تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران از نشستن بر کرسی غیر دائم شورای امنیت باز ماند

رقابت ایران و ژاپن برای کسب کرسی آسیا در شورای امنیت سازمان ملل، با پیروزی توکیو و عضویت غیردائم این کشور در این شورا به پایان رسید.


شورای امنیت سازمان ملل (عکس: AFP)

ایران و ژاپن برای به دست آوردن کرسی آسیا در شورای امنیت با یکدیگر رقابت می‌کردند که در رأی‌گیری از ۱۹۲ کشور عضو در مجمع عمومی سازمان ملل، ژاپن ۱۵۸ رأی به دست آورد و ایران تنها صاحب ۳۲ رأی شد.

به این ترتیب، ژاپن برای دهمین بار به مدت دو سال به عضویت غیردائم شورای امنیت در آمد.

در این رأی‌گیری، کشورهای ترکیه، اتریش، اوگاندا و مکزیک نیز از مناطق دیگر به عنوان اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت برگزیده شدند.

چندی پیش، ایران از ژاپن خواسته بود تا از رقابت با ایران بر سر کسب کرسی غیر دائم شورای امنیت کنار بکشد و این فرصت را به تهران بدهد.

ایران هیچ گاه پس از ۱۹۵۵ میلادی موفق نشده است یکی از ۱۰ کرسی غیر دائم شورای امنیت را که که اصلی‌ترین نهاد سیاست‌گزاری سازمان ملل است، کسب کند.

جمهوری اسلامی در حالی درخواست عضویت غیر دائم در شورای امنیت را مطرح کرده بود که این شورا تا کنون چهار بار بر سر موضوع برنامه هسته‏ای ایران، قطعنامه صادر کرده است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران نیز بارها از مواضع و سیاست‌های شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرده است.


زیپی لوینی، وزیر امور خارجه اسراییل (عکس: AFP)

در مجمع عمومی شورای امنیت، زیپی لوینی، وزیر امور خارجه اسراییل به عنوان مخالف سخنرانی کرد و عضویت ایران در شورای امنیت را غیر قابل قبول خواند.

پس از این رأی‌گیری، نمایندگان بریتانیا و ایالات متحده، ضمن ابراز شادمانی از ناکامی ایران در راهیابی به شورای امنیت، کسب این تعداد اندک رأی را «فرستادن نشانه‌ای از سوی اعضای سازمان ملل به ایران» خواندند

در حوزه اروپا نیز رقابت میان ایسلند، ترکیه و اتریش بر سر دو کرسی اروپا بود که در نهایت ترکیه با ۱۵۱ رأی و اتریش با ۱۳۳ رأی، دو کرسی حوزه اروپا را کسب کردند.

ایسلند نیز برای به دست آوردن یکی از دو کرسی اروپا نامزد شده بود که در نهاست با کسب ۸۷ رأی، از راهیابی به شورای امنیت باز ماند. اقتصاد این کشور مدتی است که شدیداً دچار بحران شده است.

در حوزه آفریقا، اوگاندا ۱۸۱ رأی به نام اوگاندا ثبت شد. اوگاندا در این حوزه بدون رقیب بود.

در حوزه آمریکای لاتین نیز مکزیک بدون داشتن رقیب توانست ۱۸۵ رأی کسب کند.


شورای امنیت یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد.

این شورا پنج عضو دائم و ۱۰ عضو انتخابی دارد. ریاست شورای امنیت نوبتی است و مدت آن یک ماه است.

آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه و روسیه پنج عضو دائم شورای امنیت را تشکیل می‌دهند که از حق وتو برخوردارند.

اعضای غیر دائم که به مدت دو سال برگزیده می‌شوند، برای انتخاب شدن، نیازمند کسب آرای دو سوم ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند.


در همین رابطه:
ایران: ژاپن کنار بکشد
«عضویت در شورای امنیت، برای ایران یک فرصت است»
ایران خواستار تغییر ساختار شورای امنیت شد
ایران نامزد عضویت در شورای امنیت شد
درخواست ایران برای عضویت در شورای امنیت

نظرهای خوانندگان

آقای احمدی نژاد مدعی بود ١٣٠ کشور کشورهای عدم تعهد و اسلامی از ایران حمایت می کنند تا ایران غنی سازی کند و ایشان معتقد بود قطعنامه های شورای امنیت توسط چند کشور که اغراض سیاسی با ایران دارند تصویب شده است آقای احمدی نژاد آن ١٣٠ کشور کجایند ؟ چرا اینجا آبروی نداشته ات را بردند ؟ چزل به خودتان نمی آیید و دروغ را اصل سیاستتان کرده اید سیاست ما عین دیانت ماست . این انتخابات نشان داد ایران همان ادعایی که در رابطه با حمایت اکثریت کشورها ی دنیا دارد کذب محض است حمایت داخلی و مردمی بودنشان نیز همینطور می باشد

-- فرهاد-فرياد ، Oct 18, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)