تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض ایران به «انحصار» ژاپن در شورای امنیت

سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتقاد از عضویت ۱۸ساله ژاپن در شورای امنیت، آن را نشانه «بی‌عدالتی و تک صدایی» در ساختار چنین شورایی دانست.

ایران به همراه ژاپن، نامزد کرسی آسیا برای عضویت غیر دائم شورای امنیت بود که جمعه گذشته تنها با کسب ۳۲ رای از ۱۹۲رای، از راه‌یابی به این شورا باز ماند. ژاپن با کسب ۱۵۸رای برای نهمین بار عضو غیر دائم این شورا شد.

حسن قشقاوی که امروز دوشنبه در کنفرانس هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «ساختار فعلی سازمان ملل به‌ویژه نحوه مشارکت اعضا و تقسیم بندی عضویت ناعادلانه است.»

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران نیز بارها اعلام کرده است که سازمان ملل و شورای امنیت از ساختاری «ناعادلانه» برخودار هستند.

آقای قشقاوی همسو با رئیس جمهوری ایران باردیگر اعلام کرد: «از آغاز فعالیت این نهاد بین‌المللى (شورای امنیت) تاکنون، ۷۴ کشور حتى یک بار هم به عضویت غیر دائم شوراى امنیت در نیامده‌اند و ۴۲ کشور از جمله ایران، تنها یک بار، به عنوان عضو غیر دائم شوراى امنیت انتخاب شده‌اند.»

وی افزود: «هیچ دلیل منطقی ندارد که ژاپن عضویت غیر دائم در شورای امنیت را در انحصار خود قرار دهد.»

ایران پس از ۱۹۵۵ میلادی هیچ گاه موفق نشده است تا یکی از ۱۰ کرسی موقت شورای امنیت، به عنوان اصلی‌ترین نهاد سیاست‌گذاری سازمان ملل را کسب کند.

وزیر امور خارجه ایران، ۱۴ تیرماه امسال در دیدار با نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی از تمایل تهران برای عضویت در این شورا خبر داده بود.

ایران در حالی خواستار عضویت غیر دائم شورای امنیت بود که طی دو سال گذشته این شورا پیگیر پرونده هسته‌ای تهران بوده و تا کنون چهار قطعنامه با مضمون تحریم بر ضد جمهوری اسلامی تصویب کرده است.

شورای امنیت (UNSC) یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد.
این شورا پنج عضو دائم و ۱۰ عضو انتخابی دارد. ریاست شورای امنیت، نوبتی است و مدت آن یک ماه است.

آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و روسیه پنج عضو دائم شورای امنیت را تشکیل می‌دهند که از حق وتو برخوردارند؛ اما اعضای غیر دائم که به مدت دو سال برگزیده می‌شوند، برای انتخاب شدن، نیازمند کسب آرای دو سوم از ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند.


در همین رابطه:
ایران: ژاپن کنار بکشد
«عضویت در شورای امنیت، برای ایران یک فرصت است»

نظرهای خوانندگان

بیچاره ایران، چقدر از «انحصار» دلخور است.

-- بدون نام ، Oct 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)