تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

كلمات رمز ایران در طرح مذاکرات هسته‌ای

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، رموز مدالیتی (چگونگی مذاکرات) این کشور و گروه ۱+۵ برای شروع دور تازه مذاکرات بین تهران و غرب برای حل و فصل مناقشه اتمی جمهوری اسلامی را اعلام کرد.

آقای متکی که امروز دوشنبه از خبرگزاری دولتی ایرنا بازدید می‌کرد، گفت که برای شروع مذاکرات، غرب در مدالیتی (طرح بحث) خود، دو رمز «فریز در مقابل فریز» و «تعلیق» را مطرح کرده است.

به گفته این مقام بلند‌پایه وزارت خارجه ایران، جمهوری اسلامی نیز در مدالیتی خود یک کلمه رمز قرار داده که Agreed Action (‬اقدام توافقی) است.

آقای متکی توضیح بیشتری درباره مدالیتی ارائه شده در بسته‌های دو طرف مذاکره ارائه نکرد، اما گفت که «شرط لازم برای رمزگشایی از کلمه رمز ایران در مدالیتی، مذاکره است.»

به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سعید جلیلی و خاویر سولانا در حال آماده کردن زمینه گفتگوهای دور جدید هستند.

ایران ۲۱ مردادماه امسال اعلام کرد که در گفتگوی سعید جلیلی نماینده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای با غرب و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توافقاتی مبنی بر ادامه مذاکرات «سازنده» میان دو طرف حاصل شده است.

بر اساس این گزارش، طرفین توافق کرده‌اند که مذاکراتشان «در فضایی سازنده ادامه پیدا کند.»

گروه ۱+۵ که متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان است، مسئولیت راهبری پرونده هسته‌ای ایران را بر عهده دارند.

آمریکا پیش‌تر با چرخش در سیاست خود در قبال ایران، معاون ارشد وزارت خارجه خود را راهی گفتگو‌های ژنو کرده بود؛ اما روز گذشته سخنگوی هیئت نمایندگی این کشور در سازمان ملل با اشاره به بی‌توجهی ایران به درخواست‌های بین‌المللی در موضوع هسته‌ای تهران، هشدار داد که راهی جز افزایش تحریم‌ها علیه ایران باقی نمانده است.

در جدال بر سر برنامه هسته‌ای تهران، غرب مدعی است که ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای تهران مبهم است؛ ولی ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن این برنامه تأکید کرده است.


در همین رابطه:
گفتگوی جلیلی و سولانا درباره مذاکرات هسته‌ای
فرانسه: پاسخ ایران در حد انتظار نبود
انتشار متن نامه جلیلی به سولانا
مقامات ۵+۱ بر سر پاسخ ایران مذاکره می‌کنند
«پاسخ ایران، تحویل مقامات اروپا شد»
انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو

نظرهای خوانندگان

رییس جمهور:تحریم روی ایران اثر نداره. چی باید بگم جز زرشک.راست میگه زبون بسته منظورش وطن حقیقیش یعنی لبنان فلسطین و عراقه که تحریم روش اثری نداره.دیگه چه بلایی می خواهین سر مردم در بیارین. از ماست که بر ماست.خاتمی وکروبی رفسنجانی و...همه وهمه مثل همن منفعت طلب. بنده حتی اگر پدرم هم کاندیدا بشه رای نمی دم تا این نظام پادشاهی به کل عوض بشه

-- tehran63 ، Aug 25, 2008 در ساعت 05:38 PM

رای نده تا نظام عوض شه. لابد بابای شما میخواد عوضش کنه! فقط آدم بی سواد ممکنه فکر کنه که همه مثل هم هستند و فقط آدم یک دنده که با خودش هم لج میکنه میگه رای نمیدم!
رای نده. چهار سال دیگه هم زبون بسته رو تحمل کن. رای نده. منتظر باش یکی بیاد پادشاه رو برات عوض کنه!

-- بدون نام ، Aug 26, 2008 در ساعت 05:38 PM

در گیری روسیه در منطقه باعث خوابیدن ظاهری مسئله اتمی ایران در سطح جهانی شده و یک امیدواری کاذب در دولتمردان ایران ایجاد کرده و روسیه که مخالف گسترش تسلیحاتی امریکا در منطقه میباشدو از انجائیکه از نظر اقتصادی ناتوان بوده وبکمکهای اقتصادی دنیای غرب محتاج است بالاخره باامتیاز بیشتر از امریکا و غرب خود را کنار کشیده وایران را در مقابل امریکا تنها میگذارد .علی میمونه و حوضش.امیدوارم که جمهوری اسلامی از کیسه ملت ایران هزینه نکند واگر طرح وبرنامه ای سازمان ملل دارد شامل دولتمردان ونظام جمهوری اسلامی باشد

-- حسن ، Aug 26, 2008 در ساعت 05:38 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)