تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اجرای اعدام بهمن سلیمیان به تعویق افتاد

رئیس کل دادگستری اصفهان از تعویق اجرای حکم اعدام بهمن سلیمیان که در سن ۱۵ سالگی مادربزرگ خود را به قتل رسانده، خبر داده است.

بهمن سلیمیان که در سال ۱۳۷۵ در سن ۱۵ سالگی مادربزرگ خود را به قتل رسانده، قرار بود در هفته‌جاری در زندان مرکزی اصفهان اعدام شود.

خبرگزاری ایسنا امروز دوشنبه به نقل از غلامرضا انصاری رییس کل دادگستری اصفهان اعلام کرد که علت تعویق در اجرای این حکم، تلاش‌های بیشتر «برای جلب رضایت اولیای دم» است.

به گفته آقای انصاری شاکیان این پرونده سه تن از دایی‌های آقای سلیمانیان هستند که دو تن از آنها تاکنون رضایت خود را از وی اعلام کرده‌اند.

حکم قصاص این فرد از سوی دادگاه جزایی لنجان صادر و رأی پرونده در دیوان عالی کشور تایید شده است.

آقای انصاری در عین حال گفت: «روز پنجشنبه هفتم شهریورماه، وقت اجرای حکم تعیین کرده بودند که من هنگامی که در جریان پرونده قرار گرفتم به نظرم رسید که بتوانیم به اتفاق همکاران و دوستانمان رضایت اولیای دم را جلب و از اجرای قصاص جلوگیری کنیم.»

این مقام قضائی همچنین افزود که خود و سایر همکارانش تلاش می‌کنند تا «اجرای احکام قصاص تا آنجا که امکان دارد اجرا نشود.»

دادگاه نخستین‌بار سلیمیان را به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت دیه محکوم کرد، اما اولیای دم به حکم صادره اعتراض و پس از گذشت ۱۲ سال وی اکنون در آستانه اعدام قرار گرفته است.

۲۹ مرداد ماه امسال نیز رضا حجازی یک محکوم دیگر دارای پرونده قتل در دوران کودکی، در زندان اصفهان در حالی اعدام شد که به وکیل او‌ محمد مصطفایی ‏گفته شده بود که اجرای حکم اعدام وی متوقف شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای اعدام رضا حجازی را محکوم کرده است.

این سازمان در این بیانیه اعلام کرده که ایران نه تنها معاهدات بین‌المللی را نقض کرده بلکه قوانین خود را هم رعایت نمی‌کند.

جمهوری اسلامی ایران با وجود تصویب معاهدات بین‌المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، که بر اساس آنها صدور و اجرای حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و نیز اعتراضات گسترده جهانی، کماکان به صدور و اجرای حکم اعدام برای متهمان نوجوان ادامه می‌دهد.

دولت‌های اروپایی و گروه‌های حقوق بشر از جمهوری اسلامی به دلیل افزایش اعدام‌ها در این کشور به ویژه از زمان آغاز ‌طرح مبارزه با آنچه اخلال در امنیت روانی جامعه نامیده می شود‌، به کرات انتقاد کرده‌اند.

اعدام نوجوانان در ایران، بر پایه یکی از قوانین اسلامی به نام قصاص انجام می‌گیرد.


در همین رابطه:
اعدام قریب‌الوقوع یک مجرم زیر ۱۸ سال در اصفهان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)