تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

۷۰۰ هزار کشته و ۴۵۰ هزار زندانی، حاصل تصادفات ۳۰ سال گذشته

مدیر عامل ستاد دیه، از جان باختن بیش از ۷۰۰ هزار نفر و زندانی شدن ۴۵۰ هزار راننده در ۳۰ سال گذشته به علت تصادفات رانندگی خبر داد.


به گزارش ایسنا، سید اسدالله جولایی در مورد برگزاری جشن‌های گلریزان برای آزادی زندانیان غیر عمد گفت: «سال گذشته ۱۷۶ جشن گلریزان در سراسر کشور برگزار شد که افراد نیکوکار ۶.۵ میلیارد تومان جهت آزادی زندانیان کمک کردند. برای آزادی ۲۴ هزار نفر به ۴۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است.»

مسأله زندانی شدن رانندگان بر اثر تصادفات رانندگی در شرایطی مطرح می‌شود که فرمانده پلیس راه ایران وضعیت جاده‌ها را «بحرانی» توصیف کرده است.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی به ایسنا گفت: ورود روزانه انبوهی از خودروها و عدم توسعه زیرساخت‌ها متناسب با ورود وسایط نقلیه، موجب شده هر روز به سمت بحرانی شدن در جاده‌های کشور نزدیک شویم.

وی با اشاره تعطیلات سه‌روزه در ایران و سفر مردم تهران به استان‌های شمالی گفت: «این امر موجب شد تا از حدود ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه، جاده‌ها مملو از خودروهایی باشد که خصوصاً در مسیر سه استان شمالی در حال حرکت بودند که این امر موجب کندی حرکت و حتی توقف‌های مقطعی در این مسیرها شد.»


با تعطیلی روز چهارشنبه در ایران به مناسب عید فطر، و نیز تعطیلی رسمی مدارس در روز پنجشنبه، مسافرت‌های بین شهری در کشور افزایش یافته است.

فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به این‌که در سه روز تعطیلات، مأموران پلیس راه آماده‌باش بوده و شاید بیشتر از هشت ساعت در این مدت نخوابیده باشند، هشدار داد که این امر موجب فرسودگی پلیس می‌شود.

به گفته وی، طی تعطیلات اخیر مأموران پلیس راه کشور ۴۲۲۰ دستگاه وسیله نقلیه متخلف را که در جاده‌ها توقیف کردند.

هم‌چنین در این مدت ۲۲۸۰ گواهینامه رانندگان متخلف توقیف و حدود ۱۳۰ گواهینامه یک‌ساله ابطال شد.

تصادف رانندگی پس از سکته قلبی، دومین عامل مرگ و میر در ایران به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام پلیس راه ایران، در سال گذشته بر اثر تصادفات جاده‌ای بیش از ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و ۲۱۵ هزار و ۱۲۶ نفر دیگر نیز مجروح شدند.


در همین رابطه:
۱۹ کشته و ۱۷۵ زخمی در تصادفات ۲۴ ساعت گذشته
کاهش ۱۷ درصدی مرگ و میر حوادث رانندگی
۷۴ کشته در تصادفات تعطیلات پنج روز گذشته
کشته شدن ۷۰ نفر در تصادفات جاده‌ای
تصادف مرگ‌بار، تلفات یک‌هفته‌ای جاده‌ها

نظرهای خوانندگان

اگر الزام به نوشتن متن به فارسی است پس لطفاً پارسی را پاس بدارید و به جای کامنت بنویسید دیدگاه یا نظر و به جای ادیتور بنویسید ویرایشگر

-- سعید ، Oct 4, 2008

افزایش بی رویه تولید موتورسیکلت در داخل کشور که سبب ارزانی بیش از حد این وسیله در کشور شده سبب شده که بسیاری از نوجوانان و حتی جوانان از این وسیله تنها به عنوان وسیله ای تفریحی استفاده کرده و سبب ایجاد ترافیک و تصادف های مرگ بار شوند. از طرف دیگر می توان گفت که تقریبا صد درصد کیف قاپی ها و خرده دزدی ها از خودروها با کمک همین موتوری هاصورت می گیرد. به نظر من یکی از اقداماتی که می تواند به کاهش شدید تصادفات و نیز بزهکاری جوانان منجر شود، افزایش سن گواهینامه موتورسیکلت به بالای سی سال است. البته می توان استثنائاتی برای شرکت های پیک موتوری و اشخاصی با حرفه های معلوم قائل شد ولی در حالت کلی بیش از هفتاد درصد موتورسواران فعلی جوانانی هستند که از این وسیله صرفا جهت تفریح، ایجاد مزاحمت، نمایش، و بعضا دزدی و بزهکاری استفاده می کنند.

-- رضا ، Oct 4, 2008

سعید جان، همین بی‌توجهی رادیو زمانه به زبان فارسی و هان بی‌توجهی ایرانیان به رانندگی درست و دیگر بی‌توجهی‌های ما همگی ریشه‌شان یکی است.

-- شادان ، Oct 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)