تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تلاش بریتانیا برای اجماع جهانی علیه روسیه

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا برای مذاکره بر سر چگونگی تشکیل ائتلاف علیه آن‌چه «تهاجم» روسیه نامیده می‌شود، به اوکراین سفر کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، وی یک روز پس از آن‌که روسیه به طور رسمی استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی را تائید کرد، برای دیدار با ویکتور یوشچنکو رئیس‌جمهور اوکراین و سایر مقامات این کشور وارد کیف شد.

اوکراین نیز مثل گرجستان بدنبال عضویت در ناتو است. اما روسیه به شدت با پیوستن کیف و تفلیس به پیمان آتلانتیک شمالی مخالف است.

آقای یوشچنکو در آستانه سفر دیوید میلیبند، این کشور را قربانی تجاوزات روسیه به جمهوری‌های شوروی سابق دانست.
وی در عین حال، اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال آبخازیا و اوستیا را رد کرد.

به گفته کارشناسان، سفر میلیبند به اوکراین این پیام را به مسکو ارسال می‌کند که این کشور و گرجستان مستقل هستند و برای عضویت در ناتو نیازی به اجازه روسیه ندارند.

در همین حال برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است که احتمال حمله مسکو به شبه جزیره کریمه برای جدا کردن آن از اوکراین و نیز تهاجم به مولداوی پس از حوادث گرجستان، بسیار بالاست.
رویترز نیز گزارش داد که روسیه اعلام کرده است به دقت اقدامات ناتو در دریای سیاه را زیر نظر دارد.

«جنگ گرجستان تمرین حمله به ایران بود»
در تحولی دیگر ژنرال لئونید ایواشوف رییس آکادمی مسائل ژئوپلیتیک روسیه ابراز عقیده کرده که جنگ گرجستان و روسیه تمرینی برای آمریکا و ناتو برای حمله نظامی به ایران بوده است.

منظور این ژنرال روس، جنگ میان روسیه و گرجستان است که از 9 تا ۱۸ اوت امسال ادامه داشت و منجر به قربانی شدن بیش از ۲۱۰۰نفر شد.

خبرگزاری روسی نووستی، امروز چهارشنبه در گزارشی از محل کنفراس خبری این مقام نظامی به نقل از وی اعلام کرد: « آمریکا و کشورهای عضو ناتو با مسلح کردن گرجستان و هماهنگی مناقشه در منطقه قفقاز، عملا عملیات گسترده نظامی علیه ایران را تمرین» کرده‌اند.

تاکنون واکنشی به این ادعای ژنرال روس از سوی هیچ یک از مقامات آمریکایی و اروپایی صورت نگرفته است.

ژنرال ایواشوف که پیش‌تر رئیس ستاد ارتش روسیه بوده، گفته است: «احتمال این‌که عملیات نظامی عیله ایران آغاز شود هر روز افزایش می‌یابد.»
این ژنرال روس همچنین ادعا کرده که بخش قدیمی اروپا، هند، چین و کشور‌های آمریکای لاتین مخالف حمله نظامی به ایران هستند.

ژنرال لئونید ایواشوف در فروردین ماه سال گذشته نیز گفته بود که پنتاگون در نظر دارد تا در آینده‌ای نزدیک حملۀ هوایی گسترده‌ای را علیه زیر ساخت های نظامی ایران آغاز کند.
احتمال حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران پس از آن قوت گرفت که مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که حاضر نیستند به هیچ‌یک از درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم تن در دهند.

آمریکا و کشور‌های اورپایی بیم آن دارند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر به دستیابی به سلاح هسته‌ای از سوی این کشور شود، اما ایران بارها اعلام کرده که هدف از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح آمیز و تولید برق است.


در همین رابطه:
اتهامات تازه گرجستان علیه روسیه
آغاز عقب‌نشینی نیروهای روسیه از گرجستان
«عقب‌نشینی روسیه از گرجستان، دوشنبه آغاز می‌شود»
روسیه آتش‌بس را امضا کرد
روسیه: آمریکا بین ما و گرجستان انتخاب کند
شکایت گرجستان از روسیه به دادگاه لاهه
دستور مدودف برای توقف عملیات نظامی در گرجستان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)