تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران و آنگولا، گزینه‌های هلند برای انتقال گاز

هلند در تلاش است که به دروازه گازی غرب اروپا تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایرانی شانا، «ماریا وندر هوون» وزیر امور اقتصادی و انرژی هلند در گفتگو با خبرنامه کنگره جهانی نفت مادرید،اعلام کرده است که کشورش به دنبال گفتگو با عرضه‌کنندگان جدید گاز از جمله ایران و آنگولا و تلاش برای تبدیل شدن به مرکز تجارت گاز غرب اروپاست.

او در این گفتگو، مذاکره و تبادل نظر با عرضه‌کنندگان بالقوه گاز جهان از جمله ایران و آنگولا را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت امور اقتصادی و انرژی هلند دانسته است.

این مقام کابینه هلند افزوده است: «ما خواهان تبدیل شدن به مرکز تجارت گاز به منظور تأمین گاز غرب اروپا هستیم.»

گفتنی است سال گذشته و بر اثر درگیری‌های روسیه با کشورهای گرجستان و اوکراین بر سر افزایش قیمت گاز، برای مدتی خطوط اصلی انتقال گاز به اروپا از سوی اوکراین مسدود شد و این اقدام باعث شد تا اروپا در فصل زمستان روزهای بسیار سردی را در بیم و نگرانی سپری کند.

در همان زمان نیز اتحادیه اروپا با اعلام اینکه از این پس تنها به جریان انتقال گاز از مسیر روسیه-اوکراین اعتماد نخواهد کرد کوشیده‌است تا گزینه‌های جدیدی را برای تأمین گاز قاره سبز بیابد.

اکنون به نظر می رسد کشور هلند می‌کوشد با اتخاذ سیاست «نگاه به جنوب»، ایران و آنگولا را به عنوان منابع تأمین گاز اروپا برگزیند.

ایالات متحده پیشتر با اعلام مخالفت با مشارکت ایران در پروژه انتقال گاز اروپا (نابوکو) تصریح کرده بود که دولت بوش تمام تلاش خود را برای خارج کردن صدور نفت و گاز طبیعی دریای خزر از کنترل روسیه و ایران انجام خواهد داد.


در همین رابطه:
مخالفت آمریکا با مشارکت ایران در پروژه نابوکو
توافق بریتانیا و آمریکا برای تحریم گاز ایران
انعقاد قرارداد خرید گاز میان ایران و سوئیس

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)