیایی که هفته گذشته اعلام شد به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده، در جایگاه ویژه، تماشاگر مسابقه بود.

هفته گذشته علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران، در گفت‌وگو با مجله ورزشی رادیو زمانه گفت که اولین هنر او جذب کلمنته بوده و هنر بعدی باید فراهم کردن ابزار و شرایط لازم برای او باشد. اما به نظر می‌آید که این کار عملی نشده و بر اساس گزارش‌های منتشر شده در ایران، با همه تلاش مسئولان فدراسيون فوتبال برای امضای قرارداد سرمربيگری تيم ملی با کلمنته، او هنوز مربیگری تیم ملی فوتبال ایران را نپذيرفته و همچنان مردد نشان می‌دهد. گفته می‌شود کلمنته عازم اسپانيا است تا از آن جا تصميم نهايی خود را اعلام کند.


از سوی ديگر به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی و معاون رييس جمهوری ایران، در گفت‌وگويی با خبرنگاران، ضمن اظهار بی اطلاعی از سفر کلمنته به اسپانيا، به خبرنگاران گفت: سرمربی‌ای که تنها دو روز در ايران باشد مورد تأييد نيست و کلمنته می‌تواند برود.


افشین پیروانی

در گفت‌وگویی که بلافاصله پس از پایان مسابقه ایران و سوریه با افشین پیروانی مدافع سابق تیم ملی ایران و یکی از مربیان فعلی این تیم داشتم از او در باره مسابقه با سوریه پرسیدم. او چنین پاسخ داد:

ما اگر یک مقدار به عقب برگردیم، می‌بینیم که سوریه در مقابل ما همیشه یک بازی بسته‌ای کرده و با تیم‌هایی که دراز مدت هم در اردو بودیم و شرایط تیم‌مان هماهنگ‌تر هم بود، بهترین نتیجه یا مساوی بوده یا یک هیچ در ایران بردیم.

پس نشان می‌دهد که سوریه همیشه یکی از حریف‌های سرسخت ما بوده است. ولی خوب ما هم با توجه به اردوی کوتاهی که داشتیم و نفراتی که دسترس داشتیم و شرایط‌شان را ارزیابی کردیم که بتوانند به تیم ملی کمک کنند، در نهایت در ترکیب گذاشتیم. بچه‌ها هم تلاش خودشان را کردند و در نهایت می‌شود گفت که سوریه هم خوب بازی کرد؛ یک فوتبال منطقی. خوب دفاع کرد و خوب دفاع کردن هم یک هنر است. به همین دلیل نتیجه را بدون گل و مساوی پشت سر گذاشت.

در نیمه دوم بازیکنان ما بخت‌های بیشتری داشتند، اما نتوانستند از فرصت‌هایشان استفاده کنند. شما فکر می‌کنید که سردرگمی دراز مدت در مدیریت فدراسیون و حالا هم یک مقداری سردرگمی در سرمربیگری تیم ملی تا چه حد در آمادگی تیم تاثیر گذاشته؟

بحث فنی را نمی‌توانیم با بحث مدیریتی درگیر کنیم. حالا اگر بحث بر این بود که زودتر اردو تشکیل می‌شد، نفرات بیشتر در اختیار بودند آن بحث جداست. اردوهای دراز مدت هم شما می‌بینید نفراتی را که ما امروز در اختیار داشتیم در مجموع 5-6 بازیکن لژیونر یعنی آنهایی که در خارج بازی می‌کنند، در اختیار داشتیم. پس این ربطی انتخابات نداره، ولی خوب اگر انتخاباتمان زودتر انجام می‌شد، وضع مربی هم زودتر روشن می‌شد، البته مربی هم به آن سریعی نمی‌توانست انتخاب بشود و احتیاج به زمان دارد. در هر صورت امیدواریم در آینده زمان داشته باشیم تا یک تیم هماهنگ‌تری داشته باشیم.

پس به نظر شما علت چیست که نمی‌توانند از فرصت‌هایشان استفاده کنند؟

یک مقدار کم‌دقتی می‌شود گفت، باعث شد که ما به گل نرسیم و خوب چند بازی هم است که تیم ملی گل نزده شاید این هم مشکلی شده برای بچه‌ها. به امید خدا در آینده بتوانیم به نتیجه بهتری برسیم.

