تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

واکنش به هشدار آیت‌الله علی جنتی درباره انتخابات
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «دشمن و انتخابات ریاست‌جمهوری» به هشدار‌های آیت‌الله علی جنتی نسبت به فعال شدن «دشمن» در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران واکنش نشان داده است.

این روزنامه در مقدمه سرمقاله‌ خود می‌نویسد: «چگونه با وجود شورای نگهبان که با قاطعیت تمام خود را حافظ اصول و اهداف انقلاب و نظام می‌داند، افراد مورد نظر دشمن می‌توانند خود را برای این پست خطیر کاندیدا نمایند؟»

سرمقاله‌نویس کارگزاران در ادامه می‌آورد که «من با اصل اینکه دشمن در کمین انسان‌هاست موافقم ولی در مورد مصداق دشمن با جناب جنتی احتمالا اختلاف‌نظر اساسی دارم.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به این‌که اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران نمی‌توانند با قاطعیت اعلام کنند افراد نفوذی در جمعشان وجود ندارد، می‌نویسد: «انتظار داریم شورای محترم نگهبان که دسترسی به اطلاعات ضدجاسوسی در نظام را دارد به دور از تنگ‌نظری‌های رایج جناحی که متاسفانه سابقه آن در برخوردهای این شورا وجود دارد، با قاطعیت تمام در مقابل هر نوع نفوذ احتمالی ایستادگی کنند.»

نویسنده سرمقاله این روزنامه میانه‌رو می‌افزاید: «خطر اصلی از ناحیه دشمن داخلی است. دشمن داخلی ما جهل است. جناب آقای جنتی و همه دلسوزان کشور باید بیش از آنکه از دشمن خارجی بترسند از این دشمن خانمانسوز بترسند.»

کارگزاران در پایان می‌نویسد:‌«اگر جهل نبود چگونه این همه فرصت طلایی برای خدمت به مردم و مستضعفان ایران و جهان از دست می‌رفت؟ جز جهل و نادانی چه دشمنی می‌توانست اینگونه اصول و اصولگرایی را نزد عام و خاص زیر سوال ببرد؟ یا حداقل 200 میلیارد دلار درآمدهای ناگهانی و اتفاقی نفت در سه سال اخیر را بر باد دهد؟ جز نادانی چه دشمنی می‌توانست اینگونه مردم ایران را در اوج درآمدهای بی‌سابقه و غیرقابل تکرار نفت، گرفتار تورم و گرانی کند؟ جز جهل و نابخردی چه امری می‌توانست با همه شعارهای عدالت‌خواهانه اینگونه شکاف بین فقیر و غنی را تشدید کند؟ جز جهل چه دشمنی می‌توانست دولت مدعی مبارزه با فساد را اینگونه گرفتار افراد مسئله‌دار کند؟ بیاییم دشمن واقعی را که جهل و نادانی است، زمین‌گیر کنیم و مدیریت کشور را به اهل علم و اطلاع و خرد بسپاریم.!»

انتقاد طهماسب مظاهری از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «داستان یک سراب» به تجزیه وتحلیل سخنان روز گذشته طهماسب مظاهری در مراسم تودیع خود از ریاست بانک مرکزی پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «مروری بر سخنان وی اثبات می‌کند که علی‌رغم تاکید منتقدان پایدار دولت نهم، سیاست اقتصادی سکانداران فعلی مدیریت اجرایی کشور، بدون چارچوب و استراتژی است.»

به اعتقاد سرمقاله نویس اعتماد ملی «فقدان شناخت از اصول علم اقتصاد و مختصات آن، سبب شده به جای آنکه اقتصاد در خدمت مدیریت سیاسی و اهداف آن باشد، مدیریت سیاسی و نهادهای اداری را تابع قوانین خود کند.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «واقعه وحشتناک آن است که تصور شود پول موتور اقتصاد ملی است، در حالی که بدیهی‌ترین آموزه‌های اقتصادی به ما می‌آموزد که پول موتور تورم است، ولی دولت نهم به این امر اعتقادی ندارد.»

اعتماد ملی در پایان می‌نویسد: «اما نقطه فرجامین در نگرانی‌های رایج در اقتصاد امروز ایران، تبعیت بانک مرکزی و سیاست‌های تخصصی آن، از تصمیم‌ها و اراده سیاسی دولتمردان است. آنچه در این مجادلا‌ت موجب امیدواری اندک است، سابقه و تجربه 39ساله بهمنی در حوزه مالی و اقتصادی است. شاید این امر بتواند تا حدی از عطش سیاستمداران ناآشنا به اقتصاد و سیاست‌های مالی در ماه‌های آتی بکاهد و اقتصاد بیمار ایران را به احتضار کامل نرساند.»

تجزیه و تحلیل پیش‌شرط‌های محمد خاتمی در انتخابات
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «چه بیاید ،چه نیاید ...» به تجزیه و تحلیل شرایط اعلام شده از سوی محمد خاتمی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد:‌«آقای سیدمحمدخاتمی این روزها امید بسیار اندکی به رأی و حمایت نیروهای مومن و انقلابی دارد.»

کیهان در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به صف‌بندی‌ها در جریان اصلاحات در موافقت ومخالفت با حضور آقای خاتمی در انتخابات می‌آورد: «بازیگران هر دو نمایش موافق و مخالف، ساختارشکنی را شرط لازم برای نامزدی آقای خاتمی معرفی» می‌کنند.

این روزنامه در ادامه با پرداختن به این شرط خاتمی که گفته «بتوانم با ملت بر سر خواسته هایشان تفاهم کنم» می‌نویسد که «به نظر می‌رسد آقای خاتمی از این پیش شرط، از یکسو قصد داشته چهره‌ای مردم دوست و پی‌گیر دغدغه‌های مردم از خود نشان بدهد و از سوی دیگر، پیش شرط دوم که مقصود اصلی ایشان است را بدون مقدمه مطرح نکند.»

این روزنامه همچنین درباره شرط دوم آقای خاتمی مبنی بر این‌که تا چه حد می‌تواند از ظرفیت‌ها برای اجرای برنامه‌هایش استفاده کند، می‌آورد: «آقای خاتمی در این به اصطلاح پیش شرط برای بازیگران دوجانبه پیام می‌فرستد و آمادگی خود را برای ساختارشکنی در صورت پیروزی در انتخابات اعلام کرده و مجموعه درهم یاد شده را به حمایت از نامزدی خود دعوت می‌کند.»

کیهان با چنین استدلالی در پایان سرمقاله خود می‌نویسد: «آقای خاتمی چه بیاید و چه نیاید چاره‌ای جز مرزبندی میان خود و دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب و دنباله‌های داخلی شناخته شده آنها ندارد، این مرزبندی قبل از همه برای حفظ هویت و شخصیت خود ایشان ضروری است.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)