تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آتش در پارک گلستان مهار شد

آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان در شمال‌شرقی ایران، صبح امروز دوشنبه مهار شده است.

این آتش‌سوزی در منطقه پاسنگ پارک ملی گلستان که از نظر جغرافیایی در محدوده استان خراسان شمالی قرار دارد ساعت شش عصر شنبه دوم شهریور آغاز شده بود.

واحد‌مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، به نقل از مدیر کل ستاد حوادث غیر مترقبه استان گلستان این خبر را اعلام کرده است.

به گفته آقای حسام، عملیات مهار آتش در پارک ملی گلستان را سه بالگردی که از استان‌های تهران و خراسان رضوی به منطقه اعزام شده‌اند، انجام داده‌اند.

این مقام افزود که نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، آتش نشانی، مردم دو استان گلستان و خراسان شمالی و نیروهای انتظامی، سپاه پاسداران، لشکر 30 گرگان و هلال احمر استان گلستان تا حصول اطمینان از رفع شدن خطر در این منطقه حضور خواهند داشت.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در تهران درباره دلایل ادامه آتش سوزی در پارک ملی گلستان و اهمیت این پارک، به رادیو زمانه می گوید: متاسفانه این پارک هر سال یا دو سال یکبار، بخشی از آن دچار حریق می‌شود که به‌ویژه در فصل سفر که جاذبه توریستی دارد اتفاق می افتد.»

به گفته آقای کهرم «سطح جنگل پوشیده از برگ‌ها و شاخه‌های خشک است و با کوچکترین نسیمی آتش پراکنده می شود و تغییر جهت باد آنرا گسترش می دهد و مهار آتش را مشکل می سازد.»

این کارشناس محیط زیست یکی از مشکلات مهار آتش در پارک مزبور را نبود «تجهیزات و امکانات کافی از جمله هواپیماهای تانکر و هلیکوپتر‌هایی که بتوانند آب روی آتش بریزند» اعلام کرده است.


پارک ملی گلستان بیش از ۹۰ هزار هکتار وسعت دارد.

گلستان اولین پارک ملی ایران است که تاسیس شده و قدمت آن به دوران زندیه باز می گردد.



این پارک ملی که در منتهی‌الیه جنگل‌های خزری یا هیرکانی واقع است از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی و نخستین پارک ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

در این پارک انواع گونه‌های گیاهی و جانوری و انواع ریگزا‌ها و دره‌ها و دشت‌های بسیار زیبا وجود دارد.

در پارک گلستان ۱۴۰۰گونه گیاهی وجود دارد که عمر برخی از آنها تا ۶۰سال می‌رسد.

در این پارک گونه‌های مختلف جانوری همچون مرال، شوکا، قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه و پرندگانی همچون عقاب طلایی، دلیجه، کبک، تیهو و زیست می‌کنند.

شکار در این پارک ملی گلستان قدغن است

نظرهای خوانندگان

تاثیر آتش سوزی بر جنگلها لزوما منفی نیست. بعضی از گونه های جنگلی برای بقای خود نیازمند آتش سوزی های موسمی هستند. آنچه امروزه مورد بررسی زیست شناسان قرار گرفته تاثیر منفی سرکوب کردن آتش سوزی به دست انسان در بلند مدت است. به هر حال آتش یکی از عناصر طبیعی است. حذف آن از طبیعت خودش نوعی اخلال در اکوسیستم است و در این زمینه تحقیقات زیادی در دهه اخیر صورت گرفته.

-- محمد ا ، Aug 25, 2008 در ساعت 02:36 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)