تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتصاب بخشی از بازار‌های اصفهان

بخشی از بازار‌های اصفهان در اعتراض به ابلاغ «قانون مالیات بر ارزش افزوده» تعطیل شده است.

این تعطیلی از دو روز گذشته به طور رسمی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا روز‌های آینده ادامه داشته باشد.

هفته گذشته، به فاصله تنها چند روز از ابلاغ این قانون، طلافروشان عمده اصفهان با خودداری از واردات شمش به آن اعتراض کرده بودند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده که از اول مهرماه امسال به اجرا گذاشته شده، اصناف را مکلف می‌کند که مالیات بیشتری نسبت به قبل پرداخت کنند.

خبرگزاری فارس امروز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که بازاریان اصفهان در یک اعتراض دسته‌جمعی اقدام به اعتصاب و تعطیلی بازارها کرده‌اند.

آنها می‌گویند با ابلاغ این قانون، مجبور می‌شوند به میزان افرایش نرخ جدید‌ مالیات‌ها، کالاها و خدمات خود را گران کنند که این امر مورد قبول مصرف‌کنند‌گان نیست.
بازاریان اصفهان اجرای این قانون را باعث رکورد بازار‌ها ارزیابی می‌کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از یک بنکدار عمده سکه و طلا گزارش کرده است: «تا زمانی که قانون مالیات ۳ درصد بر ارزش افزوده لغو و غیرقابل اجرا اعلام نشود، اعتصاب بازاریان اصفهان ادامه دارد.»

عباسی یکی از بازرسان اتحادیه طلای اصفهان در این ارتباط به خبرگزاری فارس گفته است که: «با اعمال این قانون از این به بعد هر کیلو طلا باید ۷۵۰ هزار تومان گران‌تر فروخته شود.»

ایرنا همچنین بر اساس گزارش‌هایی که آن‌ها را «شایعه» خوانده، اعلام کرده است که «کسبه، بازاریان و تجار اصفهانی حساب‌های بانکی خود را خالی کرده‌اند تا نشانه‌ مخالفت آنها با قانون ۳ درصد مالیات ارزش بر افزوده باشد.»

کارشناسان اقتصادی پیش‌تر هشدار داده بودند که اجرای این قانون در شرایط کنونی نرخ تورم در کشور را بالا خواهد برد.

اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدت پنج سال، از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
این قانون در اول تیرماه سال‌جاری از سوی رئیس جمهور ابلاغ و از اول مهرماه به اجرا گذاشته شده است.

نظرهای خوانندگان

اگر مردم به دولت اعتماد داشته باشند در پرداخت مالیات مشکلی ندارند. اما همه بر این باورند که این مالیاتها صرف آبادانی مملکت نمیشود

-- شعله ، Oct 6, 2008

اگر3درصد ارزش افزوده در رابطه با سود مغازه دار باشد و ارتباطی با دستمزد ساخت نداشته باشد رقم زیادی نیست..چگونگی محاسبه صحیح هم شرط است. در مقایسه با مالیات حقوق کارمندان بنظرم کمی عادلانه میباشد و اگر به بقیه رشته های تجارت سرایت کند شاید درجلوگیری اجحاف بیش از حد بازاریان مفید باشد البته تجار ایرانی ... عادت بحسابرسی ندارد ضمنا بعرض برسانم که اکثر مسئولین مملکتی به پیروی از صدر اسلام در تجارت نقش داشته و از تولید گریزانند و همین باعث خرابی مملکت شده است

-- حسن ، Oct 7, 2008

هزار تومان دو سال پیش الان پانصد تومان هم قدرت خرید ندارد. من فکر می کنم هیچ دولتی در دنیا نتوانسته به این سادگی پنجاه درصد از مردم مالیات بگیرد بدون اینکه حتی روحشان هم خبردار شود. اینها یه ورشان عربی می رقصه، یه ورشان باله روسی حال می کنه. نمیشه که هم از پول نفت بخوری. هم مالیات بگیری عزیز.

