تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«حساب ذخیره ارزی خالی است»

حسن روحانی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی از برداشت بیش از ۴۶ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی توسط دولت نهم خبر داد.

به گفته آقای روحانی، این مبلغ طی سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ به تدریج و با متمم بودجه برداشته شده است.

خبرگزاری‌ها امروز دوشنبه به نقل از این مقام نزدیک به علی اکبر هاشمی رفسنجانی، گزارش می‌دهند که بر اثر این برداشت‌ها حساب ذخیره ارزی «خالی» و نقدینگی و تورم در اقتصاد ایران افزایش یافته است.

این برای سومین بار طی ماه‌های اخیر است که آقای روحانی از سیاست‌های کلان دولت محمود احمدی‌نژاد انتقاد می‌کند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، براساس قانون برنامه چهارم توسعه، هم‌اکنون باید در حساب ذخیره ارزی، ۱۵۰ میلیارد دلار پول وجود می‌داشت.

وی همچنین گفت که دولت نهم «بی‌محابا اقدام به برداشت از حساب ذخیره ارزی» کرده است.


آن‌طور که آقای روحانی می‌گوید، دولت نهم در سه سال اخیر (از سال ۸۴ تا ۸۶) به ترتیب ۱۱.۸، ۱۷.۸ و ۱۶.۸ میلیادر دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است.

اعلام میزان برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی، پس از آن‌که محمود احمدی‌نژاد در مهرماه اعلام کرد که میزان موجودی این حساب محرمانه است، صورت می‌گیرد.

آقای روحانی همچنین اظهار داشت: «امروز چه کسی مسئول این فشار به مردم و شوک به اقتصاد ایران خواهد بود، آیا عدم تحقق ۵۴ میلیارد دلار درآمد ارزی در کمتر از شش ماه، این اقتصاد و مردم را با مشکل مواجه نخواهد کرد؟»

وی افزود: «از یک سوراخ چند بار باید گزیده شویم؟ مگر افراد مطلع و دلسوز نسبت به برداشت از این حساب و آثار زیان‌بخش جارو کردن صندوق ارزی اعلام خطر نکرده بودند؟ مگر می‌شود همیشه با آزمون و خطا کشور را اداره کرد؟»

انتقاد از کسری بودجه دولت و درآمد‌های ارزی آن در سال ۸۷ پس از آن‌که محمود بهمنی از کاهش ۵۴ میلیارد دلاری درآمد‌های ارزی خبر داد رو به فزونی نهاده است.

حسن روحانی اولین مقام بلند‌پایه ایران در مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پس از اعلام این کسری‌ها، انتقادات تندی متوجه عملکرد دولت نهم می‌کند.

یش‌تر وی در ۲۰ شهرویور ماه، تنها چند روز پس از حمایت صریح آقای خامنه‌ای از دولت، احمدی‌نژاد را متهم کرد که در سه سال گذشته «فرصت‌های طلائی» را از دست داده است.

برخی ناظران،حسن روحانی را یکی از نامزد‌های احتمالی دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌دانند.
وی ظرف دو سال اخیر، ضمن انتقادات شدید علیه دولت احمدی‌نژاد، به ویژه سیاست‌خارجی رئیس جمهور در برابر غرب در موضوع برنامه هسته‌ای را مورد سرزنش قرار داده است.

روحانی در حال حاضر تصدی مجموعه‌ای از مناصب مهم در جمهوری اسلامی، همچون عضویت در مجلس خبرگان را برعهده دارد .


در همین رابطه:
انتقاد دوباره روحانی از سیاست‌های دولت نهم
انتقاد تند حسن روحانی از دولت احمدی‌نژاد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)