تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

قهرمانی قرمزها در اروپا و ایران

فرنگیس محبی
[email protected]

همزمان با پایان یافتن فصل فوتبال، در مجله ورزشی این هفته نگاهی داریم به قهرمانی دو تیم قرمزپوش، منچستریونایتد در لیگ قهرمانان اروپا و پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران.

Download it Here!

فینال تاریخی لیگ قهرمانان اروپا که برای اولین بار بین دو باشگاه انگلیسی انجام شد، با پیروزی منچستریونایتد قهرمان لیگ برتر باشگاه‌های انگلستان به پایان رسید.

در این مسابقه که چهارشنبه شب در مسکو برگزار شد، منچستر یونایتد موفق شد تیم لندنی چلسی را در ضربات پنالتی با نتیجه ۶ بر ۵ شکست دهد و برای سومین بار در چهل سال گذشته، جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا را به منچستر ببرد. نتیجه این مسابقه پس از ۹۰ دقیقه وقت قانونی و ۳۰ دقیقه وقت اضافی، تساوی یک بر یک بود.


منچستر یونایتد با شکست تیم چلسی، برای سومین بار قهرمان لیگ‌ قهرمانان اروپا شد

منچستریونایتد و چلسی که امسال در لیگ برتر انگلستان هم رقبای اصلی بودند و منچستر یونایتد تنها با دو امتیاز بیشتر از چلسی توانسته بود به مقام قهرمانی برسد؛ در کمال آمادگی و در حالی‌که تمام بازیکنان آنان سالم بودند به مسکو رفتند تا در مسابقه‌ای که مطبوعات بریتانیا آن را مهم‌ترین مسابقه تاریخ فوتبال این کشور بین دو تیم انگلیسی نامیدند، به رقابت خود در این فصل پایان دهند.

این مسابقه در واقع جنگ تاکتیکی آلکس فرگوسن سرمربی اسکاتلندی منچستریونایتد با اورام گرانت، مربی اسراییلی چلسی بود. فرگوسن که در طول ۲۲ سالی که سرمربی منچستر یونایتد بوده، ده بار این تیم را قهرمان لیگ برتر، ۵ بار قهرمان جام حذفی و یک بار قهرمان اروپا کرده بود، به رویارویی گرانت می‌رفت که اولین سال مربیگری خود در چلسی را هنوز به پایان نرسانده و در این مدت تیم خود را صاحب هیچ مقامی هم نکرده بود.

در فینال مسکو، اولین گل فینال در دقیقه ۲۶ توسط کریستیانو رونالدو بازیکن پرتغالی منچستریونایتد به ثمر رسید اما چند ثانیه قبل از آن که داور سوت پایان مسابقه را به صدا درآورد‌، فرانک لمپارد گل تساوی چلسی را وارد دروازه یونایتد کرد.

در نیمه دوم برخلاف نیمه اول که یونایتد بر چلسی برتری کامل داشت، چلسی اختیار بازی را در دست گرفت و منچستریونایتد را تحت فشار گذاشت اما تلاش‌هایش به نتیجه نرسید و با این که دو بار تیر دروازه، منچستریونایتد را نجات داد، مسابقه پس از ۹۰ دقیقه با همان نتیجه یک بر یک به پایان رسید.

در ۳۰ دقیقه وقت اضافی، بازی متعادل شد و تنها واقعه قابل ذکر، اخراج دیدیه دروگبا، مهاجم ساحل عاجی چلسی در دقیقه ۱۱۶ به سبب زدن سیلی به صورت یکی از مدافعین یونایتد بود.

در ضربات پنالتی، رونالدو که بهترین بازیکن جهان نام گرفته، نتوانست ضربه خود را به ثمر برساند و منچستریونایتد در آستانه شکست قرار گرفت. اما پس از آن‌که جان تری، کاپیتان چلسی پایش روی چمن خیس ورزشگاه لیز خورد و‌ پنالتی خود را به تیر دروازه زد، ادوین ون درسار، دروازه‌بان هلندی منچستریونایتد در مقابل ضربه پنالتی نیکولاس آنلکا ‌با شیرجه‌ای ماهرانه دروازه منچستریونایتد را نجات داد و تیم خود را به مقام قهرمانی باشگاه‌های اروپا رساند.


رایان گیگز با بازی در مقابل چلسی، رکورد بابی چارلتون را در زمینه‌ی بازی در تیم منچستر یونایتد شکست

فینال مسکو که در زیر باران شدید برگزار شد، شبی به یادماندنی برای هواداران منچستریونایتد است. اضافه بر آن‌که تیم محبوب‌شان قهرمان اروپا شد، پس از پایان مسابقه کریستیانو رونالدو، بهترین بازیکن یونایتد هم اعلام کرد برخلاف شایعاتی که در مرد پیوستن او به باشگاه اسپانیایی رئال مادرید منتشر شده، او چنین تصمیمی ندارد و در منچستر باقی می‌ماند.

از آن گذشته رایان گیگز بازیکن محبوب تیم که ۱۶ سال است در منچستریونایتد توپ می‌زند و در تمام افتخارات این تیم سهیم بوده، در مسکو برای هفتصدوپنجاه و نهمین بار برای یونایتد وارد زمین شد و رکورد قبلی را که متعلق به بابی چارلتون بازیکن نامدار انگلیسی بود، شکست. گیگز در عین حال ضربه پنالتی‌ای که به منچستریونایتد برتری داد را به ثمر رساند.