دو تیم ایران و سوریه در رقابت‌هایی که در گذشته داشتند نتیجه مساوی زیاد داشتند. فکر می‌کنید تا حدودی با احتیاط در برابر هم بازی می‌کنند؟

خوب البته سوریه در ایران بازی بسته می‌کند. شما ببینید ما در خاک سوریه بردهایمان بهتر است تا خاک ایران. به همین دلیل نشان دهنده این است که سوریه در خاک خودش می‌خواهد تیم ایران را ببرد و ایران بهتر نتیجه می‌گیرد. در تهران همیشه می‌آیند و بسته با یک سیستم دفاعی بازی می‌کنند. از لحاظ قدرتی و فیزیکی هم جزو تیم‌هایی هستند که همیشه شرایط خوبی داشتند. به همین خاطر این باعث می‌شود که این نتیجه به دست بیاید.

کاپیتان و مربی تیم سوریه به نظر می‌آید از نتیجه‌ای که گرفتند راضی هستند. شما چطور؟ انتظار چنین نتیجه‌ای را داشتید؟

ما راضی نیستیم. دوست داشتیم وقتی در خاک خودمان بازی می‌کنیم با پیروزی پشت سر بگذاریم، ولی خوب مطمئنا سوریه از نتیجه به دست آمده نهایت استفاده را برد. فکر می‌کنم شرایط‌ آنها شرایط خوبی بود. ما هم در تلاش هستیم که در بازی بعد جبران کنیم.

آقای کلمنته چطور در روی نیمکت نبودند؟

آقای کلمنته این بازی را از توی جایگاه نگاه می‌کردند و گفتند این بازی را چون مربیان داخل ایرانی زحمتش را کشیده بودند، خودشان هم اداره‌اش کنند. بازی بعد آقای کلمنته روی نیمکت می‌آید.

سرمربیگری آقای کلمنته از سوی فدراسیون نهایی اعلام شده بود. ولی از زمانی‌که ایشان به ایران آمدند سرمربیگری ایشان تا حدودی مبهم است؟

نه، مشکل خاصی نیست و آقای کلمنته تمام توافقات‌شان با فدراسیون صورت گرفته و قراردادشان هم این‌طور که به ما گفتند امضا شده است. فردا صبح به کشورشان برمی‌گردند و در اولین فرصت که بتوانند و قرار باشد که اردو تشکیل بشود به تهران برمی‌گردند.


خاویر کلمنته، مربی اسپانیایی

درست است که ایشان مایل نیستند اقامت‌شان در تهران باشد؟

نه نه. مطمئنا زمانی که بازی نداریم احتیاج نیست که مربی در ایران باشد. الان بازی بعدی ما تا دو ماه دیگر انجام نمی‌شود. حالا درسته که بازی‌های لیگ را باید در نظر داشته باشند، ولی خوب نهایتا بازی بعد ما دو ماه دیگر است. به همین خاطر بر می‌گردند کشورشان و هر موقع احتیاج باشد برمی‌گردند.

آیا منظور این است که فدراسیون با آقای کلمنته به این توافق رسیدند که هر زمان که احتیاج است، ایشان در ایران باشند؟

نه، اجازه بدهید. زمانی‌که اردو داشته باشیم. زمانیکه مسابقه داشته باشیم. هر مربی دیگری هم که جای آقای کلمنته بود در این مدت زمانی که مسابقه نداریم، چون زیاد الزامی نیست نمی‌آمدند. مسابقه بعدی ما هفت فروردین در مقابل کویت است. اردویی که می‌خواهند. نفراتی را که می‌خواهند به تیم ملی معرفی می‌کنند.

آقای کلمنته در مورد امکانات و تجهیزات فوتبال ایران چطور فکر می‌کنند؟ آیا درست است که از امکانات فوتبال ایران زیاد راضی نبودند؟

در صحبتی که با ما داشتند، گفتند که همه چیز را به نحو احسن دوست دارند. امکانات را هم آمدند و دیدند. استودیوم آزادی را دیدند. کمپ تیم ملی را دیدند. هتل بچه‌ها را دیدند و همه را گفتند برای تیم ملی یک کشور جزو امکانات خوب است.

پس صددرصد در بازی بعدی آثای کلمنته سرمربیگری تیم ملی را بر عهده دارند. بله؟

به امید خدا

به امید خدا یا حتما؟

حتما. ما ایرانی‌ها تکیه کلام‌مان و تکیه صحبت‌مان این است که بگوییم «انشاالله». مطمئن باشید که آقای کلمنته بازی بعد هستند.

Farangis Mohebbi
Interview with Afshin Payrovani

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)