تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مجوز تاسیس دفتر شورای آمریکاییان – ایرانیان صادر نمی‌شود

علی کردان وزیر کشور اعلام کرد که «تحت هیچ شرایطی مجوز تاسیس دفتر شورای آمریکائیان – ایرانیان» صادر نخواهد شد.

آقای کردان که امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «جمهوری اسلامی، امروز قدرتمندتر از این است که برای خود آمریکا چنین مجوزی دهد تا چه برسد به یک شهروند آمریکایی که در کشور ما شهرت به دلالی پیدا کرده است.»

این اولین اظهارنظر رسمی مقامات دولت ایران در خصوص احتمال راه‌اندازی دفتر شورای آمریکائیان – ایرانیان در تهران است.

علا‌ء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز ۱۴ مهرماه امسال، گشایش دفتر شورای آمریکائیان و ایرانیان را دور از «شان ملت ایران» دانسته بود.

آقای کردان در عین حال افزود که وزارت کشور مرجع صدور چنین مجوزی نیست.

دولت آمریکا در اوایل مهرماه، به انجمن غیردولتی و باسابقه «شورای آمریکائیان و ایرانیان» اجازه داد که دفتری در ایران تاسیس کند.
این مجوز را «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» دولت آمریکا پس از هماهنگی با وزارت‌خارجه و وزارت خزانه‌داری این کشور صادر کرده است.


عکس: ایسنا

این نخستین‌بار است که دولت آمریکا پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، به یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی اجازه گشایش دفتر در ایران را می‌دهد.

شورای آمریکائیان و ایرانیان (American Iranian Council) یک سازمان غیردولتی (NGO) است که برای برقراری روابطه فرهنگی و اجتماعی میان ایران و آمریکا تلاش می‌کند.
هوشنگ امیراحمدی، استاد دانشگاه و فعال در زمینه برقراری روابط ایران و آمریکا، ریاست این شورا را برعهده دارد.

وی ماه‌های اخیر، چندین‌بار به ایران سفر و در مورد امکانات و شرایط برقراری روابط دو کشور با برخی مقامات جمهوری اسلامی، دیدار و گفتگو کرده است.

آقای امیراحمدی در مورد هدف از تاسیس دفتر این شورا در ایران، به رادیو زمانه گفته است که: «هدف شورا، ایجاد درک بهتر از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روابط دیپلماتیک دو کشور است تا وسیله‌ای برای گفتگوهای شفاف در سطح مورد قبول دنیای امروز باشد.»

روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا از سال ۵۸ و پس از حمله «دانشجویان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارت در آبان ماه همان سال، قطع شد.

اکنون ۲۹ سال است که هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد و سفارت سوئیس در ایران، حفاظت از منافع آمریکا در جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است.

در چند ماه گذشته، برخی دیپلمات‌های آمریکایی از امکان گشایش دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران و حضور کارمندان آمریکایی در این دفتر سخن گفته بودند.
به طور مشخص، هفت سناتور برجسته آمریکایی با ارسال نامه‌ای به جورج بوش رئیس جمهوری این کشور از ایده بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران حمایت کردند.

وزارت‌خارجه آمریکا این گزارش‌ها را به‌طور تلویحی تائید کرده، اما هنوز اقدام مشخصی در این زمینه صورت نگرفته است.


در همین رابطه:
استقرار بسیج دانشجویی در محل سفارت سابق آمریکا
«طرح گشایش دفتر هنوز در حال بررسی است»
«توقف ایده اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به ایران»
اجازه گشایش دفتر «شورای آمریکاییان و ایرانیان» در تهران

نظرهای خوانندگان

مبارک باشد اقای امیراحمدی. ان هه تعریف و تمجید از احمدی نژاد و دیدارهای پشت پرده و بازارگرمی به کجا رسید....

-- Hatef ، Oct 21, 2008

البته از کردان بعید نیست که چنین غیر کارشناسی نطق کند! کسی که مدرک دکتری و فوق لیسانس و لیسانسش دروغ و کشککی در آمده نباید بیشتر از این انتظار تکلم صحیح و کار شناسی آن هم در سطح گویش سیاسی و روابط حقوق بین ا لملل داشت. من نمی دانم با توجه به کثرت بیکاران باسواد با سطح دکتری و فوق لیسانس واقعی در ایران چرا این هنوز بر مسند وزارت تکیه زده و به زیر نمیکشندش تا بیشتر از این سبب بدبختی و سیه روزی مردم مظلوم پنجه در فقر نشوند!؟

-- سالار ، Oct 21, 2008

اظهار نظر کردان،سرنوشت مختوم کاسه هاي داغ تر از آش است.آقاي امير احمدي اگر به گذشته خودش،لااقل از پانزده سال پيش که در کنفرانسي سر هم بندي شده با عوامل شناخته شده جمهوري اسلامي در پاريس شرکت کرد،نگاهي بياندازد،از تصميم وزير کشورحيرت نخواهد کرد.

-- مخبر ، Oct 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)