اما شاید خوشحال‌ترین و سرافراز‌ترین شخص در ورزشگاه مسکو، سر آلکس فرگوسن سرمربی منچستریونایتد بود که با این پیروزی، موفق ترین مربی در تاریخ فوتبال انگلستان نام گرفت. در دوران ۲۲ ساله سرمربیگری فرگوسن تیم منچستریونایتد که به سبب پیراهن قرمز رنگشان به شیاطین سرخ مشهور هستند موفق ترین تیم انگلیسی بوده است.

***

در ایران هم سرخ‌پوشان فوتبال تهران قهرمانی خود را جشن گرفتند. باشگاه پرسپولیس تهران موفق شد با نتیجه دو بر یک سپاهان اصفهان را شکست دهد و قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شود.


تیم پرسپولیس با شکستِ سپاهان در روز پایانی، برای دومین بار قهرمان لیگ برتر ایران شد

نتیجه این مسابقه تا پایان نود دقیقه وقت قانونی یک بر یک مساوی بود که گل پرسپولیس را محسن خلیلی در دقیقه ۱۷ و گل سپاهان را احسان حاج صفی در دقیقه ۲۹ به ثمر رساندند.

با پایان گرفتن وقت عادی، داور مسابقه اعلام ۷ دقیقه وقت تلف شده کرد. در ششمین دقیقه از وقت های تلف شده سپهر حیدری، روی یک ضربه ایستگاهی گل پیروز پرسپولیس را وارد دروازه سپاهان کرد. با این پیروزی، پرسپولیس با یک امتیاز بیشتر از سپاهان قهرمان هفتمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران شد.

باشگاه پرسپولیس تاکنون ۹ بار قهرمان باشگاه‌های ایران شده اما در سال‌های اخیر مشکلات بسیار از جمله مسایل مالی و مدیریتی در باشگاه باعث نزول تیم شده بود و از ۶ سال پیش بازیکنان پرسپولیس نتوانسته بودند جام قهرمانی را به دست بیاورند.

اما انتخاب افشین قطبی، مربی جوان و تازه نفس مقیم آمریکا به سرمربی‌گری پرسپولیس، روح تازه‌ای به تیم داد و با وجود آن‌که کنفدراسیون فوتبال آسیا پرسپولیس را به سبب تخلف از مقررات آن کنفدراسیون و فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، به کسر ۶ امتیاز محکوم کرده بود، مدیریت صحیح در زمین فوتبال، قهرمانی را برای پرسپولیس امکان‌پذیر ساخت.


افشین قطبی پس از شش سال، بار دیگر پرسپولیس را به قهرمانی رساند

این قهرمانی برای افشین قطبی که از اول همین فصل سرمربیگری پرسپولیس را به‌عهده گرفته بود، بسیار شیرین است. او چندماه پیش به قصد مربیگری تیم ملی فوتبال ایران، تصمیم به خداحافظی از پرسپولیس را داشت. اما با تغییر عقیده مقامات فدراسیون فوتبال ایران و انتصاب علی دایی به سرمربی‌گری تیم ملی، در پرسپولیس باقی ماند و با این تیم به مقام قهرمانی ایران رسید.


افشین قطبی که ۴۳ سال دارد و تبعه آمریکاست زمانی‌که سرمربیگری تیم پرسپولیس را پذیرفت، نگران آن بود که ورود او به ایران با چه واکنش‌هایی روبرو شود. اما یک‌سال بعد بازیکنان پرسپولیس در برابر بیش از یک‌صد هزار تماشاچی و طرفداران پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران او را پس از پیروزی بر سر دستان خود بلند کردند.

قطبی ‌که در ۱۳ سالگی، ایران را به‌همراه خانواده‌اش ترک کرد و مقیم آمریکا شد، پس از ۳۰ سال به ایران بازگشت‌ و با کمک دیگر مربیان تیم و کادر فنی و بازیکنان چنین دستاوردی را برای پرسپولیس به ارمغان آورد و این باشگاه محبوب تهرانی را به جایگاه اصلی‌اش بازگرداند.

افشین قطبی که هرگز بازیکن فوتبال نبوده، مربیگری فوتبال را در سنین جوانی در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای در لس آنجلس اغاز کرد و پس از مدتی به جمع مربیان تیم ملی آمریکا پیوست. او در مسابقه تاریخی تیم‌های ملی ایران و آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه که در شهر لیون برگزار شد، یکی از مربیان تیم ملی آمریکا بود.

قطبی در سال ۲۰۰۱ به دعوت گاس هیدینک، مربی نامدار هلندی، دستیار او در تیم ملی کره جنوبی شد و در جام جهانی ۲۰۰۲ که کره جنوبی ‌جزو ۴ تیم برتر جهان شد، در کنار این تیم بود. او در جام جهانی ۲۰۰۶ هم دستیار دیک ادووکات، مربی هلندی تیم ملی کره جنوبی بود.

افشین قطبی پس از پیروزی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران، به خبرنگاران گفت که برای استراحت و دیدار از خانواده‌اش به خارج از ایران سفر می‌کند و برنامه‌های آینده خود را پس از مشورت با آنان اعلام خواهد کرد. هواداران پرسپولیس بسیار علاقمندند که این مربی جوان و موفق را سال آینده هم در کنار تیم خود ببینند.

Farangis Mohebbi

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)