تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
وضعيت دانشجويان بازداشت شده در گفت و گو با شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر:

کسی از سعید حبیبی خبری ندارد

حسین علوی

روز یکشنبه، برخی از خانواده‌های دانشجویانی که در آستانه ۱۶آذر، روز دانشجو بازداشت شده بودند، با فرزندان خود برای اولین بار دیدار کردند. اما برخی از خانواده‌ها نیز موفق به این دیدار نشدند. وضعیت کنونی این دانشجویان و نیز سه تن از دانشجویان امیرکبیر که از قبل در زندان بوده‌اند را در گفت وگویی با شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر در تهران، در میان گذاشتم:

Download it Here!

خانواده‌ی دانشجویان بازداشت شده پریروز به دادستانی رفتند و با آقای مرتضوی ملاقات کردند. البته ایشان از وجود چنین پرونده‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند که پرونده‌ها هنوز به رویت ایشان نرسیده است. اما پریروز به خانواده‌ها اعلام کردند که می‌توانند دوشنبه به زندان مراجعه کنند و با فرزندانشان ملاقات کنند که دیروز خانواده‌ها به گفته‌ی آقای مرتضوی به زندان اوین مراجعه کردند و حدود ۱۲ تا از خانواده‌ها توانستند با فرزندشان ملاقات کنند. بچه‌ها اعلام کردند که تا دو سه روز پیش هم آنها در انفرادی نگهداری می‌شدند و چند روز پیش بعد از به پایان رسیدن بازجویی‌شان، تعدادی از آنها به سلولهای دو تا سه نفره منتقل شدند، اما سایرین همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند. خانواده‌هایی هم بودند که دیروز به زندان مراجعه کردند، اما نتوانستند با فرزندانشان ملاقات کنند. از جمله آقای مهدی گرایلی، آقای سهراب کریمی و آقای نادر احمدی سه دانشجویی بودند که به خانواده‌ی آنها اجازه ملاقات ندادند و اعلام کردند که اینها ممنوع‌الملاقات هستند. در مورد وضعیت آقای سعید حبیبی هم که همچنان هیچ اطلاعی وجود ندارد. طی مراجعه‌ای که یکبار پدر ایشان به دادگاه انقلاب کردند، دادگاه انقلاب ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت چنین کسی در لیست بازداشتی دادگاه انقلاب قرار ندارد. به نظر من دیگر زمان آن رسیده است که بعد از ۴۵ روز دادگاه انقلاب یا دستگاه قضایی یا وزارت اطلاعات واقعا اعلام کنند که سعید حبیبی کجاست؟

آیا در روزهای اخیر از دانشجویان دستگیری‌های جدیدی صورت گرفته است؟
یکی از کسانی که من امروز شنیدم که حدود ۴۵ روز است که ناپدید شده، خانم بیتا نقاشان هستند که ظاهراً از ۴۵ روز پیش به تلفن‌هایشان پاسخ نمی‌دهند و هیچ‌کس هم نسبت به شرایط ایشان اطلاعی ندارد و بنابراین این نگرانی وجود دارد که شاید بازداشت شده باشند. اما بازداشت جدیدی نداشتیم.

آیا دانشجویانی که مرحله‌ی بازجویی‌شان تمام شده و از سلول انفرادی به بندهای دیگر آمده‌اند، نسبت به شرایط خودشان وکیل مدافع برای خود معرفی کردند؟
این حق برای متهم از زمان بازداشت، محفوظ نگه داشته شده است. یعنی موردی است که هم در قانون اساسی و هم قانون مجازات به آن اشاره شده که متهم باید از لحظه‌ی بازداشت، وکیل داشته باشد و در طی اوقات بازداشت با وکلای خود هم ملاقاتی داشته باشد. اما آن چیزی که در داخل ایران اجرا می‌شود وبخصوص در بازداشتهای امنیتی، نادیده گرفتن این حق است و معمولاً به زندانیان سیاسی اجازه ملاقات با وکیل را تا مادامی که در بند ۲۰۹ هست، نمی‌دهند. به هر حال در بین دانشجویان هم وضع به همین صورت است. اکثریت دانشجویان، وکیل مدافع دارند که خودشان پیگیر هستند، اما تا الان با وجودیکه بازجویی‌های آنها هم تمام شده، باز هم اجازه ملاقات با وکلا را ندادند و متاسفانه این حق ابتدایی متهم در زمان بازداشت همچنان از طرف نهادهای امنیتی در ایران نادیده گرفته می‌شود.


اعتراض به ادامه بازداشت دانشجویان

بجز دانشجویانی که در ارتباط با ۱۶آذر بازداشت شدند، خانواده‌ی ۳ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشته بودند و با اشاره به اینکه دادگاه عمومی رای بر برائت آنها داده، خواستار آزادی آنها شدند، در این زمینه آیا قوه قضائیه واکنشی نشان داده است؟
هیچ واکنشی فعلاً از طرف قوه قضاییه صورت نگرفته است. در مورد پرونده‌ی سه دانشجوی پلی‌تکنیک باید بگویم من در این چند وقت اخیر مواردی را مشاهده می‌کنم که خیلی تعجب برانگیز است، مثلاً دانشجویان یا اصلاً زندانیان و متهمانی، از طرف دادگاه تبرئه شوند و زندان از آزادی آنها ممانعت کند. واقعاً این مساله بسیار عجیب است و بقول آقای دادخواه که وکیل این دانشجویان هم هست، تابحال سابقه نداشته که دستگاه قضایی این حکم را اعلام کند، اما زندان مانع آزادی شود.

نظرهای خوانندگان

mishe yeki be man bege iin aks ke dar titre in blog hast akse che kasi ast?

-- sahar ، Jan 17, 2008 در ساعت 06:21 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)