-- تابان ، Oct 7, 2008

آنچه كه احمدي نژاد راجع به نظام سرمايه داري مي گويدحقيقتي است كه نبايد تحت لواي آراي ديگر احمدي نژاد كه بعضا درست نيستند و بويي از واقعيت نبرده اند محو بشوند و ناشنيده بمانند. اما اينكه اين حقيقت از چه صافي هايي عبور مي كند و چگونه در واقعيت زندگي راه پيدا مي كند و چه ميزان از ظرفيت خود را پر مي كند خود بحث مفصل ديگري است. متاسفانه همينطور كه در اين گزارش مي توان ديد نظام اقتصادي ايران بر پايه هاي بازار و به عبارتي نظام سنتي سرمايه داري است و حالا همين بازاري هايي كه واردات و صادرات خود را از قبل رانتهايي كه خود از دولت و بيشتر از آن از حكومت (كه اين دو از هم جدا هستند) مي گيرند حاضر نيستند مالياتي بيشتر تحت عنوان ماليات بر ارزش افزوده بپردازند و از آنجا كه مي دانند قدرت بي چون و چراي نظام اقتصادي هستند و تعطيل كردن كارشان بر فعاليتهاي دولت و زندگي مردم تاثيرگذار خواهد بود به خود جرات مي دهند تا حتا ذره اي از سود سرشاري كه مي برند نكاهند. و بدين ترتيب آنها -بازاري ها- حتا براي نيل به اهدافشان از مردم هم سواري مي گيرند. در نظامي كه هر كس بنا به دلخواه خود و بسته به سقف طمع و جاه طلبي اش معين مي كند كه از يك داد و ستد چقدر مي خواهد سود كند وضع بهتر از اين نخواهد شد.
اين حرفي هم دوستمان در كامنت بالا نوشته است حقيقت تلخ ديگري است كه اينهمه سود از فروش نفت و محصولاتش و گاز و ...به علاوه اين مالياتها در كجا خرج مي شود و چرا هنوز سطح زندگي بيش از نيمي از مردم هنوز زير خط فقر است و چرا ما همه مقروضيم.
و بدين ترتيب حتا آنها كه جاه طلب هم نيستند به خود حق مي دهند معادلات و معاملات را هرچه تمام تر به سود خود بچينند. وقتي مديرعامل فلان شركت از پيش پرداخت يك پروژه ملي كه با رانتهايي كه در اختيار داشته در يك مناقصه صوري برده مي رود در كشور عمان هكتارها زمين مي خرد كه بعد به قيمت بسيار گزافتر به خود دولت عمان بفروشد و پول حاصل از سودش را در بانكهاي خارجي بگذارد و يا به متراژ زمينهايش در اقصي نقاط جهان بيفزايد و بعد از كارش به گونه اي حرف مي زند كه مردم را مبهوت به اصطلاح ذهن اقتصادي خود كند كه بنده به اين مي گويم عوامفريبي اقتصادي و كسي هم نيست بزند توي گوش اين آدم و بهش بگويد چرا پول طلبكارانت كساني را كه در ايران براي تو و براي جيب گشاد تو فقط براي اينكه زندگي شان بچرخد كار كرده اند نمي دهي آنوقت بازاري ها هم تعطيل مي كنند.
و اتفاقي كه مي افتد چيست؟ دولت حرفش را پس مي گيرد و دوباره همه چيز مثل سابق مي شود پولدار پولدارتر و فقير فقير تر مي شود.

-- آرش ، Oct 7, 2008

بی فایده است عزیز من 2ماه تاخیر انداختن که آبها از آسیا ببیفته راحتو بی دغدغه اجراش می کنن.اونهایی هم که اعتصاب کردن سر فرصت میگیرن می برن زندان .مثل سهمیه بندی بنزین .ما ملت ایران ساده لوه ترین انسانهای روی زمین هستیم .

-- ج ، Oct 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)