تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی ایران از «نقض حقوق‌بشر» در اروپا

علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه از «نقض فاحش حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها» در این کشور و برخی کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای آهنی امروز دوشنبه در دیدار با اتالی لوآزو مدیرخاورمیانه وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که جمهوری اسلامی نگران وضعیت حقوق‌بشر در اروپا است.

سفیر جمهوری اسلامی همچنین گفته که به شدت نگران «بی‌عدالتی، تبعیض اجتماعی، سیاسی و تبعیض در مورد اقلیت‌های دینی» در کشور فرانسه است.

فرانسه که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد طی ماه‌های اخیر بارها به نمایندگی از این اتحادیه نقض حقوق‌بشر در ایران را محکوم و خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شده است.
این کشور همچنین در بیانیه‌های خود از مقامات جمهوری اسلامی خواسته که به فشار‌ها علیه فعالان مدنی در ایران پایان دهند.

در واکنش به این بیانیه‌ها، آقای آهنی، محتوای این بیانیه‌ها را «غیر واقع‌بینانه» دانسته است.

وی در عین حال با اعلام نگرانی از «تبعیض و بی‌عدالتی در حق زنان فرانسه» افزود که در چندماه اخیر برخی از روزنامه‌نگاران منتقد در فرانسه از کار برکنار شده‌اند که این نشانگر «رویکرد سیاسی و گزینشی دولت فرانسه در قبال حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی رسانه‌ها است.»

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد در ایران، فشار‌ها بر فعالان مدنی افزایش یافته است.

همچنین پلیس ایران از سال گذشته مجموعه طرح‌هایی را تحت عنوان «امنیت اجتماعی واخلاقی» به اجرا گذاشته است که به نظر فعالان حقوق بشر در جریان آن، ده‌ها تن به عنوان «اراذل و اوباش» در دادگاه‌های غیر علنی و فاقد موازین اولیه حقوقی، به اعدام محکوم و سپس به دار آویخته شده‌ و هزاران نفر نیز بازداشت و با اخذ تعهد‌نامه آزاد شده‌اند.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی حقوق بشر،دستگاه‌های قضایی و امنیتی ایران طی سال گذشته بیش از ۳۷۰ نفر را به اتهام‌های گوناگون اعدام کرده‌اند. برخی از این اعدام‌ها در ملاء‌عام انجام گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد ماه گذشته در سفر خود به نیویورک در پاسخ به پرسش رسانه‌ها در رابطه با افزایش فشار‌ها بر فعالان مدنی و همچنین اعدام نوجوانان زیر ۱۸سال، چنین گزارش‌هایی را ساخته و پرداخته رسانه‌های وابسته به آمریکا و اسرائیل دانست.

نظرهای خوانندگان

کودکی که در 15 سالگی قتلی انجام داده در همین هفته قرار است در ایران اعدام شود.. از نظر جمهوری اسلامی این نقص حقوق بشر نیست..؟باین حرف اقای علی اهنی باید گفت فرار بجلوی نظام جمهوری اسلامی در مورد نقص حقوق بشر که هر روز بعناوین مختلف در ایران صورت میگیرد

-- حسن ، Oct 6, 2008

علی (جان مگه تو مغزت از) آهنی؟!! به آمار فروش کلیه و فاحشگی و مهاجرت جوانان ایران مراجعه کن بابا جان تا بفهمی نقض حقوق بشر کجا نگران کننده است!!!

-- روسپی از دوبی ، Oct 6, 2008

به راستی که چه رفتارهای کودکانه ای در روابط بین کشورها جاری است. هم اسباب خنده است و هم باعث تأسف

-- شعله ، Oct 6, 2008

به راستی که چه رفتارهای کودکانه ای در روابط بین کشورها جاری است. هم اسباب خنده است و هم باعث تأسف

-- شعله ، Oct 6, 2008

واژه ای که در برابر اظهار نظر های مسئولین نظام به مغزم خطور می کند ، وقاحت است، باید اعتراف کنم که اینان حداقل در این رابطه بی نظیرند.

-- نادر ، Oct 6, 2008

چهره این خانم یا آقای «اتالی لوآزو» را در حال شنیدن شرح نگرانی ایران مجسم کنید! احتمالا بنده خدا نمیدونسته بخنده یا گریه کنه. واقعا مسخره ست.

-- شبیر ، Oct 6, 2008

من کاری به این ندارم که تو ایران حقوق بشر چطوریه ولی این اروپایی ها هم دلشون اگه برا حقوق بشر سوخته بود اینقدر به صدام سلاح شیمیایی نمی دادند و محاصره اقتصادی نمی کردند ایران و عراق رو.

بعدشم من یه مستند از عربهای فرانسوی (شهروند نه مهاجر) دیدم که وضعیت محله های یاخچی آباد تهران به مراتب از اونها بهتر بود. کلی برای استخدام و حقوق شهروندی با تبعیض روبرو بودند.

-- مانی ، Oct 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)