تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

همه‌ی برندگان کن ۲۰۰۸

Download it Here!

یکشنبه‌شب در مراسم اختتامیه فستیوال کن که در کاخ اصلی جشنواره برگزار شد، رابرت دونیرو نخل طلای کن را به لورن کانته فیلم‌ساز فرانسوی به خاطر فیلم «کلاس درس» (The Class) اهدا کرد.


لورن کانته (راست) به همراه بازیگران و دست‌اندرکاران فیلم کلاس درس (AFP)

کلاس درس، داستان معلمی است به نام فرانسوا که به خاطر شیوه تدریس و صراحت بیانش در کلاس درس، همیشه شاگردانش را غافل‌گیر می‌کند.

کانته از فیلم‌سازان جوان و نوظهور فرانسوی است و فیلم قبلی‌اش به نام «منابع انسانی» برنده چندین جایزه ملی و جهانی از جمله جایزه سزار، جایزه منتقدان فرانسوی، جایزه بهترین فیلم فستیوال سن سباستیان و فستیوال بوینس‌آیرس شده بود.


کلینت ایستوود (عکس: پرویز جاهد، زمانه)

جایزه ویژه فستیوال فیلم کن به کلینت ایستوود و کاترین دونوو، بازیگر برجسته فرانسوی تعلق گرفت.

کلینت ایستوود، فیلم «مبادله» با بازی آنجلینا جولی و جان مالکوویچ را در بخش مسابقه داشت که مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.

کاترین دونوو امسال با دو فیلم «Je Veux Voir» ساخته جوانا حاجی توماس و خلیل یوریگ از لبنان و فیلم «یک افسانه کریسمسی» ساخته آندرو دسپله شین در فستیوال کن حضور داشت.


رومن پولانسکی جايزه بزرگ فستيوال کن را به متيو گارون اهدا کرد

جایزه بزرگ فستیوال کن نیز به وسیله رومن پولانسکی به متیو گارون، فیلم‌ساز ایتالیایی به خاطر فیلم گومورا اهدا شد.

گومورا داستانی تکان‌دهنده درباره نقش مافیا در جامعه امروز ایتالیا و میزان تأثیر و نفوذ فرهنگ گانگستریسم در میان جوانان ایتالیایی است که در قالب شش داستان مختلف و بی‌ارتباط با هم، به صورت موازی روایت می‌شود. بسیاری از منتقدان فیلم گومورا را شایسته دریافت نخل طلا می‌دانستند.


نوری بيگله جيلان

نوری بیگله جیلان فیلم‌ساز ترک به خاطر فیلم «سه میمون» از سوی هیأت داوران کن به عنوان بهترین کارگردان شناخته شد.

ساندرا کورولونی بازیگر آرژانتینی فیلم مرز عبور ساخته مشترک والتر سالس و دنیلا توماس برنده جایزه بهترین بازیگر زن، و بنیسیو دل تورو به خاطر ایفای نقش چه گوارا در فیلم استیون سودربرگ، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شدند.


برادران داردن

برادران داردن نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه را به خاطر فیلم «سکوت لورنا» دریافت کردند.

جایزه ویژه هیأت داوران نیز به فیلم ایتالیایی ال دی وو (IL Divo) ساخته پائولو سورنتینو تعلق گرفت که مانند فیلم گومورا، فیلمی درباره مافیا و قدرت در ایتالیای امروز بود.

شون پن فیلم‌ساز و بازیگر آمریکایی ریاست هیأت داوران شصت و یکمین فستیوال فیلم کن را به عهده داشت.


نمایی از فیلم تولپن، برنده‌ی جایزه‌ی اصلی «نوعی نگاه»

جوایز بخش «نوعی نگاه»
روز شنبه جوایز بخش نوعی نگاه شصت و یکمین دوره‌ی فستیوال فیلم کن اعلام شد و فیلم تولپن (Tulpan) به کارگردانی سرگئی دورتسوی از قزاقستان برنده‌ی جایزه‌ی اصلی این بخش شد.

