تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

البرادعی: ایران، شفاف‌سازی کند

محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر از ایران خواست در مورد برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند و گفت که این اقدام به نفع «ایران، خاورمیانه و تمام جهان» است.

محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر از ایران خواست در مورد برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند و گفت که این اقدام به نفع «ایران، خاورمیانه و تمام جهان» است.

آن‌طور که خبرگزاری فرانسه نوشته است آقای البرادعی در پنجاه و دومین کنفرانس مجمع عمومی آژانس که امروز دوشنبه در وین آغاز به کار کرد، از جمهوری اسلامی خواست که برای اعتمادسازی مجدد، هرچه سریع‌تر، شفاف‌سازی کند.

کنفرانس سالانه مجمع عمومی آژانس که مهم‌ترین نشست اعضای این سازمان است، هر سال با شرکت روسای سازمان‌های انرژی اتمی عضو، به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

قرار بود غلام‌رضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این کنفرانس شرکت کند که به دلایل اعلام نشده از این سفر انصراف داد. برخی تحلیل‌گران، عدم حضور آقای آقازاده را که دیروز خبر آن منتشر شد، بخشی از واکنش اعتراضی ایران به صدور چهارمین قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای این کشور می‌دانند.
علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس به جای وی در این کنفرانس، سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای البرادعی با اشاره به این که آژانس درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به پیشرفت قابل توجهی دست نیافته است افزود: «خودداری ایران از توضیخ درباره فعالیت‌های هسته‌ای فعلی و گذشته‌اش، موجب نگرانی جامعه بین‌الملل شده است.»


وی همچنین گفت که این نگرانی در قطعنامه‌های شورای امنیت و جلسات شورای حکام نیز مطرح شده است.

با این حال دبیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی اظهار داشت که آژانس هنوز هم می‌تواند به‌ راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهد.

نشست سالانه آژانس در شرایطی آغاز به کار کرده است که شورای امنیت، شنبه بعدازظهر، چهارمین قطعنامه خود علیه جمهوری اسلامی را صادر کرد و از این کشور خواست که مفاد سه قطعنامه پیشین را به طور کامل و بدون درنگ، رعایت کند.

بر اساس این گزارش، نشست امسال آژانس که با شرکت ۱۴۵عضو آن برگزار شده است می‌تواند به محل رویارویی غرب و دنیای اسلام به ویژه بر سر فعالیت های هسته ای اسرائیل منجر شود.

کشورهای اسلامی بدنبال صدور قطعنامه‌ای علیه فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل هستند که مانع انجام فعالیت‌های بازرسی آژانس در تاسیسات اتمی خود شده است.
اسرائیل دارای تنها زرادخانه هسته‌ای خاورمیانه است.

سوریه و ایران تلاش می‌کنند در موضع گیری کشورهای اسلامی علیه فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل نقشی کلیدی ایفا کنند و به دنبال جلب حمایت سایر کشورها هستند.

این در حالی است که اسرائیل، با توجه به صدور قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران، تلاش می‌کند این مسئله را برجسته کند که ایران با وجود هشدارهای بین‌المللی، کماکان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)