تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران، اتهام عدم همکاری با آژانس را رد کرد

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد ایران اطلاعات و اسناد جامعی در اختیار آژانس گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی اصغر سلطانیه در نشست حکام گفت: «موضوع تمام است. ما اطلاعات و اسناد جامعی در اختیار آژانس گذاشته‌ایم و وظیفه خود را انجام داده‌ایم. مسئله تمام است.»

این اظهارات در واکنش به گزارش آژانس و بیانیه کشورهای اروپایی بود که در آن اشاره شده، «رد ساده اطلاعات و اتهامات از سوی ایران» به این عنوان که این اطلاعات «ساختگی و جعلی» هستند، قابل قبول نیست.

سلطانیه روز پنجشنبه با رد این موضوع، افزود: «شش دیدار پیش از گزارش قبلی البرادعی که در ماه مارس منتشر شد، میان بازرسان آژانس و مقامات ایرانی صورت گرفته بود. ۷۰ ساعت بحث انجام شده و ایران ۲۰۰ صفحه سند در رد اتهامات ارائه کرده‌است.»

وی اشاره کرد که علاوه بر این، ایران استدلال‌های خود را که شامل اطلاعات محرمانه‌ای نیز می‌شد در یک سند ۳۰ صفحه‌ای خلاصه کرده و روز پنج‌شنبه میان مقامات آژانس توزیع کرده‌است.

سلطانیه گفت: «ما به تمامی پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم و هیچ پرسشی را بدون پاسخ نگذاشته‌ایم. مستند بودن این اتهامات زیر سؤال است. به راحتی می‌توان گفت که تمامی این اتهامات بی‌پایه هستند. نیازی هم به اثبات این موضوع نیست.»

موضوع هسته‌ای ایران، از بعد از ظهر چهارشنبه، در چارچوب دستور کار سومین روز نشست فصلی شورای حکام در وین قرار داشت و در چارچوب بررسی این موضوع، اعضای مختلف شورای حکام، از جمله کشورهای اروپایی و گروه کشورهای غیر متعهد (نم) با انتشار بیانیه‌هایی به تشریح مواضع خود در این باره پرداختند.

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود در مورد ایران، جمهوری اسلامی ایران را متهم به ارائه نکردن اطلاعات اساسی در مورد برنامه هسته‌ای خود کرده بود.


در همین رابطه:
ایران؛ محور سومین روز نشست شورای حکام
برادعی خواستار «شفاف‌سازی کامل» تهران شد
ایران، آژانس را به تأثیرپذیری از غرب متهم کرد
بررسی گزارش برادعی در نشست شورای حکام

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)