تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «شمس لنگرودی»

ششمین جلد از مجموعه «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران» ویژه «شمس لنگرودی» از سوی نشر ثالث در ۱۵۰۰ نسخه منتشر شد.

دبیر این مجموعه‌ محمد هاشم اکبریانی است و پیش‌تر پنج جلد «صادق هدایت»، «هوشنگ گلشیری»، «صمد بهرنگی»، «م.آزاد» و «علی باباچاهی» را با همکاری نشر روزگار روانه بازار کتاب کرده بود.


شمس لنگرودی/نشر ثالث

شیوه کار در این مجموعه، گفتگو است. اگر شخصیتی در قید حیات بوده، گفتگو صرفا با وی و نه اطرافیان انجام شده است و اگر شخصیت مورد نظر چشم از جهان فروبسته بوده، گفتگو با اعضای خانواده، دوستان و همکاران وی انجام گرفته است.

مصاحبه‌کننده «شمس لنگرودی» کیوان باژن است که با ۲۵۰ پرسش محوری از آقای لنگرودی، گزارشی فارغ از هر گونه تجزیه و تحلیل از زنگی خصوصی، اجتماعی و حرفه‌ای وی در اختیار خواننده قرار داده است.

آقای اکبریانی در مقدمه کتاب نوشته است: «در ابتدا قرار بود این طرح، شامل پنجاه جلد باشد که هر جلد به یک شخصیت ادبی بپردازد. اما با توجه به شرایطی که پیش رو قرار گرفت این طرح محدود به بیست شخصیت شد. بر این باورم که ضبط و ثبت زندگی شخصیت‌های ادبی کشور از ضرورت‌هایی است که نباید از آن غافل ماند. بی‌تردید عدم توجه به تاریخ شفاهی باعث خواهد شد که منبعی مهم و قابل اتکا را از دست بدهیم.»

کتاب، در فصول «سال‌شمار»، «دوران کودکی»، «دوران تحصیل»، «از آناهیتا تا زندان» و «از جان گذشته به مقصود می‌رسد»، دوره‌های مختلف زندگی آقای لنگرودی و فعالیت‌های ادبی، سیاسی و فرهنگی وی را از زبان خودش به خواننده ارائه کرده است.

لنگرودی در بخشی ازکتاب در پاسخ به سؤالی در باره احساسش وقتی از لنگرود به تهران آمد، می‌گوید: «وقتی به تهران آمدم با شهر عظیم ماشینی و هولناکی مواجه شدم که هیچ ربطی به رمانتیسم و سانتی‌مانتالیسم نداشت. البته بعدها فهمیدم که اینها همه ظاهر ماجراست و تهران «ده – شهری» عظیم است و بس و هیچ ربطی به ماشین و ماشینیزم ندارد. به هر حال، این روابط عجیب و غریب را که در تهران دیدم، تصور کردم حق با «موج نو» است و باید عصیان کرد و همه چیز را به هم ریخت. فکر کردم اصلا رمانتیسم دیگر این‌جا معنایی ندارد و پاسخگوی این وضعیت ماشینیزه جنسی نیست.»

وی در فصل آخر هم درباره رواج آرمان‌گریزی می‌گوید: «راستش را بخواهید من اساسا به بحث آرمان‌گریزی سخت مشکوکم. به نظرم عده‌ای هستند که به این مقوله دامن می‌زنند تا دستبردهای خودشان را لاپوشانی کنند. چرا که معتقدم آرمان نتیجه نقص زندگی است. آرمان یعنی چشم‌انداز بهبود. هنر، نتیجه آرمان است. اصلا مگر می‌شود یک انسان طبیعی آرمان‌گریز باشد. بله، می‌شود گفت ایدئولوژی‌گریزی ولی آرمان‌گریزی شک‌برانگیز است.»

این کتاب، پنج‌شنبه، ۲۱ شهریور ماه ساعت ۱۸ با حضور احمدرضا احمدی، مهدی غبرایی، احمد پوری، فرشته ساری و ... در محل نشر ثالث رونمایی می‌شود.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «زبان سرخ»
تازه‌های نشر: «زنان ایل بهمئی»
تازه‌های نشر: «به سوی فانوس دریایی»
تازه‌های نشر: «زمانی برای انسانیت بشر»
تازه‌های نشر: «مائو؛ داستان ناشناخته»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)