تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

هشدار رئیس دیوان محاسبات به دولت در مورد بودجه سال ۱۳۸۷
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «خارج از ضابطه» به تجزیه وتحلیل هشدار رئیس دیوان محاسبات کشور به دولت نهم مبنی بر رعایت قوانین بودجه سال ۱۳۸۷ پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «آش رفتار دولت آنقدر شور شده که صدای آشپز هم بلند شده است. رفتارهای خلا‌ف قاعده و ضوابط دولت نهم که به یک اپیدمی عمومی در ساختار مدیریت اداری و سیاسی کشور بدل شده صدای رئیس جدید‌الورود دیوان محاسبات را نیز درآورده است.»

اعتماد ملی در ادامه با استقبال از صدور نامه روز گذشته رئیس دیوان محاسبات به معاون اول رئیس جمهور در خصوص بودجه سال ۸۷می‌آورد: «ماجرا كمي قابل تامل است. اينك رياست مجلس با علي لا‌ريجاني است. رئيس ديوان محاسبات نيز يكي از همراهان قديمي ايشان است. بر كسي هم پوشيده نيست كه روابط لا‌ريجاني و احمدي‌نژاد چندان مطلوب و دوستانه هم نيست. حال مي‌توان اينگونه احتمال داد كه مجلس تحت رياست لا‌ريجاني و ديوان محاسباتش ديگر به دولت و اركان آن جعبه شيريني نشان نخواهد داد و از خطاها و انحرافاتش به راحتي نخواهد گذشت.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد که «مهم این نیست که تنها به سلا‌مت اخلا‌قی و مالی سیاستمداران تکیه کنیم. مهم آن است که اجازه ندهیم افسانه قدرت تصویری شبهه‌ناک در مقابلشان بگشاید که به آنها اطمینان بدهد، هر کار که می‌کنند درست است، حتی اگر خلا‌ف قانون باشد!»

اعتماد ملی در پایان نتیجه می‌گیرد:‌ «هرچند در نیت خیر مدیران دیوان محاسبات مبنی بر برخورد با تخلفات تردیدی روا نیست اما نمی‌توان این موضوع را با رقابت‌های سیاسی اصولگرایان مرتبط ندانست.»

انتقاد از مواضع برخی اصلاح‌طلبان در مسائل داخلی و خارجی ایران
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «توزیع مسموم التهاب» به انتقاد از مواضع چند روز اخیر برخی فعالان و رسانه‌های اصلاح‌طلب در خصوص مسائل اخیر ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «رفتار برخی از جریانات داخلی که ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند سئوال‌های زیادی را در افکار عمومی به وجود آورده است که بی پاسخ گذاشتن آنها از اعتبار سیاسی و اجتماعی این گروه‌ها و رسانه‌های وابسته به آنها خواهد کاست.»

رسالت می‌آورد: «در بین برخی از افراطیون دوم خردادی نظریه‌ای در حال رشد است که آنها باید حتما گزینه‌ای را معرفی کنند که رد صلاحیت شود. پس از آن در یک اقدام هماهنگ ضمن التهاب آفرینی در جامعه زمینه را برای آشوب‌های احتمالی فراهم کنند.»

به نوشته این روزنامه محافظه‌کار «اصلاح‌طلبان می‌خواهند با التهاب آفرینی در فضای عمومی کشور زمینه را برای زیر سئوال بردن استقلال سیاسی ایران به کار ببرند و موتور روندهای استبدادی و استعماری سابق را روشن کنند.»

رسالت در بخش دیگری از سرمقاله خود با انتقاد از مواضع برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در حمایت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌نویسد: «التهاب آفرینی با مقاصد سیاسی در عرصه ورزش کشور آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟»

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد که «التهاب آفرینی و رواج اخلاق تخریب و بی انصافی در قبال دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه های مختلف اگر رفتاری خصمانه با ملت ایران نباشد همسویی با سیلی خوردگان از امام(ره) و انقلاب است.»

نقد قطعنامه جدید شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «۱۸۳۵ تئاتر یا دیپلماسی؟!» به تجزیه و تحلیل پیام قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، تبدیل شدن «دیپلماسی» به «نمایش»، «اقدام» به «تظاهر» و «فشار» به «حفظ آبرو» مهمترین مشخصه دوران جدید است.

کیهان معتقد است که قطعنامه «۱۸۳۵ چیزی جز یک روکش نازک بر اختلافات شدید درون گروه ۶ نیست که جالب است خود غربی‌ها هم در سخنان خود تلویحا تایید کرده‌اند.»

این روزنامه می‌نویسد که هدف از صدور این قطعنامه «جلوگیری از خوشحال کردن بیشتر ایران و سرپوش نهادن بر اختلافات درباره چگونگی برخورد با ایران بوده است نه کتمان این اختلافات که وجود آنها اظهر من الشمس است.»
کیهان در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد که «این قطعنامه به طور کامل فاقد محتواست و حتی لحن آن هم نسبت به قطعنامه‌های سابق تفاوت نکرده است.»

این روزنامه همچنین می‌نویسد که «ایران از محتوای ۱۸۳۵ پیام اوج گرفتن اختلاف و استیصال در ۱+۵ را دریافت خواهد کرد.»

در جمع بندی نهائی سرمقاله نویس کیهان می‌خوانیم که قطعنامه ۱۸۳۵ «برای ایران نه حاوی پیام اجماع است و نه نشانه تشدید فشارها، فقط علامتی است از اینکه مسیری که می‌رود صحیح است و دشمنان پیشرفت ایران از سر درماندگی به فراهم آوردن اسباب تفریح برای دیگران روی آورده‌اند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)