تولپن داستانی از عشق، ناکامی و حسرت است که در دل دشت‌های استپ در قزاقستان شکل می‌گیرد. آزا جوانی است که بعد از پایان خدمت سربازی به خانه‌اش در صحرای استپ بر می‌گردد تا با خواهرش و خانواده‌ی او زندگی کند.

آزا عاشق دختر چوپانی است به نام تولپن؛ اما تولپن او را به خاطر گوش‌های بزرگش دوست ندارد. اگرچه آزا ناامید نشده و سعی می‌کند هر طور شده دل تولپن را به دست آورد.


نمایی از فیلم تایسون ساخته جیمز توبک

فیلم «جانی مد داگ» ساخته‌ی «ژان استفن سوویر» جایزه‌ی امید (hope) را در بخش نوعی نگاه دریافت کرد. این فیلم درباره‌ی کودکی آفریقایی است که در آرزوی چریک شدن است.

جایزه‌ی ناک‌اوت به فیلم آمریکایی تایسون (Tyson) ساخته‌ی جیمز توبک رسید. این، فیلمی مستند درباره‌ی زندگی جنجالی مایک تایسون قهرمان بوکس جهان است و پیروزی‌ها و شکست‌های او را تصویر کرده است.

جیمز توبک به بهانه این فیلم پرسش‌های مهمی درباره‌ی نژادپرستی و اختلاف طبقاتی در جامعه‌ی آمریکا مطرح کرده است.

فیلم «ابر نهم» ساخته‌ی اندرو درسن نیز برنده‌ی جایزه‌ی ویژه‌ی هارت تروپ (Heart Throp) شد.


نمایی از «سونات توکیو» ساخته کیوشی کوروساوا

کیوشی کوروساوا به خاطر فیلم «سونات توکیو» جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران را در این بخش دریافت کرد.

سونات توکیو فیلمی درباره‌ی بحران‌های زندگی مدرن در توکیوی امروز است. پدر خانواده که بازرگان است کارش را از دست می‌دهد اما حقیقت را به خانواده‌اش نمی‌گوید و هر روز مثل همیشه از خانه بیرون می‌رود و در پارک‌ها و خیابان‌ها قدم می‌زند.


نمایی از «جانی مد داگ» ساخته ژان استفن سوویر

بخش نوعی نگاه، بعد از بخش مسابقه، مهم‌ترین بخش فستیوال کن است و راه‌یابی یک فیلم به این بخش، می‌تواند تضمینی برای پذیرش فیلم‌ساز در بخش مسابقه‌ی کن در آینده باشد.

امسال ۲۰ فیلم از فیلم‌سازان مختلف سراسر جهان در این بخش شرکت داشتند که از میان آن‌ها می‌توان به فیلم‌های مطرحی چون فیلم سه‌اپیزودی «توکیو» ساخته‌ی مایکل کوندری، لئو کاراتس و بونگ جونهو، فیلم «نمک دریا» ساخته‌ی آن ماری جسیر، و فیلم گرسنگی ساخته‌ی استیو مک‌کویین فیلم‌ساز انگلیسی درباره‌ی بابی ساندز، انقلابی ایرلندی، اشاره کرد.

فاتح آکین فیلم‌ساز ترک‌تبار آلمانی که رییس هیات داوران در بخش نوعی نگاه بود، جوایز این بخش را به فیلم‌سازان برنده اهدا کرد.

نظرهای خوانندگان

ba salam majmoeh gozaresh haye aghaye jahhed az kaan besiar alee bood . khasteh nabashid

-- mahjoob ، May 26, 2008 در ساعت 07:59 PM

aghaye jahed salam. Name kargardane tork BILGE ast, nah Bigle. Ba ehteram- Emza: Peyman

-- بدون نام ، May 27, 2008 در ساعت 07:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)