تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران، آژانس را به تأثیرپذیری از غرب متهم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرد در گزارش اخیر خود درباره برنامه هسته‌ای این کشور، تحت تأثیر فشار کشورهای غربی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد‌علی حسینی روز یکشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «برخی از کشورها اعتبار و حیثیت آژانس را هدف قرار داده‌اند و بنابراین پایداری، عزم و اراده‌ جدی آژانس است که می‌تواند جایگاه و اعتبار اصلی این نهاد را حفظ کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه هفته گذشته در گزارش خود که تند‌تر از 11 گزارش قبلی بود، از مخالفت تهران با ارائه توضیح درباره تلاش‌هایی که ادعا می‌شود برای نظامی کردن برنامه هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرد، انتقاد کرد.

حسینی با ابراز تأسف از این‌که برخی از کشورهای غربی بر ارائه این گزارش تأثیر گذاشته‌اند، گفت: «هدف اصلی از طرح مباحث مطالعات ادعایی، وارد کردن فشار به آژانس است تا ادعا کنند ایران فعالیتی غیرمسالمت‌آمیز دارد. در حالی که طبق تأیید آژانس فعالیت‌های ایران کاملاً صلح‌آمیز است و هیچ انحرافی در آن نیست.»


محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

نشست آژانس درباره ایران
آژانس بین المللی انرژی اتمی از فردا به منظور بررسی مطالعات ادعایی ایران درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای در وین تشکیل جلسه خواهد داد.

این نشست تابستانی آژانس که با حضور 35 کشور عضو شورای حکام آژانس برگزار خواهد شد و تا روز ششم ژوئن در مقر آژانس در وین ادامه خواهد داشت.

آژانس هفته گذشته در گزارشی به تهران درباره متوقف کردن فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و به‌ویژه برای ارائه توضیح در خصوص اسناد و مدارکی که از تلاش ادعایی ایران در گذشته برای مجهز کردن خود به بمب هسته‌ای حکایت دارد، هشدار داده بود.

درخواست‌های مطرح شده برای روشن کردن موضوع نظامی شدن برنامه هسته‌ای از سوی شماری از کشورها به ویژه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان تکرار شده است؛ اما تا کنون ایران این موضوع را نادیده گرفته و اطمینان داده که برنامه هسته‌ای‌اش کاملاً صلح‌آمیز است.

علی لاریجانی، رییس جدید مجلس ایران نیز هفته گذشته هشدار داد چنان‌چه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنان به اعمال فشار بر ایران ادامه دهد، ممکن است ایران در همکاری خود با آژانس تجدید نظر کند.

از زمان مطرح شدن مطالعات ادعایی تا کنون، ایران همواره این ادعاها را بی‌اساس و ساختگی دانسته و اطمینان داده است همه توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کرده است.


در همین رابطه:
هند به جمع تحریم‌کنندگان ایران پیوست
هشدار رئیس موقت مجلس ایران به آژانس
نگرانی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران
سولانا با پیشنهادهای تازه به تهران می‌رود

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)