تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور بازتاب خبرهای ایران در رسانه‌های هفته گذشته هلند

ایران، کشوری به مراتب بهتر از تصویرش

شکست مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران، ساخت موشک دوربرد جدید به نام عاشورا در ایران، احتمال تحریم‌های تازه علیه ایران و سه اعدام دیگر در ایران از جمله عناوین رسانه‌های هلند در هفته گذشته بودند.

دیگر عناوین مربوط به ایران در این رسانه‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

‌ ‌

«خط خوردن نام مجاهدین خلق از فهرست»
خبرگزاری‌های نووم و آی‌پی روز ۳۰ دسامبر از خط خوردن نام سازمان مجاهدین خلق ایران از فهرست تروریستی در بریتانیا خبر دادند.

این خبر می‌نویسد: یک دادستان بریتانیایی روز جمعه مقرر کرد که مجاهدین خلق که یکی از قوی‌ترین گروه‌های اپوزیسیون ایرانی است، باید از فهرست سازمان‌های تروریستی خط بخورد.

این حکم دادگاه برای این گروه یک پیروزی به‌شمار می‌آید. وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرده که نسبت به این حکم دادگاه فرجام‌خواهی خواهد کرد.

* * *

‌ ‌

«دعوت به نشست ضد آناپولیس»
روزنامه تلگراف هلند روز ۲۷ نوامبر از دمشق چنین گزارش می‌دهد:
۱۰ سازمان تندروی فلسطینی به فراخوان ایران برای برپایی یک «کنفرانس ضد آناپولیس» پاسخ مثبت دادند. این مطلب را جبهه خلق برای آزادی فلسطین روز سه‌شنبه گزارش کرده است.

به نظر سخنگوی این جبهه، نشست آناپولیس که جرج بوش، رییس‌جمهور آمریکا آن را ترتیب داده «بدترین چیزی است که تا به‌حال به فلسطینی‌ها ارائه شده.» به باور او، جرج بوش با برگزاری این نشست «تنها می‌خواهد توجهات را از جنگ‌هایی که باعثش بوده و اکنون دارد در آن‌ها غرق می‌شود» منحرف کند.

ایران از همه کشورهای عربی خواسته بود که در نشست آناپولیس شرکت نکنند.

* * *

‌ ‌

«کردهای ایرانی به جای پ.ک.ک»
این عنوانی است از روزنامه دِپــِرس هلند در روز ۳۰ نوامبر. این روزنامه پرتیراژ می‌نویسد:
جدایی‌طلبان کرد ترکیه که مبارزه خود برای خودمختاری را به شمال عراق منتقل کرده بودند طی دو هفته گذشته به ترکیه بازگشته‌اند. اکنون شورشیان کرد ایرانی در جای قبلی ایشان در شمال عراق مستقر شده‌اند.

این مطلب را عثمان اوجالان، برادر عبدالله اوجالان رییس دستگیر شده حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) روز پنج‌شنبه اعلام کرده است. او مدعی است که بیشتر پایگاه‌های پ.ک.ک در کوهستان قندیل به گروه پژاک تحویل داده شده است. پژاک شاخه نسبتاً تازه‌ای است که حزب کمونیستی کارگران ترکیه برای ایران درست کرده است.

روستای کوی‌سَنجَق که در ۲۵۰ کیلومتری غرب مرز ایران قرار دارد، درست در بیرون منطقه ایست بازرسی حکومت محلی کردستان عراق قرار دارد. مأموران حکومتی اقلیم کردستان به هیچ خبرنگار اجازه ورود به منطقه را نمی‌دهد.

یک مرد ۶۰ ساله از مردم محل که از ترس نیروهای پژاک نام خود را ذکر نکرد می‌گوید: «ما شب‌ها نمی‌توانیم بخوابیم. زیرا تمام مدت از بالای کوهستان قندیل هواپیما رد می‌شود. ایران منطقه را بمباران می‌کند و هواپیماهای ترکیه هم ممکن است بیایند. ما مجبوریم به خاطر حضور نظامیان پژاک در ترس زندگی کنیم.»

* * *

‌ ‌

«پرس‌تی‌وی از حکومت ایران مستقل است»
منبع خبری رادیو دات اِن‌ال روز ۲۷ نوامبر نوشت:
«شبکه خبری جهانی» پرس‌تی‌وی طی اعلامیه‌ای اعلام کرده که این شبکه جزئی از حکومت ایران نیست و خط مشی‌ای کاملاً مستقل و بی‌طرفانه را دنبال می‌کند.

سؤال بزرگ این‌جاست که چگونه در کشوری که حکومتش تمامی رسانه‌ها را کنترل می‌کند و مسائلی همچون هم‌جنس‌گرایی «وجود ندارند» شبکه‌ای بتواند «کاملاً مستقل و بی‌طرفانه» عمل کند.

پرس‌تی‌وی اعلام کرده: این شبکه برنامه‌های خود را برای «ملل سرکوب‌شده‌ای که با تبلیغات ضدایرانی بمباران می‌شوند» پخش می‌کند.

محمد سرافراز معاون رییس صدا و سیمای ایران می‌گوید که بی‌بی‌سی، شبکه پرس‌تی‌وی را این‌گونه توصیف نموده است: «شبکه‌ای که نسبت به سیاست آمریکا نگاهی انتقادی دارد؛ ولی در عین حال القاعده را محکوم می‌کند و اسلام را به عنوان یک دین صلح‌طلب ارائه می‌کند.»

* * *

‌ ‌

فیلم‌ساز ایرانی و جشنواره هلندی
این گزارشی است از روزنامه ان‌آرسی هلند در روز ۲۶ نوامبر:
فیلم‌ساز ایرانی، مازیار بهاری، اختیار یافت تا در بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند آمستردام هلند «ایدفا» ۱۰ فیلم برتر مورد علاقه خود را برای این جشنواره برگزیند. این برای یک فیلم‌ساز نسبتاً جوان افتخار بزرگی است.

مازیار بهاری که فیلم‌های مستند بسیاری ساخته وقت خود را بیشتر در تهران و لندن می‌گذراند. پیام او خطاب به فیلم‌سازان جوان در تالار درس این بود: عملگرا باشید. با کم و زیاد ساختن و به هر حال فیلم را درست کردن، بهتر از این است که منتظر بمانیم تا همه شرایط کامل و بهینه برای فیلم فراهم شود.

بهاری هنگام اقامت در کانادا، فیلمی ساخته به نام «سفر سنت‌لوییس» که درباره گروهی از پناهندگان یهودی است که در سال ۱۹۳۹ از کوبا بازگردانده شدند.

مازیار بهاری می‌گوید: بر خلاف رییس‌جمهورمان، من بر این باورم که هولوکاست اتفاق افتاده است. بسیاری مواقع از من می‌پرسند که چرا یک مسلمان ایرانی خواسته درباره این موضوع فیلم بسازد. پاسخ من همیشه این است: چرا که نه؟ مگر یهودی‌ها هم درباره موضوعات غیریهودی فیلم نمی‌سازند؟

بهاری در آخر تصویری را که رسانه‌های غربی از ایران ساخته‌اند محکوم کرد و گفت: «اگر به ایران سفر کنید، مشاهده خواهید کرد که ایران کشوری به مراتب بهتر از آن است که رسانه‌های غربی در ذهن شما ساخته‌اند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)