تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

به احترام مسلمانان، انتشار بازی کامپیوتری متوقف شد

«سیاره بزرگ کوچک» (Little Big Planet)، بازی کامپیوتری نسل جدید پلی استیشن است که انتشار آن به خاطر استفاده از برخی آیات قرآن در یکی از آهنگ‌های آن، متوقف شد. دلیل این کار رعايت حساسيت‌های مسلمانان ذکر شده است.

قرار بود «سیاره بزرگ کوچک» این هفته در استرالیا توزیع شود اما کمپانی سونی که ناشر این بازی کامپیوتری است اعلام کرد بدلیل احتمال توهین‌آمیز بودن آن برای مسلمانان، انتشار این بازی را تا پایان اکتبر به تاخیر انداخته است.

این بازی که مربوط به خردسالان است، به آنها اجازه می‌دهد که شخصیت اصلی آن یعنی «سک بوی» را کنترل و هدایت کنند.

یکی از آهنگ‌های پس‌زمینه این بازی، آهنگی است با عنوان «تافا نیانگ» کار آهنگسازی به نام تومانی دیابت، که برنده جایزه گرامی بوده است.


گفته می‌شود که در شعر این آهنگ، از آیات قران استفاده شده است.

به نوشته گاردین، کمپانی سونی این تصمیم را بعد از انتشار مطلبی در یکی از وب‌سایت‌های مربوط به بازی‌های ویدیویی به نام «کوتاکو» (Kotaku) گرفته است. این مطلب ترکیب آهنگ و آیات قرآن را در این آهنگ، عمیقا آزاردهنده توصیف کرده است.

به نوشته این سایت، ترجمه اشعار این ترانه که در آن از «هلاکت هر آنچه که روی زمین می‌جنبد»، صحبت می‌شود، برگرفته از آیات قرآنی است.

تومانی دیابت، خواننده این آهنگ خود یک مسلمان آفریقایی است و بعد از انتشار این خبر اعلام کرده که با اجرای این آهنگ، قصد توهین به مسلمانان را نداشته است.

این آهنگ، از آلبوم «بلوار استقلال» انتخاب شده که دو سال قبل منتشر شد و کسی در آن زمان به انتشار آن اعتراض نکرد.

کمپانی سونی در سال ۲۰۰۷ نیز بر سر انتشار بازی کامپیوتری «مقاومت: سقوط انسان» با دستگاه کلیسای بریتانیا مشکل داشته است.

کلیسای بریتانیا به خاطر استفاده از کلیسای جامع منچستر به عنوان پایگاهی برای تیراندازی در این بازی کامپیوتری، به دادگاه شکایت کرد که منجر به حذف این صحنه از بازی شد.

نظرهای خوانندگان

کجا«هلاکت هر آنچه که روی زمین می‌جنبد» برگرفته از آیات قرآن است؟ واقعن که در تحریف و تبلیغات منفی،حرف ندارند. متاسفم برای این بشر که خود را متمدن می خواند.
در قرآن آمده است که «هرگز نفس محترمی را نکشید» چرا که در این دین کشتن یک نفر مساوی است با کشتن تمامی انسانها. اسلام بن لادن و جمهوری اسلامی، ربطی به اسلام واقعی ندارد.

-- تارا ، Oct 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)