تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه

کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی فعال حقوق زنان و برنده جایزه صلح نوبل آن را اداره می‌کند، با صدور اطلاعیه‌ای به «طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه» که یک فوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است اعتراض کرد.

یک فوریت این طرح در ۱۲ تیرماه یال‌جاری با ۱۸۰ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است.

این کانون در اطلاعیه‌ای که نسخه‌ای از آن به رادیو زمانه فرستاده شده، اعلام کرد: «در صورت تصویب نهایی این طرح، آزادی بیان محدودتر گشته، امنیت قضایی شهروندان به مخاطره افتاده و بر تعداد اعدام‌ها افزوده خواهد شد.»

متن کامل طرح را بخوانید

کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه خود یادآور شده که در این طرح ایجاد وبلاگ‌ها و پایگاه‌های اینترنتی که به «ترویج فساد» مبادرت می‌کنند، همانند جرائمی هم‌چون تجاوز و سرقت مسلحانه، مجازات مرگ برای آن تعیین شده است.

این بیانیه می‌افزاید که این بر عهده دادگاه است که تصمیم بگیرد جرائم مزبور باید فساد یا ارتداد قلمداد شود و این مسئله زندگی افرادی را که گناه آنها تنها نوشتن است به مخاطره خواهد انداخت.

متن کامل بیانیه را بخوانید

چنان‌چه این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، شورای نگهبان نیز باید در مورد آن موافقت خود را اعلام کند تا به مرحله اجرا درآید.

مقامات ایرانی به شدت استفاده از اینترنت را تحت کنترل دارند و هزاران پایگاه اینترنتی حاوی تصاویر و مطالب غیر‌اخلاقی و نیز سایت‌هایی که مطالب سیاسی یا توهین‌آمیز به ارزش‌های مذهبی در آنها نوشته می‌شود از طرف دولت مسدود شده است.

ایران یکی از کشورهایی است که جوانان در سطحی بسیار وسیع به وبلاگ‌نویسی می‌پردازند و در وبلاگ‌های خود شرح زندگانی خود را به نگارش در می‌آورند یا به انتقاد از سیاست‌های دولت می‌پردازند.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران را شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، محمد سیف‌زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف تأسیس کرده‌اند که همه از وکلای دادگستری هستند.

این کانون فعالیت خود را بر سه محور دفاع از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، اعلام موضع و نظر نسبت به موارد بارز نقض حقوق بشر و حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی، در چارچوب قوانین ایران اعلام کرده است.

نظرهای خوانندگان

لایحه با طرح فرق دارد!

-- آشنا ، Jul 19, 2008 در ساعت 02:13 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)