تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نوبل پزشکی ۲۰۰۸ برای کاشفان ایدز

بنیاد نوبل، برندگان نوبل پزشکی سال ۲۰۰۸را اعلام کرد. این جایزه امسال به سه ویروس شناس اروپایی رسید.

به گزارش بی‌بی سی‌ نیوز، دو دانشمند فرانسوی با نام‌های فرانسیس باره- سینوسی و لوک مونتگنیر که موفق به کشف ویروس عامل بیماری ایدز شده‌اند، از برندگان جایزه نوبل هستند.

هرالد زور هاوسن، دانشمند آلمانی که رابطه ویروس پاپیلومای انسانی و سرطان دهانه رحم را شناسایی کرده، برنده دیگر جایزه نوبل پزشکی است.

به این ترتیب جایزه نوبل پزشکی بین این دو گروه تقسیم خواهد شد. نیمی از جایزه به زور هاوسن و نیمی دیگر به باره-سینوسی و مونتگنیر می‌رسد.

از سال ۱۹۸۱ تا کنون ۲۵ میلیون نفر بر اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

در حال حاضر نیز بیش از ۳۳ میلیون نفر در سراسر دنیا به ویروس HIV مبتلا هستند.

پس از گزارش‌های پزشکی مبنی بر مشاهده سندروم نقص سیستم ایمنی بدن انسان در سال ۱۹۸۱، پرفسور باره سینوسی از انستیتو پاستور و دکتر مونتگنیر، مدیر بنیاد جهانی تحقیقات و پیشگیری ایدز، برای نخستین بار ویروس HIV را شناسایی کردند.

کمیته اهدا کننده جایزه نوبل در تقدیر از این دانشمندان گفته است که کشف آنها عاملی حیاتی برای دانشمندان بود تا ویژگی‌های زیست‌شناختی ویروسی را شناسایی کنند که تهدید بزرگی برای سلامت عمومی در سرتاسر جهان است.

اهدای نوبل پزشکی به این دو دانشمند بسیار مناقشه برانگیز است.

سال‌هاست که مونتگنیر و همکارانش در انستیتو پاستور فرانسه درگیر مجادله‌ با رابرت گالو از موسسه ملی سلامت در آمریکا، بر سر این هستند که چه کسی زودتر ویروس ایدز را کشف کرده است.

وب‌سایت نیو ساینتیست هم گزارش داد که بنیاد نوبل از نقش گالو در این کشف تقدیر کرده، اما یک بار برای همیشه به این بحث خاتمه داده و ویروس‌شناسان فرانسوی را کاشفان اصلی ویروس ایدز معرفی کرده است.

پرفسور زور هاوسن ۷۲ساله، شریک دیگر نوبل پزشکی امسال از دانشگاه دوسلدورف است که عامل سرطان دهانه رحم را کشف کرد.

ویروسی با نام پاپلیومای انسانی ( HPV) در ۹۹.۷ درصد زنانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند قابل شناسایی است.

به این ترتیب مشخص شد که بین این ویروس و سرطان دهانه رحم رابطه محکمی وجود دارد، تا جایی که می‌توان پاپلیوما را عامل این سرطان دانست.

پرفسور هاوسن همچنین به گروه‌های تحقیقاتی دیگر برای ساختن واکسنی برضد HPV کمک کرده است که در حال حاضر به میلیون‌ها دختر نوجوان در سراسر جهان تزریق می‌شود تا از ابتلای آنها به سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

نظرهای خوانندگان

دکتر رابرت گالو اگر پیش تاز نباشد که به نظر بسیاری هست، حداقل همتای مونتنیر است. نوبل حرکتی کاملا ضد امریکایی و سیاسی انجام داد. نوبل که اداره ی ثبت اکتشافات نیست. میتوانستند بی طرف بمانند در این موضوع و جایزه را به هر دو اعطا کنند. تاریخ خود همه چیز را مشخص خواهد کرد

-- جم ، Oct 7, 2008

پس موضوع اون مقاله ای که سالها پیش در روزنامه همشهری چاپ شده بود و مدعی بود که ویروی ایدز رو متخصصان علوم پزشگی ارتش آمریکا به عنوان "سلاح میکربی" اختراع کردن چی میشه؟

-- موافق آمریکا، مخالف سرمایه داری! ، Oct 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)